Ekstremiści to też młodzi arabscy mężczyźni...
Młodzi mężczyźni z Syrii, Iranu, Iraku i Afganistanu, żyjący w warunkach skrajnego ubóstwa, konfliktów zbrojnych i braku perspektyw, stanowią szczególnie łatwą grupę, podatną na wpływy ekstremistycznych ideologii i rekrutację przez islamskie grupy ekstremistyczne.
Ubóstwo i brak możliwości w takich krajach, jak Syria, Irak i Afganistan gdzie konflikty zbrojne zniszczyły praktycznie całą infrastrukturę i gospodarkę, młodzi mężczyźni nie mają dostępu do edukacji, pracy ani innych możliwości rozwoju. Jak zauważa Martha Crenshaw:
"Ubóstwo, brak edukacji i brak perspektyw zawodowych mogą zwiększyć podatność na ekstremizm".
Ponadto długotrwałe konflikty zbrojne, takie jak wojna w Syrii czy konflikty w Iraku i Afganistanie, prowadzą do destabilizacji społecznej, wzrostu przemocy i poczucia bezradności. Młodzi mężczyźni, którzy doświadczyli traumy związanej z wojną, często szukają zemsty lub poczucia kontroli, co czyni ich podatnymi na rekrutację przez grupy ekstremistyczne.
W krajach, gdzie rządy są skorumpowane lub nieskuteczne, młodzi mężczyźni często tracą zaufanie do instytucji państwowych i szukają alternatywnych źródeł władzy i sprawiedliwości. Grupy ekstremistyczne często oferują alternatywny system wartości i rządów, który wydaje się atrakcyjny dla tych młodych ludzi.
Islamskie grupy ekstremistyczne, takie jak ISIS i Al-Kaida, aktywnie wykorzystują media społecznościowe i inne kanały komunikacji do propagowania swojej ideologii i rekrutacji nowych członków. Propaganda ta często odwołuje się do poczucia krzywdy, niesprawiedliwości i potrzeby obrony islamu przed wrogami.
Wielu młodych mężczyzn z Syrii, Iraku i Afganistanu to ofiary wojny, które straciły rodziny, domy i nadzieję na przyszłość, dlatego łatwo ich można rekrutować do grup ekstremistycznych, gdzie poszukują zemsty lub poczucia przynależności.
W krajach, gdzie brakuje możliwości rozwoju i stabilności, młodzi mężczyźni mogą szukać sensu i celu w życiu. Grupy ekstremistyczne oferują im ideologię, która obiecuje sens, cel i poczucie wspólnoty.
Grupy ekstremistyczne stosują techniki manipulacji i indoktrynacji, aby wpływać na młodych mężczyzn i przekonywać ich do swoich ideologii. W tym celu wykorzystują religię, emocje i poczucie krzywdy, aby ich zwerbować.
Do takich grup należą:
ISIS ( Inaczej Państwo Islamskie) to jedna z najbardziej brutalnych i wpływowych grup ekstremistycznych na świecie. Działa głównie w Syrii i Iraku, ale ma również oddziały w innych krajach. ISIS dąży do utworzenia globalnego kalifatu i stosuje przemoc wobec wszystkich, którzy nie zgadzają się z ich ideologią.
Al-Kaida to globalna sieć terrorystyczna, założona przez Osamę bin Ladena, która dąży do obalenia rządów w krajach muzułmańskich i ustanowienia islamskiego kalifatu. Al-Kaida jest odpowiedzialna za wiele ataków terrorystycznych na całym świecie.
Taliban to islamska grupa ekstremistyczna, która działa głównie w Afganistanie i Pakistanie. Taliban dąży do wprowadzenia prawa szariatu i stosuje przemoc wobec wszystkich, którzy nie zgadzają się z ich ideologią.
Młodzi ekstremiści w islamistycznych grupach ekstremistycznych mają negatywne poglądy na temat chrześcijan, jak i innych wyznań. Postrzegają chrześcijan jako wrogów islamu. W ich narracjach chrześcijanie są przedstawiani jako osoby, które atakują ich wiarę.
"Chrześcijanie są częścią systemu, który chce zniszczyć naszą religię” — stwierdza jeden z rekrutów ISIS.
Ekstremiści często czują, że chrześcijanie są współodpowiedzialni za ucisk muzułmanów w różnych częściach świata, co prowadzi do ich wrogości.
"Zachód, w tym chrześcijanie, zniszczył nasze kraje i nasze życie” — mówi Ahmad, były członek grupy ekstremistycznej.
W ich ideologii walka z niewiernymi, w tym z chrześcijanami, jest postrzegana jako święty dżihad.
"Dla nas to obowiązek, aby bronić islamu przed każdym, kto chce go zniszczyć” — twierdzi jeden z młodych dżihadystów."
Ekstremistyczne grupy wykorzystują narracje, które przedstawiają chrześcijan jako zagrożenie.
"Musimy chronić naszą religię przed ich wpływem” — podkreśla Khaled, członek grupy ekstremistycznej."
Takie przekonania są często wspierane przez interpretacje religijne, które demonizują innych.
Konflikty w regionie, takie jak wojna w Syrii czy Iraku, dodatkowo zaostrzają wrogość. Młodzi ekstremiści często postrzegają chrześcijan jako sojuszników rządów, które ich prześladują.
"Chrześcijanie są po stronie władzy, która nas uciska” — mówi Rami, 24-letni Syryjczyk."
Młodzi ekstremiści postrzegają chrześcijan przez pryzmat demonizacji, poczucia krzywdy i ideologii dżihadu. Ich poglądy są kształtowane przez doświadczenia, propagandę i długotrwałe konflikty.
W ideologii ekstremistycznej, szczególnie w kontekście grup takich jak ISIS czy Al-Kaida, kobiety są często postrzegane przez pryzmat tradycyjnych ról płciowych, które są skrajnie ograniczające.
Ideologia ekstremistyczna prowadzi do dehumanizacji kobiet, ograniczając ich prawa i możliwości. Kobiety są postrzegane jako podporządkowane mężczyznom, a ich rola jest często ograniczona do sfery domowej. Poza tym nie mają żadnych praw.
Chrześcijanki są często uważane za część "wroga” islamu. W narracjach ekstremistycznych przedstawiane są jako osoby, które wspierają systemy, które uciskają muzułmanów.
"Dla nas są one symbolem zachodniej dekadencji” — mówi jeden z młodych dżihadystów."
W niektórych przypadkach chrześcijanki mogą być postrzegane jako obiekty do wykorzystania w ramach strategii wojennej, np. jako zakładniczki. Ekstremiści mogą wykorzystywać ich sytuację do zastraszania przeciwników lub jako narzędzie propagandy.
"Są zdeprawowane i nie mają wartości” — stwierdzają niektórzy z nich, co potęguje ich wrogość."
Chrześcijanki są widziane jako zagrożenie dla muzułmańskiej tożsamości i kultury. W ich oczach zachodnie wartości są sprzeczne z islamskimi zasadami, co prowadzi do konfliktów.
Źródła:
A. Moghadam Motives for martyrdom: Al-Qaeda's suicide terrorists' motivations and the diffusion of suicide terrorism. Terrorism and Political Violence, 17(4), 463-477 (2005)
M. Crenshaw The causes of terrorism. Comparative politics, 379-399 (1981)
M. Bloom Bombshell: Women and terrorism. University of Pennsylvania Press (2011)
D. Gambetta & S. Hertog Why are there so many engineers among Islamic radicals?. European Journal of Sociology, 50(2), 201-230 (2009)
M. Sageman Leaderless jihad: Terror networks in the twenty-first century. University of Pennsylvania Press (2008)
R.A. Pape, R. A. Dying to win: The strategic logic of suicide terrorism. Random House(2005)
A.W. Kruglanski, X. Chen, M. Dechesne, S. Fishman & E. Orehek What makes a terrorist? SciTech Connect (2009)
J.M. Post, J. M. The psychological assessment of political leaders: With profiles of Saddam Hussein and Hafez al-Assad. University of Michigan Press (2005)
J. Stern & J.M. Berger ISIS: The state of terror. Harper Collins (2015)
P. Berger The Osama Bin Laden I Know: An Oral History of al Qaeda's Leader Simon and Schuster (2006)
A. Rashid Taliban: Militant Islam, Oil and Fundamentalism in Central Asia. Yale University Press (2000)
M.M. Hafez Radicalization in the Arab World: The Role of Political and Religious Factors. The Middle East Journal (2007)
M. Sageman Leaderless Jihad: Terror Networks in the Twenty-First Century. University of Pennsylvania Press (2008)
P. Bergen United States of Jihad: Investigating America's Homegrown Terrorists. Crown Publishing Group (2016)
P.R.Neumann Radicalized: New Jihadists and the Threat to the West. New York: St. Martin's Press (2013)
J. Brachman Global Jihadism: Theory and Practice. Routledge (2009)
S. Khosravi The 'Illegal' Traveler: An Auto
-Ethnography of Borders. Social Anthropology (2010)
Zdjęcie Google
Inne tematy w dziale Rozmaitości