Prezes Zarządu Prezes Zarządu
613
BLOG

Samochód dla polskiej Policji

Prezes Zarządu Prezes Zarządu Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Myślę, że warto jest przypomnieć samochody polskiej Milicji Obywatelskiej i jej następczyni  - Policji. Tak rozważając temat warto jest zastanowić się - od czego tutaj zacząć. Nie można pominąć historycznego wątku tej organizacji. W zasadzie postanowiłem z różnych przyczyn pominąć okres sprzed roku 1918, ponieważ wtedy państwo polskie jako takie nie istniało i w tym czasie trudno byłoby określić zadania policji w Polsce jako działalność państwa polskiego. Był to jednak organ funkcjonujący pod nadzorem administracji państwowej w danym zaborze. Działalność tych instytucji zmierzała do wykrywania wszelkich ruchów zmierzających do sprzeniewierzenia się "legalnej" władzy - jednak narzuconej narodowi polskiemu wbrew jego woli. Stąd i represje władzy także stanowią zupełnie odrębny temat.

Rozpoczęcie działań wojennych w 1914 roku doprowadziło do wzrostu nastrojów ogólnonarodowych i wzmogło nadzieję na odzyskanie państwowości polskiej jako bytu już niezależnego. Nieustające działania polityków tak w poszczególnych zaborach, jak i Polaków stale przebywających za granicą państwa polskiego zbiegły się z osłabieniem struktur państw uczestniczących w działaniach wojennych.  W tym też czasie (lata 1918-1920) doszło do oddolnego tworzenia się zalążków autonomicznej władzy polskiej. Samorzutnie powstające komitety ukonstytuowały się i jednocześnie tworzono zalążki administracji - już polskiej.

Proces ten nie był prosty i szybki. Kolejne obszary ogłaszały - najpierw swoją niezależność od administracji państwa zaborczego i następnie deklarację podporządkowania się nowej władzy już w Państwie polskim, która zostanie utworzona mocą odrębnych postanowień.

Jednym z elementów tej organizacji było tworzenie oddziałów strzegących porządku i bezpieczeństwa - często określanych terminem "milicji ludowej" w odróżnieniu od Policji jako systemu prześladowania polskiego narodu we własnym państwie. Ostatecznie, po utworzeniu rządu pod przywództwem Józefa Piłsudskiego, doszło do utworzenia nowego kodeksu praw, nowego systemu prawnego i jednocześnie wspólnych dla całego terytorium uwolnionej od zaborców Polski organów państwowych.

Zabezpieczenie porządku na terenie kraju należało do struktur samorządowych, powoływano Milicję Ludową lub Milicję Miejską i dopiero w 1919 roku zakończono tworzenie "Policji Komunalnej", której zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa obywateli na terenie tworzącego się państwa [1].

Ostatecznie w 1919 roku rozpoczęto formowanie nowego systemu bezpieczeństwa państwa i latem tego roku utworzono Policję Państwową mocą ustawy. Policja Państwowa przejęła wszystkie funkcje dotychczasowych straży miejskich występujących pod różnymi nazwami "milicji - ludowej czy też miejskiej". Od tego czasu obrona terytorium państwa została przejęta przez państwo i zwolniono z tego zadania samorządy lokalne.

Tak tworzony system Policji Państwowej przetrwał do 31 sierpnia 1939 roku i z chwilą wybuchu II wojny światowej wielu funkcjonariuszy zostało zmobilizowanych do oddziałów wojskowych, duża część polskich policjantów została początkowo wycofana w głąb kraju, by stamtąd wziąć udział w walkach obronnych. Po 17 września wielu funkcjonariuszy Policji Państwowej zostało zdemobilizowanych i kiedy wrócili oni do swoich domów, tam zostali zatrzymywani przez służby policyjne najeźdźców, szczególnie miało to miejsce na obszarze zaanektowanym przez Związek Radziecki.  NKWD starannie wychwytywała wszystkich urzędników "byłego" państwa polskiego - także i członków Policji Państwowej. Ich los często pozostawał nieznany do końca wojny, a wielu z nich zostało internowanych w obozach NKWD i ich szczątki odnaleziono w masowych mogiłach Katynia pod Smoleńskiem.

Osobnego rozpatrzenia wymaga okres już po 8 maja 1945, kiedy to po przejściu frontu trzeba było odbudowywać struktury państwa. Jedną z formacji, którą utworzono, była Milicja Obywatelska - organ powołany do ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Do Milicji Obywatelskiej angażowano młodych chłopców, z których wielu zginęło na posterunku w walce z bandytami ukrywającymi się już po zakończeniu działań wojennych, wielu zginęło w działaniach przeciwko pospolitym przestępcom.

Do Milicji Obywatelskiej przyjmowano również zdemobilizowanych żołnierzy, którym trudno było znaleźć pracę w zawodzie - którego nie udało się im  zdobyć z uwagi na udział w wojnie - jako żołnierze czy też w walkach partyzanckich a z racji wieku dorośli wprost do żołnierskiego obowiązku.

W tak naturalny sposób do Milicji Obywatelskiej trafiły pojazdy zwalniane ze służby w wojsku. Wkrótce też Milicja została doposażona w samochody wyprodukowane już po wojnie, w odbudowywanych zakładach przemysłowych.

image

http://mlodelata.pl/img/exhibits/big/596.jpg

Przedstawiona fotografia dotyczy samochodu Syrena pomalowanego w barwy Milicji Obywatelskiej, ale jest to już jedenz późniejszych modeli tego pojazdu - stąd - raczej jest to bardziej żart aniżeli rzeczywiście samochód w służbie MO...


image

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPmtB77aziSYtoptg_5zcsqi652kUwl-BMidudEBnobX74sQIr

Na ilustracji widzimy jeden z modeli samochodu "Wołga". W tamtych czasach był to samochód bardzo dobry, wytrzymały i zdolny do uzyskiwania znacznych przyspieszeń. Z reguły był to samochód dla "elit" a nie do doposażenia patroli milicyjnych. Ta fotografia budzi jednak wątpliwości, bo jest wykonana w kolorze - co w latach 50. byłoby raczej trudne do realizacji, natomiast motocyklista znajduje się na motocyklu z rejestracją prawdopodobnie już po roku 1975 ... wtedy rzeczywiście "Wołgi" kończyły już swój żywot i być może rzeczywiście jest to fotografia z tamtego okresu. Kolor samochodu prawdopodobnie jest tutaj "przerysowany" z uwagi na wady materiału barwnego - stąd trudno jest uznać, że nie jest to fotografia autentyczna.


Zupełnie innym samochodem była już polska "Warszawa".

image

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVez4inXvERI-IeUh29F6fUM8N7ddRpz-lHhp1o4qgc_PPiMXC

Na fotografii widać bardzo starą wersję samochodu "Warszawa", często nazywaną "babcia". Ten samochód służył długie lata i został wymieniony na nowocześniejszy model - "Warszawa M-20". Różnica polegała na zamianie silnika z dolno-zaworowego na górnozaworowy. Była to znacząca zmiana konstrukcji silnika, która jest na tyle prosta, że taki silnik można naprawiać we własnym zakresie. Zmodyfikowano również tylną część nadwozia. Jego wadą jest duży pobór paliwa.

image

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnldsaK0sk_sUDjue-FYdLgVmMsR1bqPgBDHY2j4PeF1RKhPiBYg

Nowoczesna wersja samochodu "Warszawa M-20"  - ten model był bardzo powszechny do czasu produkcji nowego samochodu - już na licencji włoskiej - Fiat 125p.


image  

http://images67.fotosik.pl/122/0952dd2ecd11a74amed.jpg

Bardzo często Milicja Obywatelska korzystała z samochodu "Warszawa" w wersji COMBI. Na fotografii kolejno modele - na wyposażeniu Pogotowia Ratunkowego (Fiat 125p combi) oraz taksówki (Warszawa M-20). Samochód poniżej jest wymalowany "w szachownicę" oznaczającą taksówkę. Tak wyglądały one w latach 60. XX w. a zanim wprowadzono kierunkowskazy w postaci lamp - na środkowym słupku znajdowała się ebonitowa "łapka", która podnosiła się i opadała, kiedy kierowca sygnalizował zamiar skrętu w prawo lub w lewo...

image

http://krzysiek1-p.w.interia.pl/ZDJECIA/warszawataxi.jpg

Samochody osobowe stanowiły zaledwie cześć taboru Milicji Obywatelskiej. Używano tutaj także i samochody większe. Najpopularniejszym typem był samochód "Nysa" produkowany w zakładach samochodów osobowych w Nysie na Opolszczyźnie...


image

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmm8lgQFkEGjAe-FJJOoWXQVlwmsHuNNLeO_2uHGsVHkiToxoB

Furgon "Nysa" w swojej starszej wersji. Nowa wersja była już znacznie ładniejsza:

image

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRz_acNTeuAjQoZbu5UobwwiT6ccBRYGL5GGJvJkkBytfUh8oYRMg

Samochody te w wersji dla milicji posiadały przesuwne drzwi przedziału pasażerskiego z obu stron pojazdu. Pozostałe wersje wyposażano w drzwi boczne tylko od strony chodnika. Dotarcie do wnętrza pojazdu ułatwiały także drzwi z tyłu pojazdu.

Milicja Obywatelska wykonywała także i zadania bojowe, które wymagały znacznych sił osobowych. Wykorzystywano samochody ciężarowe z nadwoziem osobowym do przewożenia oddziałów szturmowych Milicji Obywatelskiej (w okresie poprzedzającym stan wojenny i nieco po nim często były to Zmilitaryzowane Oddziały Milicji Obywatelskiej (ZOMO).

image

http://images4.fotosik.pl/19/ubnpqu05nvugn7fg.jpg


image

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRPsYAQFvGe41E1YkGehuACOfGlWHZYEf3SFX2Nq-bIF3gXF7sxQ

Na fotografii jeden z pojazdów wycofanych ze służby, który służył do rozpraszania demonstracji ulicznych w okresie "komuny" i późniejszego "stanu wojennego". Takie nadwozia zabudowywano na samochodach ciężarowych "Star" produkowanych w Starachowicach oraz samochodach ciężarowych "Jelcz" produkowanychw Jelczu.


Do najpopularniejszych samochodów milicji obywatelskich należą popularne "gaziki" - były to samochody przystosowane do jazdy w terenie, z napędem na cztery koła. Początkowo były to wycofane z wojska "gaziki", później sprowadzane z Rumunii Muscele.

image

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMouNllW-eOjRfE69CRbdW1bcrsmct1lUdmXaslVB2ZHZyO4mcVg

Gaziki sprawdzały się zarówno w wojsku, w milicji, w Straży Pożarnej jak i na wyposażeniu P.P. Lasy Państwowe...


image

http://www.grhsojusz.pl/files/13339577_10153208553194058_3176607661412121873_n.jpg

Samochód terenowy "Muscel", potocznie także nazywany "gazik" albo "rumun" - tym razem w służbie zabytku techniki. Te samochody pełniły służbę na wyposażeniu MO jeszcze chyba na początku lat 90. XX w.


Gdy na początku lat 70. XX w. rozpoczęto produkcję "polskich fiatów 125p" - ten model stał się podstawowym samochodem Milicji Obywatelskiej. Był to bardzo nowoczesny pojazd, pozwalający na rozwijanie znacznych prędkości i sprawdzał się w służbie na rzecz ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego:

image

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNuPznQ-eE6mln3WUMciugJkUD8044GroBqALJictPWNSQ_oOI

Fiat 125p w wesji COMBI na posterunku


image

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAnp_jvUr8vDax-L1As9BewycR6TFd64sfKR3NKYXurFLydStnEA

Fiat 125p przy blokadzie drogowej, lata 1981-1985, okres stanu wojennego, gdy reżim Wojciecha Jaruzelskiego dokonał rewolucji kulturowej profilaktycznie usuwając przeciwników Związku Radzieckiego.... Z tym systemem dzielnie walczył Lech Wałęsa z zastępami gotowych na wszystko "styropianowców".


Polskie samochody służyły Milicji Obywatelskiej i później Policji do ostatniego tchnienia polskiej gospodarki.

image

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVB8IwC4V4x1DHYez3qq9LZ4RdQmBen-xWHmlTiSJiUXz7nczu

Polonez był ostatnim tchnieniem polskiej gospodarki, która wywiązywała się z zapewnienia taboru polskim organom sprawującym służbę nad bezpieczeństwem wewnętrznym w państwie. Trudno dzisiaj jest dać odpowiedź na pytanie - dlaczego teraz w polskiej Policji nie znajduje się tabor produkcji polskiej. Właściwie jest tylko jedna odpowiedź - państwo decyzjami swych ministrów w latach 1989-2015 doprowadziło do totalnej likwidacji własnych przedsiębiorstw produkujących niemal wszystko, co jest potrzebne własnym Obywatelom. Likwidacja zakładów produkcyjnych wiąże się z deficytem płatniczym na rynku usług i ostatecznie prowadzi do buntu przeciwko władzy sprzeniewierzającej się własnemu społeczeństwu.

Tu trzeba zdecydowanie oderwać się od pociotków systemu, który doprowadził do likwidacji polskiej gospodarki i kilka milionów osób czynnych zawodowo wyprowadził poza granice państwa w celu zdobycia środków na utrzymanie rodziny. A teraz winni tej zbrodni na narodzie - zbrodni przeciwko własnej ludności podnoszą larum pytając - czym ma jeździć polski funkcjonariusz...


Na zapotrzebowanie Policji odpowiada też najnowszy produkt z fabryki Volkswagena w Białężycach nieopodal Wrześni - sześciomiejscowy Crafter. Odmiana furgon zaadaptowana na tzw. "wersję wypadową"" posiada sześć osobnych foteli zamontowanych w trzech rzędach, z możliwością przesuwu, obrotu siedziska i przestawiania przodem lub tyłem do kierunku jazdy.

image

http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-polskie-samochody-dla-polskiej-policji,nId,2387988



---------------------------------------------------------------

[1]  http://policjapanstwowa.pl/publikacje2/


nauczyciel zawodu i praktyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie