Jack Mac Lase Jack Mac Lase
1367
BLOG

Płaska Ziemia?

Jack Mac Lase Jack Mac Lase Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

image

Od pewnego czasu modna jest teoria płaskiej Ziemi. Idąc tym tropem rozwinąłem ją na sąsiednie ciało niebieskie i jakiś czas temu zrobiłem wpis na blogu o płaskim Księżycu. Skoro płaska Ziemia, to czemu nie płaski Księżyc? W tym wpisie oparłem się na swoich zdjęciach Księżyca wykonanych Nikonem P900. Niektórzy w swych koncepcjach poszli jeszcze dalej i uważają, że co prawda Ziemia jest kulista, ale pusta w środku i my właśnie żyjemy w jej wnętrzu. Ten nurt zwany jest niebocentryzmem.

No dobrze, teorie teoriami, a jak wygląda Ziemia na zdjęciach z samolotów?

Obok jest zaprezentowane zdjęcie z samolotu MiGa 29 na wysokości 18 000 m zapożyczone z portalu Demotywatory. Gołym okiem widać, że Ziemia nie jest płaska. Poniżej zaprezentowałem to samo zdjęcie z zaznaczoną linią prostą obrazującą płaski horyzont. Ewidentnie Ziemia jest okrągła tak, jak uczą w szkołach.

image

Parę miesięcy temu leciałem samolotem na trasie międzykontynentalnej, czyli na wysokości około 10 000 m. Co prawda nie widziałem powierzchni Ziemi, ale za to warstwa chmur ułożyła się w regularną linię na horyzoncie. Na tej wysokości krzywizny Ziemi już nie było widać. Dopasowałem prostą do horyzontu programem Open Office, więc ta "prosta" jest trochę schodkowa, ale i tak widać, że horyzont jest idealnie płaski. ​

image

Widać, że obniżenie wysokości o 8000 m, czyli o jakieś 44% uniemożliwia obserwację krzywizny Ziemi.

Chyba, że jacyś międzynarodowi spiskowcy zmontowali zdjęcie z MiGa, co może nie być aż tak niewiarygodne. Na youtube jest wiele filmików z MIGów robionych kamerkami z obiektywami typu "rybie oko". Na filmach horyzont wykrzywia się w różne strony i Ziemia raz jest wypukła, a raz wklęsła. Przypuszczalnie tego typu kamerką zostało zrobione zdjęcie z MIGa, które zaprezentowałem powyżej, a na 18 000 m horyzont prawdopodobnie nadal wygląda na płaski.

Prawdopodobnie wynika to stąd, że my patrzymy wzdłuż tworzącej stożka l, jak to jest pokazane na rysunku poniżej i okrąg wydaje nam się linią prostą (gdy l<<R), gdyż zachowujemy stałą odległość l od punktów tego okręgu.  

image

Czyli z powyższych rozważań wynika jedynie, że przeciętny śmiertelnik w prosty sposób nie może określić kształtu Ziemi i różne kity można mu wciskać.

Jestem Krakusem

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie