W nawiązaniu do
rozmowy o kandydatach do PE, chciałbym udostępnić wszystkim symulacje podziału mandatów w eurowyborach. Ich podstawą są wyniki głosowania w 2007 roku. Kibicom PiS obiecuję, że zrobię też takie symulacje na wynikach z lat 2005-2006, muszę tylko jeszcze rozwiązać problem „przystawek”. Celem jest pokazanie, jaki ordynacja ma wpływ na podział mandatów pomiędzy okręgi, oraz o czym w ogóle mówimy, rozważając, kto startuje z jakiej listy z którego miejsca.
Najpierw podział ostateczny:
okręg
|
nazwa
|
PO
|
PiS
|
LiD
|
PSL
|
suma
|
udział
|
różnica
|
1
|
Gdańsk
|
2
|
1
|
0
|
0
|
3
|
3,05
|
-0,05
|
2
|
Bydgoszcz
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
2,54
|
-0,54
|
3
|
Olsztyn
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
3,10
|
-1,10
|
4
|
Warszawa I
|
2
|
2
|
1
|
0
|
5
|
4,56
|
0,44
|
5
|
Warszawa II
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
3,00
|
0,00
|
6
|
Łódź
|
1
|
1
|
1
|
0
|
3
|
3,43
|
-0,43
|
7
|
Poznań
|
2
|
1
|
1
|
1
|
5
|
4,47
|
0,53
|
8
|
Lublin
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
2,67
|
0,33
|
9
|
Rzeszów
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
2,57
|
-0,57
|
10
|
Kraków
|
2
|
3
|
1
|
1
|
7
|
5,91
|
1,09
|
11
|
Katowice
|
3
|
2
|
1
|
0
|
6
|
6,33
|
-0,33
|
12
|
Wrocław
|
3
|
1
|
1
|
0
|
5
|
5,00
|
0,00
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
2
|
1
|
1
|
0
|
4
|
3,37
|
0,63
|
|
POLSKA
|
22
|
17
|
7
|
4
|
50
|
|
|
„Udział” to liczba mandatów (z ułamkami), należna na podstawie liczby oddanych w okręgu głosów.
Na oko widać, za zastosowany algorytm podziału mandatów narusza zasadę monotoniczności jeśli idzie o reprezentację terytorialną. Okręg małopolsko-świętokrzyski dostaje więcej mandatów od okręgu śląskiego, choć jest mniejszy. Wynika to nie z jakiegoś spisku, tylko z faktu, że PSL zdobywa tu więcej głosów. Podobnie okręg lubelski dostaje więcej mandatów niż podlasko-warmińsko-mazurski. Przy tej liczbie mandatów, „rozdzielczość” obrazu prefernecji jest mizerna i ma on naprawdę spore „ziarno”. Będzie to jeszcze lepiej widać na przykładzie poszczególnych partii.
PO
okręg
|
nazwa
|
poparcie
|
głosy
|
naleźność
|
mandaty
|
1
|
Gdańsk
|
53%
|
514 886
|
1,71
|
2
|
2
|
Bydgoszcz
|
42%
|
338 929
|
1,13
|
1
|
3
|
Olsztyn
|
39%
|
384 582
|
1,28
|
1
|
4
|
Warszawa I
|
51%
|
742 301
|
2,47
|
2
|
5
|
Warszawa II
|
27%
|
262 526
|
0,87
|
1
|
6
|
Łódź
|
36%
|
391 141
|
1,30
|
1
|
7
|
Poznań
|
45%
|
638 133
|
2,12
|
2
|
8
|
Lublin
|
27%
|
232 543
|
0,77
|
1
|
9
|
Rzeszów
|
28%
|
233 418
|
0,78
|
1
|
10
|
Kraków
|
36%
|
674 493
|
2,24
|
2
|
11
|
Katowice
|
46%
|
922 467
|
3,07
|
3
|
12
|
Wrocław
|
48%
|
767 237
|
2,55
|
3
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
48%
|
513 463
|
1,71
|
2
|
Warszawa może tu powalaczyć o trzeci mandat z Wrocławiem – przy frekwencji o połowę niższej o tym, gdzie przypadnie mandat decydować by mogło 10 tys. głosów. Warto zwrócić uwagę, że PO dostaje 1 mandat i w Lublinie, gdzie ma 27% poparcia, i w Bydgoszczy, gdzie ma 42%.
PiS
okręg
|
nazwa
|
poparcie
|
głosy
|
naleźność
|
mandaty
|
1
|
Gdańsk
|
27%
|
261 623
|
0,87
|
1
|
2
|
Bydgoszcz
|
25%
|
206 492
|
0,68
|
1
|
3
|
Olsztyn
|
31%
|
307 195
|
1,02
|
1
|
4
|
Warszawa I
|
30%
|
437 447
|
1,45
|
2
|
5
|
Warszawa II
|
41%
|
388 978
|
1,29
|
1
|
6
|
Łódź
|
34%
|
373 044
|
1,23
|
1
|
7
|
Poznań
|
24%
|
348 353
|
1,15
|
1
|
8
|
Lublin
|
41%
|
347 205
|
1,15
|
1
|
9
|
Rzeszów
|
47%
|
383 890
|
1,27
|
1
|
10
|
Kraków
|
41%
|
771 325
|
2,55
|
3
|
11
|
Katowice
|
31%
|
636 409
|
2,10
|
2
|
12
|
Wrocław
|
27%
|
430 572
|
1,42
|
1
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
23%
|
247 233
|
0,82
|
1
|
W przypadku PiS różnice takie są jeszcze większe. 2 mandaty należą się Warszawie, gdzie poparcie jest poniżej 30%, zaś tylko jeden Podkarpaciu, gdzie partia dostaje 47% głosów. Jeden mandat dostaje także okręg lubusko-zachodnipomorski, z poparciem o połowę mniejszym, niż ten na przeciwległym końcu kraju. Mandat z Bydgoszczy jest jednym z najbardziej zagrożonych, stąd nerwowość Mojzesowicza.
LiD
okręg
|
nazwa
|
poparcie
|
głosy
|
naleźność
|
mandaty
|
1
|
Gdańsk
|
12%
|
112 698
|
0,37
|
0
|
2
|
Bydgoszcz
|
19%
|
151 647
|
0,50
|
0
|
3
|
Olsztyn
|
15%
|
145 565
|
0,48
|
0
|
4
|
Warszawa I
|
12%
|
169 304
|
0,56
|
1
|
5
|
Warszawa II
|
9%
|
90 769
|
0,30
|
0
|
6
|
Łódź
|
15%
|
164 819
|
0,55
|
1
|
7
|
Poznań
|
16%
|
232 624
|
0,77
|
1
|
8
|
Lublin
|
11%
|
89 597
|
0,30
|
0
|
9
|
Rzeszów
|
9%
|
73 520
|
0,24
|
0
|
10
|
Kraków
|
10%
|
189 228
|
0,63
|
1
|
11
|
Katowice
|
14%
|
289 339
|
0,96
|
1
|
12
|
Wrocław
|
13%
|
214 102
|
0,71
|
1
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
17%
|
187 445
|
0,62
|
1
|
Najpewniejszy mandat dla lewicy jest na Śląsku. Trudno się poniekąd dziwić miejscowemu SLD, że nie chcą go oddać Adamowi Gierkowi z UP. Jeśli lista będzie mieć tu gorszy wynik, to i tak mandat straci się najpierw w Łodzi, czy nawet Warszawie. To zaś, kto jest na liście w Gdańsku, należy traktować jako ciekawostkę przyrodniczą, nie zaś fakt o znaczeniu politycznym. To jak przemożny wpływ ma wielkość okręgu, widać po tym, że mandat przypada okręgowi małopolsko-świętokrzyskiemu, gdzie lista zdobyła 10% poparcia – jeden z najgorszych wyników – zaś nie dostaje go województwo kujawsko-pomorskie, z najwyższym wynikiem.
PSL
okręg
|
nazwa
|
poparcie
|
głosy
|
naleźność
|
mandaty
|
1
|
Gdańsk
|
5%
|
51 463
|
0,14
|
0
|
2
|
Bydgoszcz
|
10%
|
81 078
|
0,23
|
0
|
3
|
Olsztyn
|
11%
|
106 228
|
0,30
|
0
|
4
|
Warszawa I
|
4%
|
62 950
|
0,18
|
0
|
5
|
Warszawa II
|
18%
|
173 431
|
0,48
|
1
|
6
|
Łódź
|
10%
|
109 014
|
0,30
|
0
|
7
|
Poznań
|
11%
|
154 992
|
0,43
|
1
|
8
|
Lublin
|
15%
|
131 097
|
0,37
|
1
|
9
|
Rzeszów
|
12%
|
97 629
|
0,27
|
0
|
10
|
Kraków
|
10%
|
180 876
|
0,50
|
1
|
11
|
Katowice
|
5%
|
106 960
|
0,30
|
0
|
12
|
Wrocław
|
6%
|
99 098
|
0,28
|
0
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
8%
|
81 055
|
0,23
|
0
|
PSL musiałby poprawić swój wynik w okręgu kujawsko-pomorskim dwukrotnie, by Eugeniusz Kłopotek opuścił ławy sejmowe. Trochę mniej potrzebuje do przeprowadzki Żelichowski. Podobnie daleko jest od mandatu okręg śląski, choć w wyborach sejmowych PSL nie zdobył tam nic w żadnym z 6 okręgów.
Nie ma wątpliwości, że system ten niespecjalnie motywuje do wysiłku pojedynczych kandydatów. Parlamentarne partie wystawią ich w dziesięciokrotnym nadmiarze – 520. Tymczasem realny dylemat „dostanę mandat, czy nie dostanę?” jest udziałem nie więcej niż setki. Reszta ma za zadanie łudzić wyborców, przekonując, że liczą się w tym wyścigu. Trudno to uznać za ucieleśnienie demokratycznego ideału. Niestety. Już po tych wyborach warto wrócić do problemu, jak wybierać reprezentację w PE, by rzeczywiste mechanizmy decyzyjne były zgodne z tym, co widzi wyborca.
Inne tematy w dziale Polityka