Grok: "Jeśli stan wyjątkowy zostanie wprowadzony po wyborach, ale przed zaprzysiężeniem prezydenta elekta, może dojść do unieważnienia wyborów lub opóźnienia procedury zaprzysiężenia. Na przykład, jeśli dojdzie do poważnych zaburzeń porządku publicznego, które uniemożliwią stwierdzenie ważności wyborów przez Sąd Najwyższy." Ok, a co jeśli Sąd Najwyższy już wydał orzeczenie, ale prezydent elekt nie został zaprzysiężony?
Grok:
Jeśli stan wyjątkowy zostanie wprowadzony po wyborach, ale przed zaprzysiężeniem prezydenta elekta, a Sąd Najwyższy już wydał orzeczenie o ważności wyborów, sytuacja staje się bardziej skomplikowana. Oto analiza:
1. Orzeczenie Sądu Najwyższego
Zgodnie z art. 129 Konstytucji RP, Sąd Najwyższy stwierdza ważność wyboru Prezydenta. Po wydaniu orzeczenia, wybór prezydenta elekta jest uznany za ważny, co oznacza, że formalnie został on wybrany na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Orzeczenie SN jest ostateczne i nie podlega dalszemu zaskarżeniu w ramach polskiego systemu prawnego.
2. Stan wyjątkowy po orzeczeniu SN
Jeśli stan wyjątkowy zostanie wprowadzony po orzeczeniu SN, ale przed zaprzysiężeniem, może dojść do opóźnienia procedury zaprzysiężenia. Na przykład, poważne zaburzenia porządku publicznego mogłyby uniemożliwić zwołanie Zgromadzenia Narodowego (Sejmu i Senatu), które jest wymagane do zaprzysiężenia Prezydenta (art. 130 Konstytucji RP).
W takim przypadku, Marszałek Sejmu pełni obowiązki Prezydenta do czasu zaprzysiężenia nowego Prezydenta (art. 131 Konstytucji RP).
3. Unieważnienie wyborów
Unieważnienie wyborów po orzeczeniu SN jest niezwykle trudne, ponieważ orzeczenie to jest ostateczne. Jednak jeśli stan wyjątkowy prowadzi do poważnych naruszeń, które podważyłyby integralność procesu wyborczego (np. fałszowanie wyników po orzeczeniu SN), mogłoby dojść do ponownego rozpatrzenia sprawy przez SN lub interwencji konstytucyjnej.
W praktyce, takie sytuacje są rzadkie i wymagałyby znacznych działań politycznych lub prawnych, np. przez Trybunał Konstytucyjny.
4. Kwestie proceduralne
Zaprzysiężenie: Jeśli stan wyjątkowy uniemożliwia zaprzysiężenie, procedura może zostać opóźniona do czasu zniesienia stanu wyjątkowego. Na przykład, jeśli stan wyjątkowy trwa 90 dni, a Sejm nie zgodzi się na przedłużenie, musi zostać zniesiony, co pozwoli na kontynuację procedury.
Brak następcy: Konstytucja RP nie przewiduje bezpośredniego następcy prezydenta elekta w przypadku stanu wyjątkowego. Marszałek Sejmu pełni obowiązki prezydenta, aż do zaprzysiężenia nowego prezydenta.
5. Przykłady historyczne
W 2020 roku w Polsce rozważano wprowadzenie stanu wyjątkowego w związku z pandemią COVID-19, co mogło opóźnić wybory prezydenckie. Ostatecznie zdecydowano się na inne rozwiązania, takie jak zmiana terminu wyborów. Jeśli stan wyjątkowy zostałby wprowadzony po wyborach, ale przed zaprzysiężeniem, procedura zaprzysiężenia mogłaby zostać opóźniona.
Podsumowanie
Jeśli Sąd Najwyższy już wydał orzeczenie o ważności wyborów, stan wyjątkowy może opóźnić zaprzysiężenie prezydenta elekta, ale nie unieważni wyborów, unless there are extraordinary circumstances that undermine the integrity of the process. Marszałek Sejmu pełni obowiązki prezydenta do czasu zaprzysiężenia, a procedura musi być kontynuowana po zniesieniu stanu wyjątkowego. Jeśli masz na myśli konkretną sytuację, warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie konstytucyjnym.

W ten sposób Tusk osiągnąłby swój cel (scenariusz 1.) bez proszenia się Hołowni o działania niezgodne z prawem. Jedyne co Hołownia musiałby zrobić, to podpisać to, co mu Tusk podsunie (w zamian za pełnokadencyjnego marszałka). Tusk zdobyłby też silną pozycję negocjacyjną (scenariusz 3.). Zwołanie przez Nawrockiego swoich zwolenników do Warszawy (scenariusz nr 2.) na jego zaprzysiężenie, mogłoby stać się katalizatorem do ogłoszenia Stanu Wyjątkowego, ew. doszłoby do manifestacji, która zostałaby użyta do uwiarygodnienia wprowadzenia Stanu Wyjątkowego. Niemożliwe? Nie dla Tuska i jego bandy! Fur Deutschland!!
https://www.salon24.pl/u/carcajou/1450436,przed-06-08-najbardziej-prawdopodobne-scenariusze-dla-polski
NOWA KONSTYTUCJA
https://www.salon24.pl/u/carcajou/1413362,w-kierunku-ustroju-prezydenckiego
https://www.salon24.pl/u/carcajou/1450496,fundacja-republikanska-pracuje-nad-projektem-nowej-konstytucji
PO głosi wszem i wobec, że dwa i dwa to pięć, i wszyscy, którzy chcą się uważać za ludzi światowych i inteligentnych, muszą w to uwierzyć. Działania partii negują bowiem nie tylko legalność demokratycznie wybranej władzy, czy podważają znaczenie instytucji państwa polskiego, lecz jakąkolwiek logikę. Za największą herezję uznają zdrowy rozsądek. Najbardziej przeraża nawet nie to, że ci ludzie mogą unieważnić cokolwiek i kogokolwiek wg własnego zmieniającego się z dnia na dzień widzimisię, lecz że mogą mieć rację. Bo przecież skąd naprawdę wiadomo, że dwa i dwa to cztery? Lub że ludzie dawno temu nie polowali na dinozaury? Albo że przeszłość jest niezmienna? Jeśli zarówno przeszłość, jak i świat zewnętrzny istnieją wyłącznie w naszym umyśle, a umysł można kontrolować przez usłużne im media - co wtedy? George Orwell 2023
PiS to partia wariatów. Niegdyś oznaką szaleństwa było upieranie się, że Ziemia obraca się wokół Słońca; dziś wiara, że Polacy mają prawo sami decydować o tym, co jest w Polsce dobre, a co złe, nie zaś UE, Niemcy, Izrael czy Rosja. Tylko PiS w to konsekwentnie wierzy, mówią więc, że są wariatami, bo jakże tak można? George Orwell 2023
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka