Karlus Karlus
2511
BLOG

Moment przyziemienia 101-ki z Tuskiem na dwoch filmach i wysokosc lotu tuz przed BNDB

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Z ladowania 101-ki z Tuskiem w Smolensku 07.04.2010 bardzo interesujace sa dwa filmy nagrane jeden z plyty lotniska a drugi z samolotu.
Z tych kadrow mozna wyznaczyc dosyc dokladnie miejsce przyziemienia glownym podwoziem o plyty betonowe drogi startowej (pasa).

Oto schemat znajdujacy ten punkt przyziemienia:

image

https://lh3.googleusercontent.com/CgTgxs-l3Rh6NLz4SdQ38WbG7fj2XiiHG-3I0ZsS6X8W_nUqKt9EUO4indnkmSCjmjPIiBHsQ3abDlx5PZt3vQenacI6V-zahkY90Kxr6g=w1920-h4200


Wstrzas kamery w rekach Witolda to wynik przyziemienia.

Ktos moze sie zapytac, po co tyle roboty. Zaraz wyjasnie.

W Raporcie MAK znajduje sie wykres porownawczy wysokosci RW lotow 07.04 i 10.04 , a w raporcie ATM-QAR znajduje sie bardzo ciekawa wzmianka o trajektorii z 07.04.2010. Oto moje zestawienie wraz z kilkoma uwagami:

image

https://lh3.googleusercontent.com/vk6jwWI7M0qUF4TKtrLzpLcDqLO_HmPFp94AIXs7b1Vvh_bE5my6icqY5SfXroKHX-Oby8rGjdFT206sjYCBTVs2gSTH3CpJRYqZ2nAllg=w1920-h1050


Jak widzimy z wykresu MAK to o czasie FDR 11:16:53,0 samolot byl na wysokosci RW=172m nad gruntem, oraz jak wyliczyli eksperci ATM 120m nad poziomem pasa. Z tych danych mozemy wyliczyc wysokosc poziomu gruntu nad ktorym o 11:16:53,0 przelatywal samolot dokonujac zapisu wysokosci RW.

Wysokosc samolotu wzgledem poziomu morza wynosi 251+120=371m npm Jezeli odejmiemy wysokosc RW=172m to uzyskamy poziom gruntu o wartosci 371-172=199m npm

Z poprzedniej mojej notki wiadomo jest, ze eksperci pomylili sie z wysokoscia progu pasa az o 7m i jezeli skorygujemy ta pomylke to uzyskamy wysokosc gruntu 199+7=206 m npm ! zapamietajmy ta wartosc.

Oczywiscie mamy rowniez czas lotu od tej zarejestrowanej wysokosci RW 11:16:53,0 do przyziemienia podwoziem 11:17:24,0 jako dokladnie 31 sekund.

Wiadomo, ze z filmu Witolda zostal wyciety odcinek 4 sekund lotu, pozatym film jest ciagly i znajac kadr przyziemienia mozemy wyznaczyc kadr o 31-4=27 sekund wczesniejszy w momencie ktorego zostala zarejestrowana wysokosc RW=172m nad gruntem.

Schematy wygladaja nastepujaco:

image

https://lh3.googleusercontent.com/_A-iQDbv4ElU5CywvMCFmJQu_gyuoKyl53bWfPPQg-YlLODrRHPqjavqrl8bG5oiTHh88cCHqctpDBsEiTxV1mofIt70FS3fJzXFwJ3b3g=w1920-h4200


Wedlug SatMapy z GE w punkcie gdzie przecinaja sie proste czerwona, zielona, zolta z torem trajektorii 101-ki z lotu z Tuskiem wysokosc gruntu wynosi 206m npm, czyli poprawiona wysokosc sie zgadza.

Na wykresie RW zaznaczylem rowniez wysokosc RW=152m nad gruntem w momencie wystapienia sygnalizacji TAWS CallOut_500 (ft) Mialo to miejsce o czasie 11:16:54,5 wg tego wykresu !

A 1,5s lotu z predkoscia GS o wartosci okolo 78 m/s daje odleglosc okolo 115m w terenie o punktu nad ktorym znajdowala sie 101-ka o czasie 11:16:53

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka