Sprawdzimy dziś odczyt biegłych PW dotyczący zakończenia czytania karty (była to pierwsza karta - przygotowanie do podejścia, o drugiej karcie - przygotowanie do lądowania (final approach checklist) jest mowa w dalszej części zapisu i do tego jeszcze wrócę).
Tak odczytali ten fragment biegli :
8:31:07.035 - 8:31:09.148 -" mechanik mówię Ci tak: środek widzę dziękuję "√√√ √√√ √√√√ √- 2Pilot
8:31:08.227 - 8:31:08.647 - " Prawy!"- √√√ √√ √√√√ √- Dowódca
8:31:08.949 - 8:31:09.119 - [podwójny odgłos stawiania czegoś]
8:31:09.736 - 8:31:10.917- " Karta zakończona "√√√ √√√ √√√√- 2P
A tu mój odczyt:
- "Czytasz?"
-"Brief spóźniony"
-"Dalej idź"
-"Już widzę, dziękuję"
-"Karta zakończona'
I tu odszumiony fragment(k3):
https://uploadfile.pl/pokaz/2352346---osta.html
.
I wypowiedzi z tego fragmentu:
1."Czytasz?"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352348---2akb.html
.
2."Brief spóźniony"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352349---u2u8.html
.
3."Dalej idź"-"Już widzę, dziękuję'-"Karta zakończona"
https://uploadfile.pl/pokaz/2352350---egxm.html
.
Wnioski:
1. W tym fragmencie nagrania z CVR występuje wyraźna różnica między moim odczytem a wersją biegłych PW.
2. Według mojego odczytu załoga prowadziła logiczny i spójny dialog podczas końcowej fazy czytania karty podejścia:
- upewnienie się, że lista jest dalej czytana , czyli niezakończona jeszcze("czytasz?")
- komentarz o opóźnieniu ("brief spóźniony")
- polecenie kontynuacji "dalej idź"
- potwierdzenie odczytu("już widzę, dziękuję")
- formalne zamknięcie("karta zakończona")
3. Moim zdaniem nie słychać wypowiedzi typu"mechanik mówię ci tak: środek widzę, dziękuję", ani "prawy!"- jest to nietypowe i nie ma uzasadnienia proceduralnego w kontekście czytania karty.
4. W mojej ocenie załoga prowadziła czytanie karty zgodnie z procedurą - rozpoczęto ją jeszcze na wys. około 1500 metrów, przed godz.08:30 a zakończono po godz. 08:31. Komentarz"brief spóźniony" był raczej uwagą, że można było zacząć wcześniej czytanie karty.
Wysokość -1000 metrów- Dowódca zgłosił rosyjskiemu kontrolerowi o godzinie 8:32:03.417(wg steno biegłych PW), czyli breifing został rozpoczęty na wysokości około 1500 metrów i zakończony przed zajęciem wysokości 1000 metrów.
Jeśli chcielibyście coś dodać, bardzo proszę.
Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka