doku doku
127
BLOG

Morale żołnierzy

doku doku Społeczeństwo Obserwuj notkę 11

Ku mojemu zaskoczeniu nie znalazłem w Internecie definicji "morale wojska". To mi uświadomiło, jak bardzo czytelnicy Internetu, np. Wikipedii, są niedouczeni. W jednej z dyskusji spytałem Was, czy ktoś pamięta ścisłą definicję morale w naukach wojskowych, ale zamiast odpowiedzi dostałem jak zwykle hejty od ciemniaków, którzy obrazili się na swoje kompleksy. Na wszelki wypadek sprawdziłem w googlach... i okazało się, że niesprawiedliwie Was osądziłem - mieliście prawo poczuć się obrażeni, gdyż zagadka była bardzo trudna - tego nie da się wygooglać. Trzeba było studiować na dobrej uczelni, żeby poznać tę definicję, a nie każdy miał tyle szczęcie, co ja (Matematyka na UW - Studium Wojskowe przy Żwirki i Wigury - tam nie wykładały bezmyślne trepy jak np. na WAT). 

A więc, uwaga! Definicja morale żołnierskiego...

Definicja: "Morale poddodziału wojska":

Zmienną M nazywamy "morale pododdziału wojska" wtedy i tylko wtedy, gdy wartość M jest obliczona wg wzoru: 

M = 100%*Ln/L gdzie:

L - liczebność pododdziału w chwili, gdy pododdział znalazł się pod ogniem nieprzyjaciela lub z zasięgu jego białej broni

Ln - maksymalna liczba niezdolnych do walki żołnierzy pododdziału, powyżej której pododdział rozpoczyna odwrót lub poddaje się wrogowi

Intuicyjne rozumienie morale jest proste - jeżeli w trakcie walki zostanie ranny jeden żołnierz, a reszta pododdziału tak się przestraszy, że rozpoczyna odwrót z okrzykiem :" jesteśmy rozbici", to taki pododdział ma bardzo niskie morale, np. M=1%. Jeżeli w trakcie walki w pododdziale liczącym 100 żołnierzy, zostało ciężko rannych 30 żołnierzy, a zabitych zostało 40 żołnierzy, a pozostali nadal się bronią. To morale tego pododdziału jest bardzo wysokie - przynajmniej M=70%..

Kontrowersje budzi teoretyczne pytanie, czy możliwe jest morale M=100%. Większość naukowców wojskowości jest zdania, że jeżeli wszyscy są ciężko ranni - niezdolni do walki - ale potrafią jakoś udowodnić wrogowi, że są zdolni do walki i nadal walczą, to M=100%. Jest to oczywiście problem czysto akademicki, gdyż w praktyce niemożliwy... I to jest zagadka: 

Dlaczego praktycznie jest niemożliwe, aby morale wojska wynosiło 100%? Dla ułatwienia dodam, że nie należy się sugerować podaną wyżej definicją "morale pododdziału". Zagadka jest na inteligencję - definicji powyższej nie trzeba rozumieć. 

doku
O mnie doku

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo