Ostatnio dowiedzieliśmy się, że środowisko doradców finansowych walczy o to, aby warunki oszczędzania w III filarze były dla nas lepsze: limit wpłat był kwotowy oraz wypłaty z planu były zwolnione z opodakowonia, czyli aby fiskus zgodził się na model EEE (zwolnienie, zwolnienie, zwolnienie). Najciekawsze w prozpozycjach jest to, że "obywatele" chcą zmian wyłącznie w ustawie o podatku PIT ,a warunki oszczędzania miałyby być ustalane w postaci rozporządzenia ministra finansów na nie ustawy.
Art. 1.W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. ) wprowadza się następujące zmiany:
1.w art. 26 po ust. 1 pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
2a. wpłat dokonanych przez podatnika w danym roku podatkowym bezpośrednio na własne dobrowolne zabezpieczenie emerytalne w instytucjach finansowych nadzorowanych lub notyfikowanych Komisji Nadzoru Finansowego, w kwocie maksymalnej 12.000 zł rocznie, waloryzowanej każdego roku w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.).
2. w art. 26 po ust. 13a dodaje się ustępy 15-19 w brzmieniu:
15. odliczenie o którym mowa w ust. 2a, obejmuje wpłaty dokonane od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia każdego roku podatkowego.
16. odliczenie, o którym mowa w ust. 2a, stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy instytucji finansowej, z którego wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa instytucji finansowej, na rzecz której dokonana została wpłata oraz wskazany cel w postaci zabezpieczenia emerytalnego.
17. odliczenie, o którym mowa w ust. 2a nie przysługuje w przypadku gdy osoba uprawniona do dokonania odliczenia posiada indywidualne konto emerytalne w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 ze zm. ).
18. w wypadku zwrotu wpłaty podatnik traci prawo do odliczenia opisanego w punkcie 2a powyżej a instytucja finansowa określona w punkcie 2a jest obowiązana przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania podatnika informację o zwróconej podatnikowi kwocie wpłaty, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu.
19. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia minimalne warunki umowy nabycia dobrowolnego zabezpieczenia emerytalnego, uprawniającego do zastosowania odliczenia kwoty wpłat opisanych w punkcie 2a powyżej, jak również rodzaj instytuacji finansowych uprawnionych do przyjmowania wpłat oraz zasady prowadzenia dobrowolnego oszczędzania emerytalnego.
Art. 2.Ustawa ma zastosowanie do uzyskanych przychodów poczynajac od roku wejścia ustawy w życie.
Art. 3.Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Czy w tych propozycjach chodzi o to aby dać nam lepsze warunki oszczędzania na dodatkową emeryturę, czy raczej o to, aby z ulg mogły korzystać produkty, w których warunki oszczędzania są o wiele mniej korzystne dla przyszłych klientów (o dużo wyższych kosztach, bez prawa zmiany podmiotu zarządzającego, z obowiazkiem finansowania składek) a o wiele bardziej rentowe dla instytucji finansowych a przede wszystkim dla sprzedawców?
Popieram pomysł limitu kwotowego - 150% wynagrodzenia średniego (zamiast 4%), popieram brak podatku PIT przy ratalnych wypłatach (lub nawet renty dożytwoniej) po ukończeniu 65 roku życia, ale w ramach ustawy o IKE i IKZE a nie rozporządzenia.
Inne tematy w dziale Gospodarka