Jan Bodakowski
Album - Człowiek Krzyża. Historia w obrazach - Alfredo Tradigo
Nakładem wydawnictwa Jedność ukazała się 512 stronicowy album „Człowiek Krzyża. Historia w obrazach” autorstwa Alfredo Tradigo. Album zawiera ponad 200 reprodukcji dzieł sztuki największych artystów ukazujących jak przez wieki Ewangelie, a szczególnie opis męki Jezusa wywierał wpływ na sztukę i kulturę zachodniej Europy.
Autor albumu ukazuje jak tematyka pasyjna wpłynęła na sztukę i kulturę w czterech zakresach tematatycznych: historii ukrzyżowania, świadków ukrzyżowania, symbolu krzyża, i krucyfiksu w objęciach Boga Ojca lub Matki Boskiej.
Każdej ilustracji towarzyszą „fragmenty Ewangelii, Listów św. Pawła, pism ojców Kościoła, Bernarda z Clairvaux, Katarzyny ze Sieny, Jacopone da Todi, Ignacego Loyoli, Benedykty od Krzyża (E. Stein), Eliota, Ungarettiego, Claudela, Borgesa, Giussaniego, papieży” w tym Jana Pawła II i Benedykta XVI.
Autor pracy Alfredo Tradigo jest włoskim dziennikarzem, pisarzem, badaczem ikonografii chrześcijańskiej, krytykiem sztuki w renomowanych włoskich wydawnictwach. Pisuje w „Famiglia cristiana” i „Osservatore Romano”.
Z kart albumu czytelnicy dowiedzą się o dowodach archeologicznych świadczących o prawdziwości wydarzeń opisanych w Nowym Testamencie, historii symbolu krzyża w chrześcijaństwie, ogromie treści symbolizowanych przez krzyż, teologicznym przesłaniu krwawej ofiary Jezusa. Autor albumu przybliżył czytelnikom różne tradycje przedstawiania Ukrzyżowanego, krucyfiksów, męki Jezusa, osób towarzyszących cierpiącemu Jezusowi, zdjęcia Zbawiciela z krzyża, krucyfiksu w objęciach Boga Ojca lub Matki Boskiej, ukrzyżowania, złożenia do groby, zmartwychwstania, cudów eucharystycznych, widzeń, adoracji krzyża, symboliki krzyża, i uzasadnienie teologiczne takich przedstawień.
Album ukazuje to dziedzictwo zachodu które spotyka się z histeryczną reakcja nienawidzącej katolicyzmu i jego dziedzictwa lewicy. Doskonale to ukazują zionące nienawiścią do katolicyzmu fragmenty sztuki „Golgota Picnic” które opisałem na łamach tygodnika Najwyższy Czas.
Wizerunki Jezusa w sztuce opisane są „Golgota Picnic” jako „niepokojące dziedzictwo wizualne, koszmar na płótnach, deskach i papierze”. Narrator sztuki wzywa do zniszczenia wszelkich dzieł sztuki chrześcijańskiej i instytucji je wystawiających. Zdaniem narratora „Nikt nigdy nie powinien był dawać przyzwolenia na te przerażające drogi krzyżowe, krzyże i łzy, otwarte rany i palce, które w nich grzebią, propagandę perwersji, udręki i okrucieństwa stworzonych wyrafinowanymi technikami”. Dla narratora sztuka chrześcijańska to „barbarzyństwo”, „ogrom cierpienia”, apoteoza „upokorzenia”, masakra, „kawałki przemocy i deprawacji”, coś strasznego, instrument, który ma sprawić by „dzieci nauczyły się wyrządzać krzywdę”.
Jan Bodakowski


Inne tematy w dziale Kultura