ze strony isakowicz.pl
ze strony isakowicz.pl
ojciec & dyrektor ojciec & dyrektor
295
BLOG

Powstanie Orląt Lwowskich - dzień 21. Orlątko - Jurek Bitschan

ojciec & dyrektor ojciec & dyrektor Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

100 lat temu, po otrzymaniu posiłków zaczęła się ofensywa sił polskich na całym froncie. W walkach uczestniczyli również najmłodsi obrońcy Lwowa, nazywani Orlętami. Jurek Bitschan (1904-1918) urodził się w Piaskach koło Sosnowca. Rodzice Henryk Bitschan i Aleksandra z d. Raszyńska wyprowadzili się z Zagłębia, a po śmierci męża Aleksandra przeniosła się do Lwowa, gdzie ponownie wyszła za mąż. Jurek był młodym patriotą, harcerzem. Bardzo przeżywał kłopoty powstania, które miały miejsce około 9 listopada. Dlatego w przededniu polskiej ofensywy dołączył do oddziału na Kulparowie. Został symbolem młodzieży walczącej o wolną Polskę.

Kochany Tatusiu!
Idę dzisiaj zameldować się do wojska. Chcę okazać, że znajdę tyle sił, by służyć i wytrzymać. Obowiązkiem moim jest iść, gdy mam dość sił, bo brakuje ciągle ludzi dla wyswobodzenia Lwowa.
Jerzy

to słynny list, znany każdemu polskiemu dziecku w II Rzeczpospolitej. Niestety, Jurek nie doczekał do końca Powstania Orląt - zginął w swoim pierwszym boju, na cmentarzu na Łyczakowie w wieku 14 lat. Tak jak większość obrońców Lwowa spoczywał na Cmentarzu Orląt, części Cmentarza Łyczakowskiego.

Mama Jurka pojawiła się w kalendarium 4 listopada.

O Lwowskich Orlętach napisano patriotyczne wiersze oraz piosenki. W 1988 roku (sic!), w oficjalnym obiegu, została wydana patriotyczna płyta "Legiony to ..." zawierająca m.in. balladę o Jurku Bitschanie. Wśród wokalistów m.in. popularni aktorzy - Emilian Kamiński, Jan Kobuszewski czy Artur Barciś. Płytę winylową posiadałem. Na szczęście znalazłem cyfrowe kopie m.in. w Polskim Radiu

Poniżej słowa kilku najpopularniejszych wierszy i piosenek o młodych bohaterach.

Orlątko
sł.  A. Oppman

O mamo, otrzyj oczy,
Z uśmiechem do mnie mów,
Ta krew, co z piersi broczy,
Ta krew - to za nasz Lwów!

... ja biłem się tak samo
Jak starsi - mamo chwal!
... Tylko mi ciebie mamo,
Tylko mi Polski zal!...

Z prawdziwym karabinem
U pierwszych stałem czat...
O, nie płacz nad twym synem,
Co za Ojczyznę padł!...

Z krwawą na kurtce plamą
Odchodzę dumny w dal...
Tylko mi ciebie, mamo,
Tylko mi Polski żal!
Dzieci Lwowa
sł. E. Słoński


Przyśniła się dzieciom Polska
czekana przez tyle lat,
do której modlił się ojciec,
za którą umierał dziad.


Przyśniła się dzieciom Polska
w purpurze żołnierskiej krwi -
szła z pola bitym gościńcem,
szła i pukała do drzwi.

Wybiegły dzieci z komory,
przypadły Polsce do nóg
i patrzą - w mrokach przyziemnych
posępny czai się wróg.


Dobywa ostre żelazo,
zbójecką podnosi dłoń...
Więc obudziły się dzieci
i pochwyciły za broń.

Podniosły w groźny wir bitwy
zwycięski parol swych snów
i osłoniły przed wrogiem
własnymi piersiami Lwów.

Ballada o Jurku Bitschanie
słowa: Anna Fischer
muzyka; ks. Józef Polit

 „Mamo najdroższa! Bądź zdrowa!
Do braci idę w bój.
Twoje uczyły mnie słowa,
Nauczył przykład Twój”.
Pisząc to, Jurek drżał cały,
Już w mieście walczy wróg.
Huczą armaty, grzmią strzały,
Lecz Jurek nie zna trwóg...
Wymknął się z domu, biegł śmiało,
Gdzie bratni szereg stał,
Chwycił karabin w dłoń małą,
Wymierzył celny strzał!
Toczy się walka zacięta,
Obfity śmierci plon.
Biją się polskie Orlęta
Ze wszystkich Lwowa stron.

Bije się Jurek w szeregu,
Cmentarnych broni wzgórz.
Krew się czerwieni na śniegu,
Lecz cóż tam krew - ach, cóż?
Jurek za chwilę upada,
Lecz wnet podnosi się,
Pędzi, gdzie wrogów gromada,
Do swoich znów się rwie.
Rwie się, lecz pada na nowo...
„Ach, Mamo, nie płacz, nie!...
Niebios przeczysta Królowo!
Ty dalej prowadź mnie...”.
Żywi walczyli do rana,
Do złotych słońca zórz -
Ale bez Jurka Bitschana,
Bo Jurek spoczął już...

W skazywane na zapomnienie, stulecie ich bohaterstwa - cześć i chwała bohaterom!

Oraz wieczne odpoczywanie racz im dać Panie ...


Ballada o Jurku Bitschanie z płyty z 1988.



a tu mocno współczesna interpretacja Orlątka


Więcej w tej serii

Gdzieś w drodze z Polski i do Polski.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura