Czy szabat naprawdę został zniesiony w Nowym Testamencie? Prowadzący program "Czym jest prawda?" z biblijną precyzją analizują wersety, które miałyby to potwierdzać. Przygotuj się na odświeżające spojrzenie na stare spory i sprawdź, czy Twoja wiedza o dniu odpoczynku nie wymaga aktualizacji.
Najkrótsza droga do "prawdy" często wiedzie przez zgrabne pominięcie niewygodnych wersetów.
W świecie, w którym łatwo o dogmatyczne twierdzenia i równie łatwo o ich podważanie, program "Czym jest prawda?" zajął się tematem, który od wieków dzieli chrześcijan: czy biblijny szabat, dzień odpoczynku ustanowiony w Starym Testamencie, wciąż obowiązuje wierzących w Chrystusa? Gospodarze audycji postawili sobie za cel rozłożenie na czynniki pierwsze argumentów często przywoływanych na rzecz tezy o zniesieniu lub zmianie szabatu w Nowym Testamencie, zderzając je z całościowym kontekstem Pisma Świętego.
Biblia o Szabacie: Rozbieramy na czynniki pierwsze Nowotestamentowe 'Argumenty'
Zdaniem prowadzących, zbyt często interpretacja Biblii sprowadza się do wybiórczego cytowania wersetów, co prowadzi do powstawania licznych usprawiedliwień dla nieprzestrzegania prawd biblijnych. W ich ocenie, walka o spójne zrozumienie Pisma, a nie tylko o wybieranie wygodnych fragmentów, jest kluczowa. Skupiając się na szabacie, gospodarze zmierzyli się z takimi passusami jak Kolosan 2, 16-17 czy Rzymian 14, 5 a także z pozornym "milczeniem" Dziejów Apostolskich 15, które to fragmenty są nierzadko interpretowane jako dowód na koniec obowiązywania szabatu.
Analizując dalej, program przytoczył Rzymian 3, 20 podkreślając podstawową funkcję prawa – ujawnianie grzechu. Kluczowe stały się jednak słowa Jezusa z Jana 15, 10-11 gdzie Zbawiciel sam mówi o przestrzeganiu przykazań jako źródle radości, a miłość określa jako ich wypełnienie. Ta perspektywa, zdaniem gospodarzy, znajduje odzwierciedlenie w poglądach reformatora Kolstata, który widział w uświęceniu i przestrzeganiu prawa drogę do upodobnienia się do Boga w charakterze. Autor Listu Jakuba (Jak 2, 10-12) również uznaje Dziesięć Przykazań za "prawo wolności", co zdaje się kłócić z wizją prawa jako ciężaru.
Ważnym punktem dyskusji były fragmenty z Galatów 4, 21 i Hebrajczyków 8, 6.13 często używane do argumentowania przeciwko przestrzeganiu prawa. Prowadzący wyjaśnili, że alegoria Abrahama i jego synów w Galatów 4 odnosi się do prymatu wiary nad uczynkami, a mowa o "nowym przymierzu" w Hebrajczyków 8 z Jeremiaszem 31 w tle (prawo wypisane na sercach), wskazuje nie na zniesienie prawa moralnego, lecz na jego internalizację dzięki łasce i wierze. Zbawienie jest z łaski przez wiarę, co – w tej interpretacji – naturalnie prowadzi do pragnienia przestrzegania prawa zapisanego w sercu, jak sugeruje Rzymian 2, 13-16.
Fragment z Kolosan 2, 14-17 mówiący o "piśmie obrzędów" przybitym do krzyża, został wyjaśniony jako odnoszący się do prawa ceremonialnego, a nie niezmiennego Dekalogu. Podobnie, Rzymian 14, 1-5 ("wątpliwe dysputy") zdaniem gospodarzy dotyczyło kwestii dietetycznych (jak pokarmy ofiarowane bożkom), a nie fundamentalnego prawa moralnego. Miłość, o której mowa w Rzymian 13, 8-10 jako "wypełnienie prawa", oznacza w tej perspektywie wypełnienie tego, czego prawo wymaga, a nie jego unieważnienie.
Program dokładnie zbadał również wersety często przywoływane na rzecz świętowania pierwszego dnia tygodnia. Po przypomnieniu przykładu Jezusa, który "według zwyczaju swego" uczestniczył w służbie w szabat (Łukasza 4, 16. 31), prowadzący przytoczyli wielokrotne relacje o św. Pawle i apostołach głoszących i zbierających się w szabatach (Dzieje Apostolskie 13, 14. 27. 42-44; 16, 12-14; 17, 1-4; 18, 3-4) jako silny dowód na ich praktykę. Zgromadzenie w Dziejach Apostolskich 20, 6-13 miało miejsce "po szabacie", czyli w sobotę wieczorem, co było pierwszym dniem tygodnia według rachuby biblijnej, ale po dniu odpoczynku. Zbiórka dla świętych w 1. Koryntian 16, 1-2 została przedstawiona jako sprawa prywatna, a nie publiczna służba znosząca szabat. Argumenty za niedzielą jako dniem Pańskim, w tym Jana 20, 19 (uczniowie zgromadzeni z obawy) czy Obj. Jana 1, 9-11 (gdzie "dzień Pański" utożsamiany jest z szabatem na podstawie innych fragmentów), zostały podważone w oparciu o kontekst i inne miejsca Pisma. Przywołano także poglądy Marcina Lutra i fakt, że w wielu językach nazwa soboty wywodzi się od "szabatu", jako dodatkowe argumenty.
Podsumowując swoją analizę, gospodarze programu "Czym jest prawda?" przekonują, że szabat nie tylko nie został zniesiony, ale jest integralną częścią "prawa wolności" wpisanego w serce wierzącego i będzie obchodzony nawet w wieczności (Izajasza 66, 23). Podzielili się również inspirującymi historiami o cudach w życiu tych, którzy z wiarą i całym sercem zdecydowali się przestrzegać biblijnego dnia odpoczynku.
Dyskusja o szabacie to jeden z wielu przykładów, jak skomplikowana bywa interpretacja Pisma, zwłaszcza gdy próbujemy pogodzić teksty Starego i Nowego Przymierza. Program "Czym jest prawda?" nie unika trudnych wersetów, proponując spójną, choć dla wielu zapewne zaskakującą, wizję roli prawa i szabatu w życiu chrześcijanina. Zamiast przyjmować z góry popularne interpretacje, gospodarze zachęcają do powrotu do źródeł i samodzielnego, pogłębionego studium. Niezależnie od własnych przekonań, warto zmierzyć się z przedstawionymi argumentami – pokazują one, jak dokładna analiza tekstów biblijnych, uwzględniająca kontekst historyczny i językowy, może prowadzić do wniosków odmiennych od powszechnie przyjętych. W świecie pełnym łatwych odpowiedzi, dociekanie "czym jest prawda" wymaga często ponownego otwarcia Biblii i zadania sobie fundamentalnych pytań, weryfikując dotychczasowe przekonania w świetle przedstawionych dowodów.
| #Szabat | #Sabat | #Niedziela | #NowyTestament | #StaryTestament | #PrawoBoże | #Przykazania | #Dekalog | #Łaska | #Wiara | #Zbawienie | #Biblia | #InterpretacjaBiblii | #Teologia | #Chrześcijaństwo | #DzieńPański | #Odpoczynek | #CzymJestPrawda | #Kolosan | #Rzymian | #DziejeApostolskie | #Jakub | #Galatów | #Hebrajczyków | #Jeremiasz | #Izajasz | #Jezus | #Paweł | #Apostołowie | #Reformacja | #MarcinLuter | #Kolstat | #WhiteHorseMedia |
Oprac. redaktor Gniadek
Łączę lokalne zakorzenienie w Górowie Iławeckim (12 km na północ od Warmii) z uniwersalnym przesłaniem związanym z ikoniczną postacią Gandalfa, ma to podkreślać zarówno symboliczny jak etyczny charakter działalności. To forma budowania mojej tożsamości, która działa aktywnie na rzecz swojej małej ojczyzny, a jednocześnie aspiruję do roli moralnego świadka obserwowanej rzeczywistości...
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura