CHIŃSKI KALEJDOSKOP
"CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia"
75 obserwujących
549 notek
620k odsłon
  541   5

MADONNA w MALARSTWIE CHIŃSKIM i DALEKIEGO WSCHODU


       imagePatrząc na wyraz twarzy Maryi, jej rysy są przedstawione bardzo schematycznie, podobnie jak w tradycyjnym chińskim malarstwie. Na obrazie widnieje nieoczekiwany szczegół, jest nim czerwona aureola nad Matką Boską. Zgodnie z chińską tradycją, kolor czerwony oznacza szczęście, radość życia. W Chinach czerwone ubrania są noszone podczas świąt, szczególnie na weselach, kiedy to żona prezentuje się w szkarłatnej czerwieni.


Nabożeństwa do Matki Bożej Chińskiej jest popularne w Donglü, w prowincji Hebei,  pomimo licznych sprzeciwów rządowych i czasami zabronionych pielgrzymom.

Kilka kościołów, kaplic i ośrodków duszpasterskich na całym świecie, głównie chińskojęzycznych, poświęciło swoje sanktuarium Matce Bożej Chin. Strój Maryi jest kopią ceremonialnego stroju cesarzowej Cixi (dynastia Qing, 1835-1908). Twarze, berło i korony są wyraźnie europejskie.

imageStatuetka Matki Bożej Chińskiej w Dong Lü (prowincja Hebei). Dominującymi kolorami ubrań są czerwień, błękit i złoto.

Donglü było miejscem objawień maryjnych w 1900 roku podczas Rebelii Bokserów. To objawienie stało się znane w pobożności katolickiej jako Matka Boża Chin. Kościół katolicki w Donglü został konsekrowany jako sanktuarium Matki Bożej Chińskiej w 1932 roku przez papieża Piusa XI.

23 maja 1900 roku miało miejsce objawienie Maryi, które podobno widziało ponad 30 000 pielgrzymów i zostało potwierdzone przez biskupa z diocezji z Baoding. Świadkowie mówili, że słońce obracało się na niebie od lewej do prawej strony i wydzielało różne kolory. Zjawisko trwało około dwudziestu minut.


imageObraz matki i dziecka z Chin często jest nazywany „Wiszącym zwojem Madonny”.

Jego pochodzenie jest dość tajemnicze. Podczas gdy niektórzy badacze uważają, że pochodzi z czasów dynastii Ming (1368-1644), inni sugerują datę z XVIII wieku. Badacze zastanawiają się również, co dokładnie przedstawia obraz. Niektórzy twierdzą, że obraz nawiązuje do słynnej bizantyjskiej ikony Salus Populi Romani, której kopie mogły być sprowadzone do Chin przez europejskich misjonarzy jezuickich już pod koniec XVI wieku.


Instytut Ricci w Paryżu może się pochwalić wspaniałą kolekcją obrazów namalowanych na jedwabiu w Pekinie w latach 1930- 40-tych przez artystów związanych z Wydziałem Sztuk Pięknych Kościoła Najświętszego Serca w Pekinie.

 Dzieła te powróciły do Francji. W 1992 roku zostały przejęte przez Institut Ricci.

Obrazy zostały zamontowane na rolkach w Hongkongu dzięki uprzejmości Instituto Culturel de Macao po wystawie w Makao, która miała miejsce od listopada 1994 do stycznia 1995.

Treść obrazów inspirowana jest głównie fragmentami Ewangelii, które dotyczą zapowiedzi narodzin, rzeczywistych narodzin i dzieciństwa Jezusa. Tylko jeden z tych obrazów przedstawia dorosłego Jezusa.

Matka Boska jest przedstawiona w wielu wcieleniach.


  image ”Madonna z Dzieciątkiem” namalowana przez Lü Shiyun. Maryja trzymająca Dzieciątko Jezus siedzi na skałach na tle bambusów i drzew bananowych.


”Matka Boża i Jezus”

Obraz namalowany przez Lu Kehua z działu artystycznego Kościóła Najświętszego Serca w Guang'anmen w Pekinie.

 Maryja przechadza się w ogrodzie w towarzystwie Jezusa.

 (ten obraz jest kopią obrazów przedstawiających kobiety wspierające się na ramionach swoich pokojówek.) image


Lubię to! Skomentuj15 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura