Sz. Min. Śr.
Sz. Min. Śr.
puzyna puzyna
561
BLOG

Minister Szyszko nie jest szyszką

puzyna puzyna Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Witam salon24.pl, dziękuję za szybką odpowiedź i wskazanie podstawy korektury nazwiska Szyszko w tytule artykułu "Czy można zaufać ministrowi Szyszko" na stronie głównej salonu24.pl.

"Podobnie było z europosłem Saryuszem-Wolskim, który apelował w mediach o pozostawianie bez odmiany jego nazwiska."

Wydaje się, że europoseł Saryusz-Wolski ma pecha, lub nie potrafi przytoczyć właściwych argumentów.

Z argumentacji przeciwko odmianie męskiego nazwiska Szyszko podaję:

1. Zapamiętany sens wypowiedzi Pana ministra Szyszko: "Proszę nie odmieniać mnie jak nazwisko Szyszka, nazywam się Szyszko." Rozumiem, że minister Szyszko sobie nie życzy odmiany jego nazwiska.

2. W PWN rozdział  "Odmiana i pisownia nazwisk męskich"

Pisze: Pewnym ułatwieniem dla piszących może być możliwość nieodmieniania niektórych nazwisk, dopuszczalna, gdy nazwisko zostanie poprzedzone imieniem lub rzeczownikiem pospolitym (np. minister, prezydent). Możliwość taka dotyczy głównie nazwisk zakończonych na -e, -o oraz akcentowanych na ostatniej sylabie. Jeśli tego rodzaju możliwość w odniesieniu do określonego nazwiska istnieje, zostało to podane w odpowiednim artykule hasłowym słownika.


3. Odpowiedź PWN:

Szyszko a Szyszka

30.10.2016

"Mam problem z odmianą nazwiska Szyszko. Nazwisko to powinno się odmieniać jak nazwisko Matejko. Jeżeli jednak użyję formy w dopełniaczu: Jana Szyszki, nie wskazuje ona na to czy osoba ta nazywa się Jan Szyszko czy Jan Szyszka.
Proszę o wyjaśnienie.
Pozdrawiam.


Jest tak, jak Pani pisze – w przypadkach zależnych nazwiska męskie zakończone na -o (tylko te, które mają pochodzenie słowiańskie) przybierają identyczne formy jak nazwiska męskie (a także żeńskie) zakończone na -a. W sytuacjach, w których nie możemy sobie pozwolić na taką dwuznaczność (np. w aktach notarialnych), nazwiska takie pozostają często nieodmienione."


4. Już wcześniej napisałem, że mam prawa autorskie, a tytuł dałem z ministrem Szyszko, a nie z szyszką.

5. Wg starych dobrych reguł PWN, jeszcze z PRL-u, to właściciel nazwiska decydował o tym, jak on się pisze, deklinuje i wymawia. Wiem coś o tym. Moimi sąsiadami w Gdańsku było małżeństwo Wejhertowie. Córka (Bilka) pisała się przez samo "h" i  "y", a syn Jan  przez "ch" i "j"


6. Niektóre wpisy pod artykułem na blogu są za moją wersją.


7. Profesor Szyszko, jak podał sekretariat jest za wersją nieodmienną. Jeżeli sekretariat nie odmienia to znaczy, że istnieją setki dokumentów oficjalnych bez odmiany nazwiska Szyszko!

A wtedy zalecenia PWN mniej ważą, niż ochrona prawa zwyczajowego.

Jest 7 : 2 za wersją nieodmiennąSzyszko.

Oczekuję poprawki.

Z poważaniem

Krzysztof Puzyna



2017-06-23 13:39 GMT+02:00 Salon24, kontakt <kontakt@salon24.pl>:

Szanowny Panie,
według zasad poprawnej polszczyzny nazwiska należy odmieniać - mimo niechęci u osób, które je noszą. Podobnie było z europosłem Saryuszem-Wolskim, który apelował w mediach o pozostawianie bez odmiany jego nazwiska.

http://sjp.pwn.pl/zasady/;629611

Podobnie uważa prof. Jan Miodek.

Pozdrawiamy,

Salon24.pl


W dniu 23 czerwca 2017 12:43 użytkownik puzyna <mailer@salon24.pl> napisał:
Nick: puzyna
Blog:
http://iddd.salon24.pl
------------------------------------------

Zadzwoniłem dzisiaj 23 czerwca o godz. 12: 25 do ministra Szyszko. W sekretariacie, Pani Marat odpowiedziała na moje pytanie "Czy można zaufać ministrowi Szyszce, czy Szyszko?" - Szyszko - my NIE ODMIENIAMY Szyszko. Proszę przywrócić oryginalny tytuł mojego artykułu: "Czy można zaufać ministrowi Szyszko" na 1. stronie S24 w dziale Ekologia.
Autor
Krzysztof Puzyna

puzyna
O mnie puzyna

Jestem za zmianą hymnu z Mazurka na ROTĘ. "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród! Nie damy pogrześć mowy. Polski my naród, polski lud, Królewski szczep Piastowy." Jestem za wprowadzeniem ustroju Demokracji Kulistej w Polsce. Proszę siebie i Polski nie skracać w komentarzach do 26 liter angielskiego alfabetu. Jednym z elementów patriotyzmu, nierozerwalnie związanym z pojęciem Polski, Ojczyzny jest dla mnie Język Polski. Nie toleruję, świadomego skracania pisma polskiego i kaleczenia polskiej ortografii i gramatyki. Nie ma ograniczeń technicznych i każdy powinien się wysilić i pisać polskimi znaczkami. Mówię po polsku, piszę po polsku to jestem Polakiem i mam Ojczyznę. Zamiarem wrogich Polsce dywersantów jest rozmycie świadomości narodowej Polaków i zniszczenie im Ojczyzny. Każdy powinien spojrzeć na zjawisko hierarchii bez strachu i uprzedzeń by zrozumieć zniewolenie. Popieram inteligencję zbiorową. Każdy powinien rządzić krajem bezpośrednio przez referenda lokalne i ogólnokrajowe.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo