Marcin Gugulski Marcin Gugulski
444
BLOG

Nie wódź nas na pokuszenie… ---> Nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie…

Marcin Gugulski Marcin Gugulski Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 10

CZEŚNIK
(na stronie)
Nie dopuść, abym uległ pokusie,
Ojców moich wielki Boże!
Wszak gdy wstąpił w progi moje,
Włos mu z głowy spaść nie może.
(Odpasuje i rzuca karabelę na stół. Rejent zawiesza czapkę na rękojeści swojej szabli.)
Aleksander FREDRO: Zemsta, 1834 (w nowej interpretacji papieża Franciszka)

Wtedy pozostały ukląkł, i słyszałem to co mi wiatr przyniósł z jego modlitwy: «Ojcze niebieski! dozwól téj duszy rozkwitającéj nie zwiędnąć na ziemi — Nie dozwól, aby uległa pokusie, wszelkiego poddaństwa ludzkiego, odsuń od niéj znamię — niechaj tobie służy tylko — Matce po sześćkroć zabitéj niechaj służy tylko!» —
Zygmunt KRASIŃSKI: Pokusa, 1841 (w nowej interpretacji papieża Franciszka)

 — Matko Najświętsza, trzymaj mi rękę! — szepnął przez zaciśnięte zęby [Kmicic]. — Matko Najświętsza, ratuj! Jam tu poseł, ja od hetmana przyjeżdżam, a chcę jako zbój nocny mordować.… Jam szlachcic, jam sługa twój… Nie dopuść, abym uległ pokusie!
 — A czegoto waść marudzisz? — ozwał się przerywany przez febrę głos Bogusława
Henryk SIENKIEWICZ: Potop, 1886 (w nowej interpretacji papieża Franciszka)

DZIAD
Bawiom, bawiom, moiściewy,
a toć były dawniej gniewy!
Nawet była krew, rzezańce
i splamiła krew sukmany.
OJCIEC
Byli ta tacy pohańce. Jo nic nie wiem, jestem czysty.
To tam pewnie swoje robi
Czart i ogień wiekuisty.
Nie dozwól, abyśmy ulegli pokusie,
Panie Jezusie najsłodszy…
Stanisław WYSPIAŃSKI: Wesele, 1901 (w nowej interpretacji papieża Franciszka)

 — Cóż to przeszkadza? Będę broniła świętych praw miłości — rzekła wyzywająco, wpierając się ramieniem w jego pierś, gdyż znowu siedzieli przy sobie, na kobiercu. Zadygotał i zazierając z blizka w jej twarz nieprawdopodobnie piękną, szepnął z bladym uśmiechem:
 — I nie dopuść, abym uległ pokusie!
 — Pragnęłam, abyś przyjechał!
Władysław St. REYMONT: Rok 1794 – Ostatni sejm Rzeczypospolitej, 1912 (w nowej interpretacji papieża Franciszka)

66 lat, czyli już - dzięki PiS - w wieku uprawniającym do emerytury, ale jeszcze nie składam broni, pracuję, piszę, liczę itd. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura