POLISH NEWS London, Wednesday, April 19, 2023 - Anita Werner: Today in “Fakty po Faktach” - a special guest. David Zaslav, President and CEO of Warner Bros. Discovery - Good morning David... David Zaslav - Good morning, Anita."Jestem tu, bo TVN jest mi bardzo bliski. Przyjeżdżam tu często i jestem bardzo dumny ze wszystkiego, co robimy w TVN" – powiedział David Zaslav, prezes i dyrektor generalny Warner Bros. Dodał, że przyjechał też do Polski z okazji 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim.
BROADBANDTV NEWS APRIL 18, 2023 - “Zaslav: Poland’s TVN “not for sale”; - David Zaslav, prezes Warner Bros. Discovery, powiedział pracownikom centrali TVN, że stacja nie jest na sprzedaż. Według różnych lokalnych doniesień dodał, że przed przyjazdem do Polski miał spotkanie w Białym Domu i uzyskał poparcie dla TVN.... Co ciekawe, mówił również że ma nadzieję, że Warner Bros. Discovery będzie w stanie przejąć Netflix w Polsce. Ponadto poinformowano, że Zasław ma się spotkać z prezydentem Polski Andrzejem Dudą.
Jakoś tak na początku lutego roku bieżącego, jeden bloger wrzucił do Salonu24 artykuł p.t. „Media polskie, media obce i media amerykańskie”, który na salonowej witrynie trochę sobie pobył, ale zainteresowania nie wzbudził...ani tytuł, ani treść zainteresowania nie wzbudziły… były dwa komentarze, w tym jeden ustosunkowujący się do przedstawionych tez, w zwięzłej formie ‘”płytkie!’; sądzę, że komentator artykułu w ogóle nie czytał... Autor bardzo się zasmucił i w swoim komentarzu i napisał takie oto zdanie – „W głowie mi się nie mieści się, że salonowcy nic nie wiedzą o roli Davida Zaslava w kształtowaniu polsko-amerykańskich mediów”… autorowi wiele ze spraw dotyczących kształtowania się (powinno być – wpływu polsko- amerykańskich mediów na kształtowanie się polityki bilateralnej, nie mieści się w głowie.
Pan David Zaslav to człowiek niezwykle sympatyczny i przyjacielski... nie znam, ale wiem - od tych którzy wiedzą dobrze...Mao tego, to postać bardzo znana i nietuzinkowa. Przed pracą dla Discovery, Zaslav zaliczył karierę w NBCUniversal, gdzie odegrał kluczową rolę w rozwoju i uruchomieniu stacji CNBC, a także w tworzeniu MSNBC. Wcześniej był adwokatem w nowojorskiej firmie prawniczej; przedtem ukończył z wyróżnieniem Boston University School of Law.
Jak twierdzą jego biografowie, urodził się w Izasławiu, miasteczku należącym do rodziny Zasławskich i Sanguszko w obrębie województwa wołyńskiego. Po rozbiorach Polski, Izysław należał administracyjne do Gubernatorstwa Wołyńskiego w obrębie Imperium Rosji. Żydzi stanowili prawie 40% ogółu mieszkańców na tych terytoriach... The Hollywood Reporter z 21 grudnia 2021 przypomniał, że Zaslav wziął udział w obchodach 70 rocznicy wyzwolenia Auschwitz przez Armię Czerwoną i od tego czasu Polską bardzo się interesuje... Zaslav współpracował z Fundacją USC Shoah Spielberga, polskim rządem oraz Miejscem Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau, aby sprowadzić delegację 100 ocalałych z Auschwitz i ich rodzin do wzięcia udziału w uroczystej ceremonii 27 stycznia.
"Zainteresowanie Zaslava żydowską historią w Europie Wschodniej zostało wywołane przez cały czas spędzony w Europie Wschodniej w ostatnich latach, gdy działalność Discovery w tym regionie znacznie się rozszerzyła. Jego korzenie rodzinne są w Warszawie. Jego dziadkowie i inna dalsza rodzina mieli szczęście, że uciekli z ojczyzny przed rozpoczęciem nazistowskiej kampanii eksterminacyjnej na początku 1940 roku. Po tym, jak Zasław odwiedził Auschwitz kilka lat temu wraz z rodziną, nie mógł przestać myśleć o tych, którzy z Polski nie mogli wyjechać.”
Zasław zna wiele osobistości z grona elit finansowo - politycznych w Polsce… Jest z nimi w stałym kontakcie; niektóre zaprasza do Nowego Jorku. Orientuje się dobrze w problemach żydowsko – polskich i doradza sposoby ich rozwiązania", ergo; jest osobą w polskiej polityce bardzo wpływową... Przede wszystkim jest guru medialnym - wyznacza cele... rozdziela środki... opiniuje...poucza... przestrzega i weryfikuje. W ogromnie skali, indeed!
Co to są media każdy wie... według ogólnie uznawanej opinii media są „czwartą władzą” ... to jest sprawa bezdyskusyjna, ale należy pamiętać – kto ona jest i na ile może sobie pozwolić i kto o tym decyduje?...Każdej władzy bardzo odpowiada i bardzo zależy na posiadaniu narzędzi instrumentów które zdołają przekonać obywateli o najlepszych jej intencjach; a w dodatku udowodnić że robią to dla naszego dobra... jednakowoż, według opinii większości obywateli media kłamią, co nie ma to najmniejszego znaczenia; gdyż media potrafią udowodnić, że jest to nieprawda… Przytomnie tłumaczą, że całkowicie obiektywnych mediów nie ma… bo media realizują misję publiczną, więc partia która jest u władzy zawsze wpływa na to, co publikują „jej” media. Korzystając z mecenatu państwa, nie da się inaczej… Właściciel prywatny ma gorzej, ale zawsze stara się, żeby szczegóły swojego „mecenatu” ukryć albo zamazać.
Właścicielem mediów jest z reguły jakaś grupa albo organizacja. Trudno sobie wyobrazić by finansowała media, które nie mają opinii i poglądów zbliżonych do właścicieli. Tak zwane społeczeństwo „dojrzałe” w państwach demokratycznych ma określone oczekiwania, więc media nie mogą sobie pozwolić na całkowite lekceważenie odbiorcy przez właścicieli; w efekcie stwarzają pozory gry fair.
Sytuacja polityczna w Polsce jest dynamiczna; w swoich sympatiach i antypatiach politycznych Polacy są podzieleni – nadchodzą wybory, do listopada zostało jeszcze trochę czasu, ale walka wyborcza już dawno się rozpoczęła…media są w swoim żywiole.
Media publiczne… media komercyjne - niektóre z nich są polskie, inne polskie nie są…
Zawsze wydziobuje media amerykańskie… Wszystko co amerykańskie dobre jest; wszak z Ameryki pochodzą dżinsy i Coca-Cola…Ameryka jest oazą wolności i demokratycznej sprawiedliwości… temu nie zaprzeczy nikt.
Według raportu z konferencji CMWP SDP pt. "Własność mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja ogólnopolska" z 2018 r., rynek telewizyjny w Polsce podzielony był mniej więcej w stosunku - 30 proc. firmy polskie / 70 proc. nadawcy zagraniczni… jeśli proporcje przez 3 ostatnie lata się zmieniły, chętnie się dowiem; ale nie w tym rzecz.
Polacy nadal dużo czytają – podobno w 2019 roku ogólnopolskim liderem pod względem sprzedaży dzienników był "Fakt" należący do szwajcarsko – niemieckiego wydawnictwa Ringier Axel Springer, który wyprzedził "Super Express", który jest w rękach polskiej grupy ZPR Media; a potem Gazetę Wyborczą wydawaną przez Agorę, z czesko-polskiej grupy Eurozet…, Rozgłośniom radiowym przewodzi Polskie Radio, zresztą publiczne; ale Bauer Media Polska, spółka z kapitałem niemieckim, oraz Radio ZET, które znajduje się w rękach grupy Eurozet, nie są od macochy… Nota - bene, właścicielami Eurozet zostały w 2019 roku czeska spółka SFS Ventures s.r.o… Podobno jest jeszcze szwedzka grupia Bonnier.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy z 2019 roku wynika, że w nadal bardzo popularnej prasie tygodnikowej Polacy najczęściej czytali, kolejno - "Angorę"; "Gościa Niedzielnego"; "Politykę"; "Newsweek"; "Sieci"; "Do Rzeczy"; "Tygodnik Powszechny"": "Gazetę Polską": "Przegląd" i "Wprost"… W tym zestawieniu praktycznie każdy tytuł ma polski kapitał, z wyjątkiem "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer) … Newsweek Polska był kiedyś okruchem amerykańskości politycznej, co mną ruszało - aż do czasu kiedy zacząłem go częściej czytać.
Według badania polskiego biura Gemius/PBI ze stycznia 2020, w mediach internetowych wśród portali ogólnopolskich, w pierwszej dziesiątce portali znalazły się kolejno - "Wp.pl"; "Onet.pl"; "Radiozet.pl"; "Tvn24.pl"; "Gazeta.pl"; "Fakt.pl"; "Natemat.pl"; Wyborcza.pl"; "Se.pl" oraz "Interia.pl".
Łącznie, w pierwszej dziesiątce były cztery serwisy z niepolskim kapitałem, które miały łącznie blisko 29,4 mln odwiedzających - Onet.pl, Radiozet.pl, TVN24, Fakt.pl. Pozostałe sześć serwisów z polskim kapitałem zgromadziło razem 37,2 mln użytkowników... I tu właśnie znalazł się ten rodzynek amerykański… ludzie chyba zbyt długo nie wiedzieli, że jest amerykański i dlatego na TVN psioczą…, gdyby wiedzieli, toby nie psioczyli; bo psioczyć na dobrodzieja to grzech…
Z tym rodzynkiem zrobił się kłopot już jakiś czas temu, bo w Polsce przez dłuższy czas ważnym tematem była ustawą o dekoncentracji mediów. Chodziło o ograniczenia kapitałowe dla firm zagranicznych i ułatwienia w finansowaniu mediów polskich. Temat ten budził wiele emocji wśród inwestorów zagranicznych, ponieważ "narusza interesy tych, którzy rozwijają rynek medialny w Polsce".... Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o kinematografii, była lepiej znana pod medialnym terminem Lex TVN, gdyż wprowadziła ustawę „lex TVN”, uzasadnianą przez polityków z obozu PiS koniecznością ochrony polskich mediów przed przejęciem ich przez chiński lub rosyjski kapitał (!?!)
I wtedy zaczęło być nieprzyjemnie, bo niedługo potem w mediach amerykańskich można było wyczytać – “Discovery Won’t Have to Sell Controlling Stake in Poland’s TVN as President Vetoes Media Law” - "Discovery nie będzie musiał sprzedawać pakietu kontrolnego w TVN, ponieważ prezydent wetuje ustawę medialną"
„Prezydent Polski Andrzej Duda zawetował kontrowersyjną nową ustawę o własności mediów, którą Discovery potępił jako "atak" na wolność słowa i zagrożenie dla przyszłości niezależnych mediów po tym, jak parlament kraju uchwalił ją przed wakacjami.”...W polskich mediach poruszane w tym czasie tematy były znamienne – „Czy lex TVN grozi wyjściem wojsk USA?” „Czy PiS zaszkodzi NATO?
Wyjęte z Vanity Fair – „Krytycy twierdzą, że ustawa została zaprojektowana tak, aby uderzyć w Discovery, który jest właścicielem polskiego giganta telewizyjnego Grupy TVN, do której należą TVN24, najczęściej oglądany kanał informacyjny w Polsce i sieć, której reporterzy często krytykowali konserwatywną partię rządzącą krajem Prawo i Sprawiedliwość (PiS).”
„Podczas rozmowy telefonicznej na Zoomie między nieznaną z nazwiska osobą z ekipy Discovery i redaktorem Vanity Fair padły słowa - „Poniedziałkowe weto będzie również postrzegane jako zwycięstwo prezesa Discovery Davida Zaslava. Premier kraju, Mateusz Morawiecki, nazwał go "szefem polskiej opozycji"... Czy stało się coś niewiarygodnego... czyżby Prezydent i Premier III Rzeczpospolitej stali w opozycji do siebie i osłabiali system władzy?.. Zawracanie kijem Wisły - rząd nie wiedział jak ten pasztet ugryźć i przełknąć.
Sprawa zrobiła się bardzo mało przyjemna, gdyż amerykański Discovery Inc. wchodzi w skład Warner Media, które należą do AT&T… To przecież elita medialna i polityczno- finansowa w USA… Czyżby polskie media o tym nie wiedziały i wsadzały palce między polską ramę i amerykańskie drzwi?... Arcygłupia sprawa.
Pełniący od 2016 roku funkcję prezydenta i CEO firmy Discovery, David Zaslav, zwyczajnie nie życzył sobie tego rodzaju ograniczeń w kraju, którego rząd deklaruje pełne poparcie dla interesów firm USA w Polsce… To było dwa lata temu; bez wątpienia, rozpoczęta w 2022 roku wojna na Ukrainie wywarła, znaczny wpływ na poglądy polityczne i społeczne mieszkańców, zarówno w USA jak i w Polsce… Przede wszystkim jednak zmieniła wiatry w polityce amerykańskiej i utrwaliła kompleks związków i zależności na linii USA - Polska.
Jak więc media amerykańskie i polskie powinny prowadzić politykę informacyjną w 2023 w sytuacji konfliktów interesów obu stron areny politycznej w Polsce, w świetle przedłużającej się wojny na Ukrainie i przed nadchodzącymi wyborami? Polskie media publiczne popierać politykę amerykańską będą, bo innej możliwości nie mają. Idzie o media komercyjne i z nimi rządzący i opinia publiczna będą miały problem…czyje argumenty przeważą?.. W istocie są to argumenty europejskie vs. amerykańskie… na pewno będą rozważane bardzo różne ich aspekty.
W oczach większości polskich obywateli, podział (rząd-opozycja) jest podziałem (PiS – PO)… z wielu względów taki podział konflikt zaostrza… media mogą być albo moderatorem albo wichrzycielem… Wyniki badań opinii publicznej wskazujące na rosnące poparcie dla PiS-u trzeba mieć pod lupą, ze względu na koszty ukraińskiej wojny i pogłębiającą inflację… to społeczeństwu na pewno się nie podoba.
Patrząc realnie - wbrew pozorom i opiniom, TVN pozostanie jednym z najważniejszych (o ile nie najważniejszym) medium które będzie kreowało kształty polityki amerykańskiej dla Polski; to przyniesie - z jednej strony ugruntowane poparcie dla anty PiS-owskiej opozycji i współbrzmienie z „europejskim” głosami Der Onet i Gazety Wyborczej – a z drugiej strony polityczne zapotrzebowanie dla poparcia polityki USA na Ukrainie.
Jaki ten „kryzys ekonomiczny” jest nawet koń widzi, szczególne jak gigantycznie wzrosły zyski zachodnich (amerykańskich) korporacji w obszarze „obsługi” tej wojny… Czy wzrosły zyski korporacji polskich i których, jest tematem publicznej debaty na Salonie 24.
Polska w polityce obecnego rządu od popierania USA odejść nie może. To temat wiodący dla polskiego rządu i PiS-u; dla opozycji i PO ten temat jest bardzo niewygodny... robienie z TVN antypolskiej tuby to nie tylko błąd... to głupota.
Co warto zapamiętać oceniając polityczną rangę formowania decyzji wyborców w listopadzie 2023 roku? .. W udziale wszystkich narzucających swoje zdanie nośników informacyjnych i platform w polskich social media (nie mówiąc o mocarzach medialnych, takich jak Google, Twitter, Meta i inne) – bardzo liczą się kontakty i zależności personalne... salonowi redaktorzy powinni zdawać sobie z tego sprawę i pomyśleć, zanim zaczną przepisywać z międzynarodowych doniesień agencyjnych byle co.
Komentarze