Blog
Pieniądze. Bezpieczeństwo. Innowacje
Tomasz Wójcik
0 obserwujących 25 notek 23950 odsłon
Tomasz Wójcik, 19 kwietnia 2017 r.

Innowacyjny jak… Polak!

1134 9 0 A A A

Nikt w Europie tak chętnie nie przyjmuje nowych sposobów kupowania i płacenia jak Polacy. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, często kupujemy w Internecie, a z nowoczesnych płatności korzystamy nawet trzy razy częściej niż inni Europejczycy.

Podróżując po Europie i będąc wyposażonym głównie w karty płatnicze, można się bardzo mocno zdziwić. W dużych miastach nie jest łatwo zapłacić zbliżeniowo, nie wszędzie znajdziemy terminale płatnicze, a usługi bankowe w niektórych krajach wyglądają jak nasze sprzed… dekady. W innowacjach płatniczych to nie my gonimy inne kraje – to inne kraje próbują dogonić nas. 

Jak pokazuje badanie Masterindex*, znaczenie ma nie tylko technologia, ale też zaufanie i otwartość konsumentów na innowacje. 

Polska zbliżeniowa

Prawie co czwarty polski konsument dokonuje płatności zbliżeniowych codziennie lub prawie codziennie. To wynik aż ponad 3-krotnie większy niż średnia europejska i jest w dużej mierze efektem powszechności kart i terminali zbliżeniowych. Po latach inwestowania w tzw. infrastrukturę płatniczą aż 85% polskich respondentów deklaruje, że ich karta posiada funkcję zbliżeniową, podczas gdy średnia europejska wynosi ledwie 43%. 

Według badania jesteśmy także bardziej niż inni Europejczycy zadowoleni z samego płacenia zbliżeniowo, rzadziej boimy się o kontrolę wydatków i o bezpieczeństwo transakcji. Nie ma się co zatem dziwić, że aż 40% Polaków deklaruje w badaniu, że płaci zbliżeniowo co najmniej raz w tygodniu. To dwukrotnie lepsza statystyka niż średnia europejska. 

Zakupy w Internecie, ale polskim

Jeszcze kilka lat temu e-commerce, czyli zakupy w Internecie budziły dużo więcej wątpliwości - zarówno w kwestii wygody, jak i bezpieczeństwa. Samo przejście przez proces zakupowy nie należało do najłatwiejszych, a bez szybkich płatności była to bardzo trudna droga, kończąca się niekiedy jedynie emailem z danymi do przelewu. 

Dzisiaj nie tylko darzymy zakupy w sieci większym zaufaniem, ale też wypadamy najlepiej w Europie w kwestii częstotliwości ich dokonywania. 

Aż 9% badanych z Polski deklaruje, że korzysta z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie. To najlepszy ex aequo z Litwinami wynik w Europie. Oczywiście codzienne zakupy w sieci nie są normą -  najwięcej ankietowanych (25%) kupuje w sieci raz w miesiącu, natomiast europejska średnia to 23%.

Co ciekawe, uplasowaliśmy się na końcu pod względem zakupów w e-sklepach zagranicznych. Korzystamy z nich dużo rzadziej niż inni badani. Zaledwie 39% polskich internautów dokonało takiego zakupu, a tylko 20% zrobiło to w ciągu ostatniego roku. 

Polska na podium

Gdy mówi się o wyścigu technologicznym, z reguły liderami są Amerykanie lub niektóre kraje Azji. Jednak jeśli weźmiemy pod lupę technologię w bankowości i płatnościach, to amerykańskie banki wydają się dinozaurami w porównaniu z polskim sektorem finansowym. W rywalizacji na nowe technologie w finansach na podium są Turcja, Polska i Wielka Brytania – kraje, w których sektor finansowy stawia na innowacje, a ich obywatele są otwarci na nowe rozwiązania. 

*Masterindex - ogólnoeuropejskie trendy w handlu elektronicznym i nowych metodach płatności to badanie przeprowadzone przez Matercard na 23 europejskich krajach. 


© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Tematy w dziale Gospodarka