kameleon kameleon
42
BLOG

Zakończenie czytania karty - przygotowanie do podejścia - CVR - Tu154m

kameleon kameleon Polityka Obserwuj notkę 2
katastrofa smoleńska

Sprawdzimy dziś odczyt biegłych PW dotyczący zakończenia czytania karty (była to pierwsza karta - przygotowanie do podejścia, o drugiej karcie - przygotowanie do lądowania (final approach checklist) jest mowa w dalszej części zapisu i do tego jeszcze wrócę).

Tak odczytali ten fragment biegli :

8:31:07.035 -  8:31:09.148 -" mechanik mówię Ci tak: środek widzę dziękuję "√√√ √√√ √√√√ √- 2Pilot

8:31:08.227 - 8:31:08.647 - " Prawy!"- √√√ √√ √√√√ √- Dowódca

8:31:08.949 -  8:31:09.119 - [podwójny odgłos stawiania czegoś]

8:31:09.736 - 8:31:10.917- " Karta zakończona "√√√ √√√ √√√√- 2P


A tu mój odczyt:

- "Czytasz?"

-"Brief spóźniony"

-"Dalej idź"

-"Już widzę, dziękuję"

-"Karta zakończona'


I tu odszumiony fragment(k3):

https://uploadfile.pl/pokaz/2352346---osta.html

.

I wypowiedzi z tego fragmentu:

1."Czytasz?"

https://uploadfile.pl/pokaz/2352348---2akb.html

.

2."Brief spóźniony"

https://uploadfile.pl/pokaz/2352349---u2u8.html

.

3."Dalej idź"-"Już widzę, dziękuję'-"Karta zakończona"

https://uploadfile.pl/pokaz/2352350---egxm.html

.

Wnioski:

1. W tym fragmencie nagrania z CVR występuje wyraźna różnica między moim odczytem a wersją biegłych PW.

2. Według mojego odczytu załoga prowadziła logiczny i spójny dialog podczas końcowej fazy czytania karty podejścia:

- upewnienie się, że lista jest dalej czytana , czyli niezakończona jeszcze("czytasz?")

- komentarz o opóźnieniu ("brief spóźniony")

- polecenie kontynuacji "dalej idź"

- potwierdzenie odczytu("już widzę, dziękuję")

- formalne zamknięcie("karta zakończona")

3. Moim zdaniem nie słychać wypowiedzi typu"mechanik mówię ci tak: środek widzę, dziękuję", ani "prawy!"- jest to nietypowe i nie ma uzasadnienia proceduralnego w kontekście czytania karty.

4. W mojej ocenie załoga prowadziła czytanie karty zgodnie z procedurą - rozpoczęto ją jeszcze na wys. około 1500 metrów, przed godz.08:30 a zakończono po godz. 08:31. Komentarz"brief spóźniony" był raczej uwagą, że można było zacząć wcześniej czytanie karty.

Wysokość -1000 metrów- Dowódca zgłosił rosyjskiemu kontrolerowi o godzinie 8:32:03.417(wg steno biegłych PW), czyli breifing został rozpoczęty na wysokości około 1500 metrów i zakończony przed  zajęciem wysokości 1000 metrów.


Jeśli chcielibyście coś dodać, bardzo proszę.


Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".

kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka