W Krakowie, w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, ul. Lipowa 4, w dniach od 12.02.2015 do 26.04.2015, odbędzie się wystawa współczesnej sztuki japońskiej, której opiekę medialną objęła: Japonia - Online.
Na tej niecodziennej wystawie można będzie zobaczyć prace trzynastu japońskich artystów wizualnych, architektów i grafików, wykonane w takich dziedzinach jak: fotografia, malarstwo, rysunek, manga, rzeźba, instalacja, obiekt, wideo, ceramika i plakat.
Wystawę oglądać będzie można do 26 kwietnia. Wernisaż odbędzie się już 12 lutego.
Kuratorami wystawy są Kenjiro Hosaka, Sabine Schaschl i Delfina Jałowik.

Shinji Ogawa, Mleczna Korona, 2007, akryl na płótnie 18x26 cm, kolekcja MOCAK-u; źródło: materiały organizatora
Motywem przewodnim wystawy są dwa pojęcia – często traktowane jako przeciwstawne - „logika” i „emocja”. Napięcie między nimi stanowi według organizatorów zasadniczą cechę współczesnej sztuki japońskiej. Wystawa jest próbą znalezienia istoty „japońskości”, przedstawienia jej w różnych kontekstach oraz określenia decydujących wyróżników jej estetyki.
- Punktem wyjścia wystawy są konceptualne fotografie i obrazy Koji’ego Enokury (1942–1995), artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładącego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej.
- Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taiji’ego Matsuego (ur. 1963), prezentujące widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, stanowią próbę zmiany rzeczywistości w abstrakcyjny, płaski obraz.
- Z kolei obrazy Hiroshi’ego Sugito (ur. 1970) poświęcone są konceptualnym ujęciom tematyki deszczu oraz tego, jak go doświadczamy.
- Pochodzące z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinji’ego Ogawy (ur. 1959) to przedstawienie wybranych elementów europejskiej rzeczywistości na japoński sposób.
- „Nieme” plansze Yuichi Yokoyamy (ur. 1967) to klasyczny przykład mangi, ukazujący opowieść pozornie pozbawioną akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzą puste dymki.
- Teppei Kaneuji (ur. 1978) prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomocą gipsu, które zostają przez to pozbawione swojej funkcji i zamienione w rzeźby.
- Kolejną abstrakcyjną konstrukcję, złożoną z tysięcy połączonych ze sobą czerwonych plastikowych słomek, stworzył architekt Akihisa Hirata (ur. 1971).
- Tateyama – obiekt autorstwa Noe Aoki (ur. 1958) – składający się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocą stalowych linek, przywołuje obraz japońskich gór.
- Prace Tatsuo Miyajimy (ur. 1957) oraz Ryoji Ikedy (ur. 1966) wykorzystują program komputerowy, za pomocą którego dane komputerowe bądź wartości matematyczne przekształcane są w życiowe symbole.
- Go Watanabe (ur. 1975) przy użyciu modelowania komputerowego tworzy trójwymiarowe przedstawienia naczyń wyglądających jak zdjęcia prawdziwych przedmiotów.
- Ręcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke (ur. 1975) odwołuje się do znaczenia detalu i tradycyjnej japońskiej precyzji.
- Z kolei grafik Kazunari Hattori (ur. 1964) prezentuje plakaty, w których wykorzystuje proste geometryczne kształty i wizualnie operuje tematem wystawy.

Tatsuo Miyajima, Życie (Corps sans Organes) nr 17, 2013, instalacja, 258,8 × 321,6 × 321,6 cm, własność artysty, © Tatsuo Miyajima i Lisson Gallery

Akihisa Hirata, wstępna wizualizacja pracy Häm, 2014; źródło: materiały organizatora
Przygotowana wspólnie z Japan Foundation wystawa pokazywana była wcześniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie została uzupełniona o prace Shinji’ego Ogawy pochodzące z kolekcji MOCAK-u. Ostatnią instytucją, w której będzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.
http://japonia-online.pl/event/553
http://japonia-online.pl/news/2520
Inne tematy w dziale Kultura