Jakelo Jakelo
357
BLOG

Łódź: ma być szpara tramwajowa na al. Śmigłego Rydza

Jakelo Jakelo Samorząd Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Kosztem 65 mln zł ma nastąpić przebudowa wiaduktu na alei Rydza Śmigłego w Łodzi na Widzewie. W grudniu Miasto poinformowało o właśnie rozpisanym przetargu na kolejną, wieloletnią inwestycję drogową. Pierwsze zapowiedzi jej padły w czerwcu. Szybko płynie czas w ZDiT, skoro trzeba było jedynie pół roku na podjęcie decyzji o rozpisaniu przetargu.

 Nieco historii, tytułem przypomnienia, skąd i po co ten wiadukt. Otóż, wiadukt ten powstał wraz z wybudowaniem na początku lat 70-tych XXw. przedłużenia w kierunku południowym ul. Kopcińskiego. Po wybudowaniu tej trasy, która obsługiwała wtedy tranzyt przez Łódź w kierunku południkowym, fragment ten nazwano ul. J. Promińskiego, a po roku 1990 w ramach pierwszej dekomunizacji nazw ulic i kapeenowskiego piłsudczykowania aleją Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego. Wiadukt był niezbędny, by przenieść obie jezdnie i torowisko tramwajowe bezpośrednio nad scheiblerowską bocznicą kolejową, która przecinała tę ulicę na wysokości ulic Zbiorczej i Fabrycznej. Nie było wtedy TIR-ów, więc transport kolejowy tą bocznicą zapewniał dowóz surowców i odbiór wyrobów z położonych w tej części Widzewa fabryk. Wiadukt ten, wraz z wyniesieniem ziemnym, ma długość około 400 metrów i ciągnie się od ul.Zbiorczej, aż niemalże do ul. bp. Tymienieckiego. 

image

Słabym punktem tego wiaduktu były przystanki tramwajowe i autobusowe zlokalizowane w jego środkowej części. Wykonanie tego punktu określić można mianem socjalistycznej prowizorki i partactwa. Poskąpiono wówczas środków na budowę wejść na perony tramwajowe, takie jakie wybudowano na ul. Kopcińskiego, na wysokości ul. Tuwima.image

Wybudowano jedynie przejście z jednej strony jezdni na drugą w tunelu, w następstwie czego pasażerowie tramwajów, by dojść na przystanek musieli przechodzić przez jezdnię. Torowiska zostały rozdzielone barierkami i z tego powodu piesi mogli przekroczyć jedynie jedną jezdnię, zaś aby przejść obie, musieli schodzić do tunelu. Bardziej sprawniejsi i sprytniejsi potrafili te barierki ominąć albo nawet i je przeskoczyć. Już jako dzieciak stwierdzałem, że tamten wiadukt to tandeta...

Przyszły lata dziewięćdziesiąte XXw. i wraz z nimi kres Łodzi fabryczno-włókienniczej. Bocznica szeiblerowska okazała się zbędną. Stopniowo ktoś demontował z niej szyny. Obecnie jest po niej pusty pas zaczynający się od Starego Widzewa w rejonie parku Widzewskiego, przez tereny pofabryczne Wifamy, wzdłuż ul. Zbiorczej i parku nad Jasieniem, ul. Fabrycznej, Księży Młyn aż do terenów pofabrycznych przy ul. Kilińskiego. To żałosne, że władze miasta minionych kadencji tego pasa gruntu nie potrafiły w żaden sposób zagospodarować. Stopniowo porasta on drzewami-samosiejkami, a przecież mogłaby przebiegać przezeń wygodna trasa rowerowa łączaca wschodni Widzew ze Śródmieściem.

Również nie przyszedł do głowy ani "ojcom miasta", ani też "matce miasta" pomysł, by tunel pod trasą Śmigłego Rydza udostępnić pieszym i rowerzystom, by w ten sposób połączyć osiedla przy ulicach Zbiorczej i Gołębiej/Wilczej. Wnętrze tego tunelu, równoległego do przejścia dla pieszych do i z przystanku autobusowego jest w opłakanym stanie. W porach większych opadów deszczu zalewa je deszczówka i stojąc tam aż do wyparowania, zamienia ten tunel w kanał, zaś w porach suchych z dna wyłaniają się niezliczone ilości śmieci. Podobno spotkać tam można szczury... Miejsce to jest najlepszym przykładem indolencji władz miasta w rozwiazywaniu tego typu problemów, po prostu przez całe dziesięciolecia nie podejmowano prób ich rozwiązania. 

A problemy są tu dwa: wspomniany brak wejść na perony tramwajowe, od początku istnienia tej arterii i nie zagospodarowany tunel po szeiblerowskiej bocznicy. No i właśnie władze miasta wraz ze ZDiT-em zdobyły się na cudowny plan rozwiazujący te problemy. Genialny plan łódzkiego ZDiT-u polega na wyryciu pomiędzy jezdniami al. Rydza Śmigłego głębokiej szpary o długości około 400 metrów. W szparze tej ma być umieszczone torowisko i poruszać się tam mają i tramwaje i autobusy, zatrzymujace się na przystanku, do którego dojście ma być pod jezdniami. Poruszmy nieco wyobraźnię i uzmysłowmy sobie ogrom prac ziemnych, który musi zostać wykonany, by ta zaplanowana szpara na al. Śmigłego Rydza stała się rzeczywistością. Kopanie tej szpary to hałas i kurz, ktory będą musieli znosić mieszkańcy pobliskiego osiedla ale też i ich kłopoty z dojazdem do pracy lub szkoły. Ten ogrom prac wymusza czasowe zamknięcie jezdni na tej, jednej z ważniejszych, arterii komunikacyjnych miasta. Komplikacje w tym przypadku będą znacznie większe niż przy budowie podwyższenia jezdni na ul. Rokicińskiej, które zdaniem wielu wykonano niepotrzebnie, bo wystarczającym rozwiazaniem tam byłoby przejście dla pieszych do przystanków tramwajowo-autobusowych wraz z sygnalizacją świetlną. 

Koszt 65 mln zł, termin wykonania najmniej dwuletni, a może i trzyletni, jeśli będą odwołania od rostrzygnięcia przetargu i poślizgi. Rodzi się pytanie, czy nie możnaby zmodernizować tego miejsca po pierwsze taniej, po drugie szybciej, po trzecie nie aż tak inwazyjnie i destrukcyjnie. Owszem można np. budując wyjscia na perony tramwajowe ewentualnie wraz z windami, w trosce o niepełnosprawnych, no ale po co, skoro są na to już zapewnione unijne środki finansowe. Wyłudzono je w ramach programu "Tramwaj dla Łodzi". Gwarantuję, że sporo punktów w tym programie można uznać za zbędne, a znalazły się one tam wyłącznie po to, by projekt spełniał przesłankę innowacyjności, której spełnienie jest wymagane dla otrzymania unijnych subsydiów. Zatem to wszystko przez unijność, ta cała gigantyczna inwestycja, to kopanie wielkiej szpary pomiędzy jezdniami na al. Śmigłego Rydza, zamiast sensownych prac remontowo-modernizacyjnych na duuużo mniejszą skalę, tańszych, o krótszym okresie przeprowadzenia, mniej inwazyjnych, mniej destrukcyjnych, mniej uciążliwych dla okolicznych mieszkańców. Ale, co tam, Unia pieniądze ma, Unia nam je da. A cała reszta jest nieistotna. 

Taka polityka. O!

Jakelo
O mnie Jakelo

Prawnik

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka