Wiele osób zastanawia się, co dalej z polską demokracją. Nawet sami Niemcy zastanawiają się nad problemem władzy w Polsce, a Unia Europejska wręcz domaga się przeprowadzenia postępowania wyjaśniajacego - czy w Polsce jeszcze obowiazuje trójpodział władzy...
Bardzo ciekawe są te rozażania w sytauacji, kiedy przez osiem lat pies z kulawą nogą nie zawył w sytuacji, kiedy ustępujacy premier, wzorem dynastii monarchistycznej, wyznaczył swoją następczynię a ta z kolei przy okazji tworzenia swojego rządu obdarzyła łaską mianowania jednego z ministrów marszałkiem sejmu...
I wtedy nie było o trójpodizale władzy, nie było naruszenia demokracji, nie było nawet możlliwości protestowania - bo sam prezydent państwa nie dopuścił do żadnych zmian i protestów...
http://wpolityce.pl/polityka/255893-komorowski-zablokuje-dudzie-wymiane-pracownikow-w-kancelarii-prezydenta-powod-budzet-nie-pozwoli-na-wyplate-odpraw
http://www.wprost.pl/ar/401587/Komorowski-nie-pozwoli-utworzyc-rzadu-Kaczynskiemu/
http://www.fakt.pl/Komorowski-nie-odda-laski,artykuly,68707,1.html
Już te tendencyjnie wybrane dokumenty pokazują, jak wielka jest zawziętość pewnych kręgów w parciu do posiadania władzy. Warto zastanowić się nad przyczyną takiego stanu. Jedną z przyczyn jest zawłaszczenie biernego prawa wyborczego dokonane w 1948 roku przez założoną wtedy Polską Zjednoczoną Partią Robotniczą i chociał było to juz państwo sojuszu robotniczo-chłopskiego - to ze społeczeństwem obywatelskim ten zarząd nie miał wiele wspólnego.
Mimo, że w 1980 roku dokonano wielkiego protestu przeciwko władzy sprzecznej z interesem społeczeństwa, które ta władza miałaby reprezentować, doszło do zamachu stanu i Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego pod dowództwem Wojciecha Jaruzelskiego na wiele lat zablokowała zmiany w kierunku przywrócenia demkracji w Polsce. I kiedy wszystko zadawało się być już na dobrej drodze - "nocna zmiana" za przyzwoleniem ówczesnego prezydenta doprowadziła do rozwiązana rządu Jana Olszewskiego.
Jeżeli dzisiaj popatrzymy na opinie popularyzowane przez media - warto zastanowić się - o co tutaj właściwie chodzi.
Zapraszam do zapoznania się z tekstem na temat propozycji zmiany ordynacji wyborczej na lepszą.
Reguła wyborcza JOW
Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW), utworzony przez śp. Prof. Jerzego Przystawę
(wytyczne dla ducha i litery prawa wyborczego, regulującego tryb wyborów sejmowych)
1. Równa dla wszystkich pełnoprawnych obywateli Polski pełna swoboda indywidualnego kandydowania na posła (komitet wyborczy jest zbędny). Zasada równych i otwartych możliwości: Równość kandydowania obejmuje cały proces wyborczy, w tym czas trwania kampanii wyborczej i jej finansowanie wyłącznie ze środków niepublicznych, z limitem wydatków równym dla kandydatów niezależnych i partyjnych).
– W celu dokonania rejestracji, kandydujący stawia się osobiście w Okręgowej Komisji Wyborczej i składa pisemne poparcie co najmniej dziesięciu wyborców danego okręgu oraz dowód wpłaty kaucji, ze środków własnych kandydata, nie wyższej niż średnie miesięczne wynagrodzenie, zwracanej, jeśli kandydat uzyska minimum 5% ważnie oddanych głosów (taki sposób zgłaszania kandydatury respektuje gwarantowane polską Konstytucją prawo każdego obywatela do swobodnego ubiegania się o mandat posła, w przeciwieństwie do gwałcącej to prawo ordynacji partyjnych list wyborczych).
– Na karcie do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej, a informację o ich partyjnej przynależności, umieszcza się przy nazwisku kandydata.
2. Podział Polski na 460 jednomandatowych okręgów wyborczych, dla wybrania takiej samej liczby posłów, zapisanej w Konstytucji. Poseł reprezentuje wszystkich wyborców okręgu. Małe okręgi, ok. 67 tys. wyborców, umożliwiają i niezależnym i partyjnym kandydatom bezpośredni kontakt z wyborcami, przez co, wyrównują ich wyborcze szanse. Więź wybranego z wyborcami realna. Odpowiedzialność przed nimi wymusza otwarty konkurs.
3. Posłem zostaje zdobywca największej liczby głosów oddanych w jednej turze głosowania. Zasada pierwszy na mecie: Jedna tura chroni przed partyjnymi manipulacjami, nieodłącznymi przy wyborach dwu turowych. I mobilizuje wyborców do poparcia konkretnego kandydata. Przy remisie, decyduje losowanie; gdy jest tylko jeden kandydat, posłem zostaje bez głosowania, brak kandydatów, oznacza brak posła w danym okręgu.
4. Obywatelski i medialny nadzór głosowania w obwodach oraz publiczne liczenie głosów w okręgu:
– Urny wyborcze o konstrukcji zabezpieczającej przed nieupoważnionym dostępem.
– Przed rozpoczęciem głosowania obywatelski i medialny nadzór sprawdzenia urn wyborczych.
– Ciągły nadzór głosowania, od jego rozpoczęcia, aż do dostarczenia urn zabezpieczonymi pojazdami do miejsca liczenia głosów w Okręgowej Komisji Wyborczej.
– Publiczne liczenie głosów, z udziałem kandydatów, ich pełnomocników i członków komitetów wyborczych, prowadzi Okręgowa Komisja Wyborcza, której przewodniczy osoba lokalnego zaufania publicznego.
– Wynik liczenia oddanych głosów Okręgowa Komisja Wyborcza ogłasza natychmiast po jego zakończeniu.
(ww. rozwiązania, wzorowane na brytyjskich, chronią uczciwość przeprowadzenia wyborów)
– Pierwsze wybory wg zasad zebranych w Regule wyborczej JOW, nie wcześniej niż pół roku po urzędowym ogłoszeniu prawa wyborczego, uwzględniającego te zasady.W tym czasie:
a. Szeroka prezentacja niniejszych zasad i ich pożytków, w porównaniu z ordynacją partyjnych list wyborczych.
b. Możliwość zawieranie porozumień; w okręgach, dla wyłaniania kandydatów wspólnych dla zbliżonych opcji
politycznych oraz między okręgami, dla tworzenia ugrupowań politycznych o zasięgu regionalnym i krajowym.
c. Możliwość prezentowanie się wyborcom przez kandydatów – kampania wyborcza w 460–ciu JOW.
Odwołanie posła w czasie trwania kadencji jest możliwe, ale troska o stabilność sceny politycznej oraz
doświadczenia korzystających z systemu JOW, skłaniają do skorzystania z następującego rozwiązania:
Poseł jest odwołany, gdy zweryfikowana liczba podpisów wyborców domagających się jego odwołania, zbieranych po roku od wyborów, przekracza liczbę głosów, jakimi został wybrany. Odwołany może kandydować ponownie.
Spełnienie wszystkich zasad Reguły wyborczej JOW w wyborach do Sejmu RP, warunkuje pełną wolność i
uczciwość wybierania posłów, podejmujących działanie dla dobra wspólnego oraz rokuje następujące efekty:
– Odpowiedzialność posłów przed ich wyborcami(w okręgach).
– Partnerstwo władzy z obywatelami, upowszechniające wśród obywateli poczucie odpowiedzialności za dobro wspólne, niezbędne w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.
– Pozytywna selekcja kadr sprawujących władzę i stabilny rząd służący narodowi.
– W następstwie swobody kandydowania i podziału Polski na 460 JOW: Decentralizacja życia politycznego, jego jawność i ożywienie, co sprzyja swobodnemu zawieraniu porozumień:
a. wewnątrz okręgowych, wyłaniających kandydatów o największych szansach zdobycia mandatu, wspólnych
dla zbliżonych opcji politycznych.
b. międzyokręgowych, dla oddolnego tworzenia ugrupowań politycznych o zasięgu regionalnym i krajowym.
– Zmiana charakteru partii politycznych – z wodzowskiego na obywatelski.
– Utrudnienie dostępu do władzy dla ugrupowań skrajnych
12.VI.2015 http://prawica.net/39184
redakcja Jerzy Gieysztor https://ludzie.ruchjow.pl/
mobile; +48665388826 http://www.prawica.net/user/895
Prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest pochodną właściwych relacji społeczno-gospodarczych w państwie
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka