Wojtek Wojtek
1273
BLOG

Nowa droga wodna

Wojtek Wojtek Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 38

Przekop Mierzei  Wiślanej  był planowany już przed wiekami i wreszcie doszło do realizacji tej inwestycji. Jest to wykonanie nowej drogi wodnej łączącej port Elbląg z Morzem Bałtyckim.
Prace polegają na utworzeniu kanału łączącego Morze Bałtyckie z wodami Zatoki Wiślanej.  Wymaga to wybrania piasku z części wydmy o wysokości około 20-30 m i przekopania kanału o głębokości około 5-6 m poniżej poziomu morza.
W środkowej części znajdzie się śluza służąca do śluzowania statków przepływających przez nową drogę wodną.
 

image


Przekop ma kierunek niemal w linii północ-południe. Od strony morza będzie wybudowany falochron osłaniający  w kształcie łuku. Wejście na wody Zatoki Wiślanej ma być w przedłużeniu osi głównej przekopu,  po czym szlak wodny ma zmienić kierunek tak, aby wpłynąć do kanału portowego Elbląga.
 

image


Poprzeczny przekop mierzei spowoduje przerwanie ciągu drogi kołowej. Aby zachować ciągłość ruchu, zaplanowano budowę dwóch mostów zwodzonych. Organizacja ruchu ma przebiegać w ten sposób, że w chwili otwarcia śluzy dla statków ruch kołowy będzie kierowany na jeden z mostów, który będzie otwarty dla ruchu drogowego.
 

image


Duża szerokość kanału zapewni swobodne, dwukierunkowe dotarcie do wrót śluzowych. Jedynie sama śluza będzie na tyle wąska, że będzie mógł tam wpłynąć tylko jeden statek.
 

image


Wejście do przekopu od strony morza zabezpieczą wcześniej wykonane falochrony.
 

image


Śluzowany statek będzie dobrze widoczny dla obsługi śluzy. Przewidziano także możliwość przyglądania się śluzowaniu statków ze specjalnie przygotowanego tarasu widokowego. Turystyczne atrakcje powinny też zainteresować liczne przedsiębiorstwa obsługujące turystów. W strefie przekopu przewiduje się lokalizację dla obsługi ruchu turystycznego.


image
 











Nie zapomniano też o zwierzętach, które żyją wśród lasów porastających wydmę. Specjalnie dla nich przygotowano kładki do przemieszczania się z jednego brzegu na drugi. Kładki te będą usuwane w chwili przepływania statku i dostępne w czasie, kiedy nie będzie ruchu na drodze wodnej.
Z obserwacji podobnych kładek umieszczonych w strefie dróg szybkiego ruchu takie rozwiązanie sprawdza się i zwierzęta dziko żyjące dość szybko uczą się korzystać z tych udogodnień.  


--------------------------------
Wykorzystano ilustracje z materiału informacyjnego: https://youtu.be/ThtOqFS5lX0

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka