Koszt Alternatywny.
Co to jest?
Jest to nie uzyskana korzyść z tego powodu, że np nie sprzedajemy czegoś innego aniżeli daną rzecz czy rzeczy którą sprzedajemy, oczywiście Koszty Alternatywne występują także w innych dziedzinach życia, zapewne niemal we wszystkich i tak jeśli np poświęcisz dzisiejszy wieczór na spotkanie z koleżanką to Kosztem Alternatywnym będzie np nie obejrzenie fajnego filmu czy nie przeczytanie książki, którą zamierzałaś w końcu przeczytać, a nawet może to być chociażby wolny wieczór, który mogłabyś poświęcić na nic nie robienie :-)
Wróćmy do Kosztów Alternatywnych w handlu, możemy rozróżnić ich pewne typy czy rodzaje i tak są nazwijmy je Mega Koszty czyli takie, które mają wielką wagę dla naszego interesu, jakie to mogą być sytuacje, gdy takie Koszty Alternatywne występują ?
Są to sytuacje w których występują strategiczne decyzje, czyli takie, których podjecie będzie przynosić długofalowe skutki jak np decyzje o tym co chcemy w ogóle robić, czym handlować, w jakim miejscu prowadzić biznes itp rzeczy, weźmy taką sprawę: Jeśli zdecydujemy się na otwarcie warzywniaka czyli sklepu czy straganu z warzywami i owocami to musimy wiedzieć o tym, że prowadzenie tego biznesu zajmie nas na tyle, że nie otworzymy już sklepu sportowego, przynajmniej w najbliższej przyszłości, sklepu o którym poważnie myśleliśmy a więc ten sklep sportowy będzie naszym Kosztem Alternatywnym w tym przypadku, oczywiście może być tym Kosztem nie tylko ten sklep sportowy, ale i inne rzeczy które moglibyśmy prowadzić w szeroko pojętym zrozumieniu, najczęściej jednak stosujemy porównanie zwane Kosztem Alternatywnym do jednej czy kilku rzeczy, spraw które odłożymy na bok związku z tym, ze podejmiemy taką nie inną inną decyzję i właśnie korzyści jakie mogliśmy osiągnąć z tych niepodjętych innych decyzji będą Kosztem Alternatywnym dla decyzji która podjęliśmy.
Koszt Alternatywny występuje bardzo często, oczywiście najrzadziej w strategicznych czyli głównych decyzjach bo takie decyzje podejmujemy stosunkowo rzadko, najczęściej są to decyzje mniejszej wagi, ale to one decydują o naszych codziennych zyskach i w efekcie o naszym sukcesie, albo porażce, czasami bardzo dotkliwej porażce, warto więc " Przyłożyć rękę do pługa " jak najlepiej tylko potrafimy.
Ludzie często popełniają różne błędy w marketingu a dotyczące Kosztów Alternatywnych, podejmują decyzje które z ich strony uważane są za bardzo rozsądne decyzje, zobaczmy jak to wygląda na prostym przykładzie:
Sprzedawca odzieży na bazarze wykłada towar na ladzie, wiesza na wieszakach, czyli eksponuje towar na swoim stoisku w celu sprzedaży, pewnego razu zauważa, że dany asortyment czy jakieś poszczególne rzeczy przestały się sprzedawać, albo sprzedają się już bardzo powoli, jest to zjawisko naturalne ponieważ ludzie się obkupili , zmienia się pora roku, albo np pojawiła się konkurencja - nieważne, w każdym bądź razie nasz sprzedawca z uporem maniaka nadal sprzedaje nie idący już towar, a wręcz bardzo często umieszcza go w najlepszych miejscach swojego stoiska bo " Przecież musi go wysprzedać, bo przecież musi odzyskać pieniądze" bo " Co mam go zjeść ? " .
No i tak wyprzedaje ten już nie chodliwy towar i wyprzedaje a dni mijają, koszty każdego dnia się naliczają a on sprzedaje i wyprzedać nie może..
Bardzo często tak jest, że gdyby sprzedawca, oczywiście właściciel sprzedawca, wyrzucił niechodliwe już rzeczy na śmietnik, albo oddał je komuś za darmo a które on.. ! -
Przecież " Musi wyprzedać " to zrobiłby o wiele wiele lepiej je wyrzucając... Odzyskałby miejsce na stoisku, czasami a nawet bardzo często są to najlepsze miejsca stoiska, sprzedawałby już nowy towar na którym zarabiałby dobre pieniądze i właśnie owe pieniądze na nowym towarze, których on nie zarabia bo przecież " Musi wyprzedać tamte rzeczy" są w tym przypadku Kosztem Alternatywnym dla towaru, który MÓGŁBY JUŻ SPRZEDAWAĆ Z ZYSKIEM , ale niestety on " Przecież musi sprzedać wpierw tamte rzeczy...".
Wydaje się to niby proste i oczywiste a naprawdę wiele osób nie może pojąć, ze czasami lepiej coś oddać za darmo czy wyrzucić na śmietnik, odzyskać jakiekolwiek pieniądze, miejsce w magazynach czy na ladach i mieć wolną już głowę i nie tylko głowę pod dajmy na to w przypadku naszego sprzedawcy pod Piękny Nowy Towar przynoszący znowu duże zyski, które w stosownym czasie pozwolą na rozstanie się z jego resztkami z uśmiechem na twarzy :D
Koszty Alternatywne są bardzo często nie tylko niedoceniane w swojej Wielkości Marketingowej, ale wręcz niewidoczne dla jak mniemam ogromnej rzeszy mniejszych i większych biznesmenów przeróżnego kalibru.. A bardzo często decydują o sukcesie danego biznesu, warto więc wiedzieć, ze istnieje coś takiego jak Koszt Alternatywny i nigdy o nim nie zapominać.
Takie same mechanizmy w Kosztach Alternatywnych występują na pospolitym bazarze w Gdańsku jak i w wielkim amerykańskim koncernie, różnią się skalą czy wielkością półek sklepowych, ale mechanizmy jako takie są podobne o ile nie takie same i jak już wspomniałem Koszty Alternatywne występują wszędzie, zaczynając od Handlu a kończąc na polityce.
Wybierajcie więc dobrze, obliczając i rozważając gdzie jest większy zysk, większa korzyść i nie żałujcie strat o ile tylko są z punktu Kosztów Alternatywnych uzasadnione a wyjdziecie na tym dobrze, nawet bardzo dobrze!
Powodzenia.