Internet
Internet
Eternity Eternity
1586
BLOG

Wisława Szymborska: kawa, papierosy i jazz

Eternity Eternity Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 65

Wiadomo, że niezrównana polska poetka Wisława Szymborska uwielbiała muzykę jazzową, zwłaszcza Miles Davis i Ella Fitzgerald, pisząc o niej w eseju: "Głos Elli godzi mnie z życiem, to mnie dopinguje. Nie wyobrażając sobie życia bez mocnej kawy i papierosów, ulubionym utworem polskiej noblistki była kompozycja Sonny'ego Burke'a Black Coffee w wykonaniu tej samej Elli Fitzgerald. Szymborska napisała wiersz Ella in heaven:

Modliła się do Boga

z całego serca

aby uczynić ją

szczęśliwa biała dziewczyna.

A jeśli jest już za późno na takie zmiany,

to przynajmniej. Panie Boże, zobacz, co ważę,

odjąć co najmniej połowę mnie.

Ale dobry Bóg odpowiedział Nie.

Po prostu położył rękę na jej sercu,

Sprawdziłem jej gardło. Uderzył ją w głowę.

Ale kiedy wszystko się skończy - dodał -

dasz mi radość, przychodząc do mnie,

moja czarna pociecha, mój dobrze śpiewany pniak.


Szymborska bardzo dobrze czuła i rozumiała jazz - widać to już we wczesnych wierszach na przykładzie Czarnej Piosenki (słowo "czarny" przypominało czytelnikom, że jazz jest pierwotnie muzyką czarnych ludzi i tworzy atmosferę noir), która odbywa się na parkiecie podczas występu zespołu jazzowego. Jeden z tancerzy nagle upada, ale żaden z pozostałych nie zwraca na niego uwagi:

Nie potrzeba melodramatu. On żyje. Może za bardzo się upił

a krew na jego skroni to szminka? Nie ma tu nic do oglądania.

On po prostu leży. Upadł i wstaje,

skoro już przeżył tę wojnę, tańczył w słodkich, ciasnych miejscach,

z wentylatorami mieszającymi gorące i zimne elementy,

saksofon biadolący jak pies przy różowej latarni.


Melancholijna powściągliwość tego wiersza przypomina jazz z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, który w kręgach muzycznych określany jest zwykle mianem "chłodnego", czyli zimnego lub niewzruszonego. Szymborska nie była wykształcona muzycznie, ale miała z tym fantastyczne wyczucie - nie bez powodu w latach 60. poetka pracowała cały rok jako redaktorka literacka w Państwowym Wydawnictwie Muzycznym. Jej ucho poetyckie było legendarne, bo naprawdę człowiek bez ucha nie mógł napisać wiersza: "cisza - to słowo też szeleści na całej stronie".


Eternity
O mnie Eternity

Try to be Meraki, - means “to do something with soul, creativity, or love”

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura