Dziś przedstawię fragment z CVR dotyczący moim zdaniem aktywacji SAU przez załogę rządowego Tupolewa.
Najpierw może krótkie objaśnienie co to jest SAU.
SAU to system automatycznego sterowania w Tu154m( należy do ABSU) może pracować również w trybach stabilizacji i pilotowania bez ILS.
W kabinie samolotu głównym przyrządem sterowania SAU jes panel przełączników i pokręteł trybów automatyki, umieszczony w części centralnej pulpitu(tzw.SUW - czyli dźwignia, ale często mówiąc o SUW, piloci mieli na myśli cały przełącznik trybów autopilota). SUW to główny włącznik logiki SAU - przesunięcie tej dźwigni w odpowiednie położenie uruchamia określony tryb automatyki.
Przykładowo:
- pozycja "AUASP" - włącza tryb automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania- automatyczne utrzymywanie kursu i wysokości(pełna automatyka w obu kanałach)
- pozycja "AU" - automatyczne utrzymywanie kursu(kanał poprzeczny)
- pozycja "atkluczjen"(OFF) - wyłącza SAU
- dodatkowe przełączniki pozwalają włączyć lub wyłączyć poszczególne kanały(kursowy, wysokościowy, przechylenia)
Aktywowanie SAU powoduje "przejęcie" sterowania zgodnie z zadanymi parametrami - lub włączenie trybu tzw."Director", w którym autopilot pokazuje komendy na wskaźnikach, a pilot steruje ręcznie.
W Smoleńsku były 2 radiolatarnie NDB, a załoga prawdopobnie korzystała z automatyki w celu:
- stabilizacji kursu w kanale poprzecznym (utrzymywanie kierunku),
- odciążenia pilota przy ręcznym podejściu nieprecyzyjnym,
- wspomagania kontroli parametrów zniżania.
Warto jednak zaznaczyć, że w tamtym momencie automat ciągu nie był jeszcze aktywny - jego włączenie wg danych z ATM-QAR nastąpiło około 3 minuty później.
Gdyby w Smoleńsku był ILS, SAU mogłoby prowadzić podejście precyzyjne do samego pasa, gdy jest NDB, SAU w trybie stabilizacji i pilotowania wspomaga załogę, ale NIE prowadzi automatycznie w pionie na ścieżce zniżania, jeśli nie jest włączony pełny tryb AUASP. Radiolatarnie NDB były używane do orientacji w odległości od pasa.
Podsumowując - SAU zostało uruchomione w konfiguracji wspomagającej, najprawdopodobniej w trybie "Director"w kanale podłużnym.
Tryb "Director" to sposób pracy autopilota w danym kanale, może być włączony osobno w każdym z kanałów:
- kanał podłużny(wysokość/kąt pochylenia/pitch)- tu "Director"np.podaje wskaźnikami, jak korygować kąt opadania,
- kanał poprzeczny(kurs/roll) - tu "Director"podaje komendy, jak sterować kursem,np.podaje, jak korygować przechylenie, sterowanie kierunkiem lotu(lewo/prawo).
W locie do Smoleńska najprawdopodbnie konfiguracja była taka:
- kanał poprzeczny - prawdopodobnie w trybie automatycznym (AU)- autopilot utrzymuje kurs(czyli stabilizuje kierunek),
- kanał podłużny- prawdopodobnie w trybie"Director"- autopilot nie steruje automatycznie wysokością, tylko podaje komendy, a pilot steruje drążkiem.
SAU zostało włączone prawdopodobnie w konfiguracji, w kórej kanał kursu pracował w trybie automatycznym(utrzymywanie kierunku), a kanał podłużny w trybie "Director"(podawanie komend do ręcznego sterowania wysokością).
W praktyce załoga robi tak:
1.Przełącznik główny (SUW) ustawia w położenie AU.
2.W kanale wysokości - tryb Director(komendy).
3. Aktywne kanały kursu.
4.Automat ciągu(aktywowany, kiedy potrzebny).
Czemu włączenie SAU nie zapisało się w danych z ATM-QAR?
System QAR nie był w pełni zintegrowany z logiką SAU - rejestrator miał ograniczoną liczbę kanałów logicznych.
ATM-QAR był projektowany w Polsce(polska czarna skrzynka) i wdrażany w latach 80-tych, dlatego miał ograniczoną liczbę kanałów logicznych do rejestracji sygnałów automatyki SAU.
Sam system automatyki SAU pochodzi z projektów z lat 70-tych, więc jego logika i sygnały nie były w pełni kompatybilne z nowoczesnym rejestratorem.
Tu dołaczę fragment komentarza blogera nudna-teoria :
"ATM-QAR został dołożony by w pierwszym rzędzie monitorować wibracje silników. Do tego dołożono odpowiednią sensorykę. Wszelkie inne parametry pochodzą z rosyjskiego systemu MSRP, po prostu polski rejestrator jest wpięty równolegle do rejestratora rosyjskiego, a zaletą ATM-QAR jest możliwość szybkiej analizy danych bez pieprzenia się z taśmą magnetyczną."
Zaznaczam że nie jestem ekspertem technicznym, tylko odczytuję, porównuję i wyszukuję informacje na dany temat.
Dziękuję za cenne uwagi i spostrzeżenia:)
Teraz przejdźmy do fragmentu z CVR.
Tu ten odszumiony fragment(proponuję użycie słuchawek ):
https://uploadfile.pl/pokaz/2352276---3bb2.html
.
Najpierw odczyt biegłych PW:
8:30:58.506 - 8:31:00.474 -" Yyyy piątka szóstka automat ciągu"- √√√ √√√ √√√√ -Nawigator
8:30:58.968 - 8:30:58.997 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy]
8:31:01.502 - 8:31:04.659 -" Piątka przygotowana, stoi automat, proszę automat" √√ √√√ √√√√- Dowódca
I mój odczyt:
-/buczący dźwięk z jakiegoś urządzenia samolotu(?)/
- "5tka gaz!"
-"I w automacie!"
-"SAU blok!"
-"Gaz na trzech!"
-"5tka przygotowana"
-"Stoi automat"-/modulowany dżwięk/
-"Automat trzyma"
Wnioski:
1. Moim zdaniem nie ma tu wypowiedzi dotyczącej automatu ciągu(TAU), a chodzi o aktywację bloku SAU.
2. Załoga ustawia gaz na 5 na wszystkich 3 silnikach, nie ma "szóstki".
3. Według danych z ATM-QAR włączenie automatu ciągu(TAU) zostało zarejestrowane 3 minuty później
o godz.08:34:20(+3sekundy dla czasu MARS-BM), czyli o 08:34:23-"załączenie automatu ciągu"
Wypowiedzi załogi z tego fragmentu:
1./buczący dźwięk/-"5tka gaz!"-(buczący dźwięk nakłada się na początek wypowiedzi "5tka gaz!"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352277---qart.html
.
2."I w automacie!"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352278---unhq.html
.
3."SAU blok!"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352279---pgmj.html
.
4."I w automacie!"-"SAU blok!"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352280---54fl.html
.
5."Gaz na trzech!"-/wypowiedź była zniekształcona ale udało się ją odzyskać/
https://uploadfile.pl/pokaz/2352281---r09n.html
.
6."5tka przygotowana"
https://uploadfile.pl/pokaz/2350619---9lvl.html
.
7."Stoi automat"-/w tle modulowany dźwięk z jakiegoś urządzenia(?)/
https://uploadfile.pl/pokaz/2350620---sck9.html
.
8."Automat trzyma"
https://uploadfile.pl/pokaz/2350621---w6oz.html
.
Jeśli ktoś z Was chce dodać jakieś uwagi, bardzo proszę.
Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka