Cały świat podróżuje wokół ziemskiego globu, tu i tam; przeważnie samolotami Boeing albo Airbus - zgodnie z ruchem wskazówek zegara, albo przeciwnie .
Zaliczyliśmy kilka znanych linii lotniczych - Southwest...Delta.. Emirates... Quantas... United... American.... Przelot z Miami do Warszawy i z powrotem zawdzięczamy Polskim Liniom Lotniczym LOT przy pomocy Boeinga 847 zwanego Dreamlinerem (halou LOT...we love you) ....
Amerykański Boeing ostro konkuruje z Airbusem pochodzenia europejskiego... The Boeing Company, czołowy światowy producent samolotów, helikopterów, rakiet i satelitów, jest amerykańską spółką publiczną i nie ma jednego właściciela, a jej akcje są w posiadaniu wielu inwestorów-akcjonariuszy. Większość udziałów, bo ponad 70%, należy do inwestorów instytucjonalnych z których największymi są m.in.: The Vanguard Group, BlackRock, Capital Research Global Investors, State Street Corporation i Fidelity Investments... Oprócz inwestorów instytucjonalnych, część akcji należy również do inwestorów indywidualnych i pracowników.
Wiadomo też że Airbus (Airbus SE), to największa europejska firma lotniczo-kosmiczna dostarczającą produkty oraz usługi dla sektora samolotów komercyjnych, śmigłowców, przemysłu obronnego i kosmicznego... Firma powstała w wyniku fuzji kilku europejskich firm lotniczo-kosmicznych; rzecz oczywista, aby konkurować z producentami amerykańskimi.
Airbus SE jest również spółką publiczną, co oznacza, że jej udziały są rozproszone pomiędzy wielu akcjonariuszy... Największy udział posiada rząd francuski, następnie rząd niemiecki i rząd hiszpański; łącznie ponad 24 %. Większość akcji należy do inwestorów z sektora prywatnego, takich jak fundusze inwestycyjne i emerytalne. Duże amerykańskie grupy inwestycyjne, m.in. Capital Research and Management Company, należą do największych akcjonariuszy prywatnych,... Inwestorzy instytucjonalni, to firmy takie jak BlackRock, Vanguard, Fidelity Investments albo J.P. Morgan Asset Management,
Wiadomo ze pieniądz nie zna granic; co oznacza, że biznesmeni całego świata myją sobie ręce przy pomocy woniejącego mydła... Podział łupów pomiędzy firmą Boeing i firmą Airbus jest zaplanowany i przemyślany; w Europie reż... Mówi się, że w wyniku lepszych osiągnięć komercyjnych Airbusa w 2024 roku, obie firmy idą „łeb w łeb”; aliści, wielu polityków i obserwatorach medialnych cieszy się że firma Airbus idzie w górę a firma Boeing w dół... jest to wynik następstwa czasów, kiedy gorszy produkt wypiera lepszy... media się cieszą.
W naszej podróży dookoła świata woził nas Boeing i Airbus, ale częściej Boeing... Jakoś nie trafiliśmy na największego Boeinga 777 ani na nawet większego Airbusa 380, co jakoś przeboleliśmy.... Boeingi i Airbusy bywają duże, średnie i prawie małe...
Według nieutajnionych danych Polski9e Linie Lotnicze LOT samolotów Airbus nie posiadają; wszyscy wiedzą że mają Dreamlinery i nie tylko... Wielką pociechą jest, że LOT zakupił samoloty Airbus, podpisując umowę na 40 samolotów Airbus A220 (z opcją na kolejne 44), które mają dołączyć do floty PLL LOT w 2027 roku i zastąpić część samolotów Embraer....
Airbus A220 to dawny Bombardier C Series, jest wąskokadłubowym samolotem produkowanym w kanadyjskich zakładach w Mirabel. AirbusA220 -300; w zależności od wariantu może pomieścić od 100 do 160 pasażerów. Dysponuje maksymalnym zasięgiem 6,7 tys. km. W praktyce oznacza, to że będzie mógł obsługiwać rejsy po całej Europie i poza Europą, np. do Dubaju. Airbus A220-300 może startować z krótkich pasów startowych, co czyni go idealnym samolotem do obsługi małych lotnisk.
Można dodać, że odpowiednikiem Airbusa A220 – 300 jest Boeing 737 MAX 7, który pochodzi z długiej linii 737, cieszących się popularnością na całym świecie. Seria MAX jest bardziej oszczędna pod względem zużycia paliwa i ma większy zasięg...Zarówno Airbus A220 jak i Boeing 737 oraz ich pochodne, należą do grupy samolotów wąskokadłubowych (single aisle)... W grupie samolotów dużych szerokokadłubowych (two aisle) mieści się Dreamliner Boeing 787 który lata we flocie PLL LOT...
Chce powiedzieć tylko tyle, że Dreamliner to "nasz Dreamliner" i wciskanie Airbusa 220 LOT-owi pomoże nam tylko trochę.. Ale inaczej mówiąc, każdy Airbus powinien zrobić swoje, wszak Polska należy do Unii Europejskiej która dla Polski robi wiele... Co prawda, niektórzy powiadają że UE powinna robić Polsce lepiej; niektórzy mówią (wręcz) że Unia jest niemiecka i Polskę doi (?)... Zusammen (do kupy) prowadzi to do wniosku, że powojenne reparacje Polsce się należą...
Jak długo w Polsce lądują Dreamlinery mamy święty spokój (wojny nie będzie)... rozwińmy skrzydła i poddajmy się nastrojowi poety - "Biało-czerwone malowanie pokrywa cały kadłub samolotu. Wygląd maszyny inspirowany jest powiewającą polską flagą poruszaną przez pęd startującego samolotu. Na przednich drzwiach znajduje się obrys granic Polski. Po jednej stronie kadłuba widnieje napis „Dumni z niepodległości Polski”, a po drugiej „Proud of Poland’s Independence”...
Każda sprawa z Airbusem ( do you know what I mean?) będzie budziła polityczny pytanie - Airbus z napisem Polska?.. Czy europejski Airbus będzie kiedykolwiek nosił polskie hasła i polskie barwy jakie można zobaczyć na samolotach Dreamliner?... niby kto je wymaluje... po co i dlaczego?.... Wchłonięcie LOT-u przez Lufthansę jest zawsze możliwe; pozory są ważne, ale nie tak ważne jak żądz moc i prawo własności...
Niemców się nie uczepiłem... nic im zrobić nie mogę (nie te lata) choć moje krzywdy wyrównane nie są... W związku ze świadomością członkostwa Polski w niemieckiej UE; niech wystarczy że mam do nich stosunek ambiwalentny,...
Jako amerykański Polak Dreamlinerami latam z przyjemnością, szczególnie w klasie business... Do Miami lecieliśmy w klasie Premium... po wygodach w podróży dookoła świata było to przyjemne mniej ... pomimo dostępności trunków, było nam trochę niewygodnie...
LOTem bliżej - pod warunkiem że jest to Dreamliner... Lądowania w Polsce Boeinga 478 prędko się nie doczekam... widok lotniska Okęcie i jego otoczenia wzbudza skurcze serca... to międzynarodowe dziadostwo... otwarte okna na świat?.. wolne żarty...
Na razie szuka się jego (dziadostwa) przyczyn i sprawców... to sprawa lekka i przyjemna, ale co dalej?
Żwawy w średnim wieku, sędziwy też. Katolicki ateista, Cutting-edge manipulator należyty. Przyjmuję w środy i czwartki, bez kolejki.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka