Blog
Pieniądze. Bezpieczeństwo. Innowacje
Tomasz Wójcik
0 obserwujących 22 notki 20866 odsłon
Tomasz Wójcik, 20 czerwca 2017 r.

3 ułatwienia dla obywateli dzięki cyfrowej administracji

485 9 1 A A A
Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego. Fot. mc.gov.pl
Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego. Fot. mc.gov.pl

Dla polityków cyfrowa gospodarka to wyzwanie pod kątem informatycznym i bezpieczeństwa oraz skuteczne narzędzie do walki z szarą strefą. Obywatelom cyfrowa administracja może bardzo ułatwić życie.

Cyfrowa administracja to dla wielu obywateli pojęcie teoretyczne – politycy mówią o niej od lat, a tymczasem w urzędach nadal dominuje nieefektywna biurokracja oparta o nadmiar procedur. Cyfrową administrację docenimy dopiero po pierwszych wdrożeniach. Tutaj nawet mała zmiana może być bardzo odczuwalna. 

Jak odczujemy cyfrową rewolucję jako obywatele? 

Dokumenty w smartfonie

Prawo jazdy, dowód rejestracyjny, ubezpieczenie OC i dowód osobisty – wszystkie te dokumenty dostępne w telefonie i akceptowane przez wszystkie urzędy w Polsce. Taki cel założyło sobie Ministerstwo Cyfryzacji, a w przypadku dowodu osobistego trwa już pilotaż usługi w kilku urzędach. 

W mobilnym dostępie do dokumentów nie chodzi tylko o wygodę, ale też o bezpieczeństwo. Telefon jest dużo bezpieczniejszy niż portfel pod wieloma względami, a jeśli do mobilnych płatności dołożymy mDokumenty, wtedy faktycznie urządzenia zastępują całkowicie tradycyjne portfele.

Komunikacja urzędów

Nie ma chyba bardziej frustrującej sytuacji niż jeżdżenie od urzędu do urzędu, ponieważ wszędzie jest inny dokument, którego potrzebujemy. Wewnętrzny obrót dokumentów i lepsza komunikacja pomiędzy urzędami mogłaby oszczędzić nie tylko dużo pieniędzy z perspektywy budżetu, ale też bardzo dużo czasu wielu obywatelom. 

Wyrobienie dowodu elektronicznie i ustalenie, w jakim urzędzie ma być odebrany, to kropla w morzu potrzeb obywatela. Każdy, kto wymieniał już dowód osobisty widzi, że taka mała zmiana stała się ogromną wygodą. Wewnętrzny, solidny obieg dokumentów pomiędzy urzędami to misja Ministerstwa Cyfryzacji, której warto kibicować. 

Rozlicz się sam

Płacenie podatków nie należy ani do obowiązków przyjemnych, ani łatwych. Formularze do wypełnienia w połączeniu z niską wiedzą finansową powodują niekiedy frustrację obywatela – nie dość, że musimy zapłacić podatek, to jeszcze często nie wiemy, jak go rozliczyć. Potwierdzają to badania.

Z danych firmy doradczej KPMG wynika, że aż połowa Polaków mających obowiązek rozliczania się z fiskusem składa PIT w marcu. Połowa podatników zleca wypełnienie PIT-u komuś innemu, czasem księgowemu, a czasem osobie z rodziny lub znajomemu. Jedynie 38 procent badanych rozlicza się samodzielnie.

Jednak doświadczenia z ostatnich lat w urzędach skarbowych pokazują, że tutaj cyfrowa rewolucja stała się faktem. Możliwość rozliczania się z fiskusem przez Internet to dogodność, z której chętnie korzystamy. Najnowsze dane są rekordowe: liczba elektronicznych zeznań podatkowych za 2016 r. wyniosła 9,7 mln, czyli przekroczyła 50% wszystkich zeznań – podało Ministerstwo Finansów.

Cyfryzacja - pierwsze koty za płoty

Zmiany w administracji stają się faktem. Coraz więcej problemów możemy rozwiązać bez wizyty w urzędzie. Chociażby profil zaufany zakładany za pośrednictwem kilku banków pokazał też jak łatwo można połączyć istniejącą już infrastrukturę sektora finansowego z potrzebami administracji. 

Jeśli politycy postawią cyfryzację administracji wysoko na liście priorytetów, być może cyfrowa tożsamość, bezpieczny obieg faktur elektronicznych, szybkie i niskokosztowe płatności za czynności administracyjne czy też po prostu dużo większa efektywność obecnych urzędów szybko stanie się naszą rzeczywistością, a nie tylko teoretycznym planem.


© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Tematy w dziale Technologie