Rafał Broda Rafał Broda

Pożegnanie z górami - Ałaj 1970 [6]

Rafał Broda Rafał Broda Alpinizm Obserwuj temat Obserwuj notkę 37

Uciekłem we wspomnienia z gór z dawnych lat, by zaczerpnąć tchu przed czekającymi nas rozstrzygnięciami losów Polski. Uciekłem od mocno męczących  rozmów o różnych politycznych sytuacjach i wydarzeniach, które dzieją się na naszych oczach i mają ogromny wpływ na przyszłość naszej Ojczyzny, a są tak odmiennie rozumiane i interpretowane. U wielu rozmówców nie potrafię nawet znaleźć cienia dobrej woli, by ustalić jakiś wspólny fundament prawdy o faktach, a wydaje się, że przyczyną jest coś więcej, niż brak rozumu. Wśród piszących notki i komentujących w S24 znajduję wielu takich, z którymi nie wybrałbym się w żadne góry. Jednak jakieś małe grono dało się w te góry pociągnąć i mogę tylko podziękować za ich sympatyczne komentarze. Szczególnie wobec nich czuję się zobowiązany do zakończenia ilustrowanej zdjęciami opowieści o wyprawie w Ałaj w 1970. To jest już szósta i końcowa w tym cyklu część wspomnień, którą muszę nazwać pożegnalną, bo już nigdy potem nie udało mi się w takie góry wyrwać. Liczne wyjazdy związane z zawodem fizyka pozwoliły mi później odbyć wiele innych ciekawych podróży, ale miały one całkiem odmienny charakter. Ałaj dobrze się nadawał na pożegnanie wysokich gór, bo do końca naszej wędrówki urzekał wyjątkową różnorodnością i pięknem.
Powróćmy więc do naszego obozu, w którym zakończyła się poprzednia część. Na górnym skraju kamienistego rozlewiska rozłożone były jurty pasterzy, którzy już kończyli sezonowy wypas owiec. Zaprosili nas do siebie, poczęstowali
imageimage

zupą z baraniny (charczo) i lepioszkami, a gdy dowiedzieli się, że jesteśmy Polakami stali się jeszcze bardziej gościnni i rozmowni. Opowiadali, że są Tatarami, których Stalin wysiedlił w 1944 roku z okolic Batumi, gdy w ciągu 5 godzin musieli się spakować i przewieziono ich do Kazachstanu i Kirgizji.

Teraz tutaj mają całą dużą rodzinę i zapowiedzieli, że na dalszej trasie zapewne spotkamy ich krewnych, bo zajmują oni wszystkie pobliskie rejony, gdzie jest trochę trawy. Doradzili nam też przejście przełęczą Bezimienną, do której droga wiodła w pierwszej części wzdłuż widocznego stąd wartkiego potoku. Posiłek w jurcie był dobrym urozmaiceniem naszego jadłospisu, bo suchary i pumpernikel trochę się nam znudziły. Rano wybraliśmy się na rekonesans w stronę polecanej nam przez tatarskich pasterzy przełęczy.

Przekroczyliśmy potok i wkrótce przystanęliśmy koło pięknego wodospadu, a z boku, po skałach bez trudu wspięliśmy się w górę. Dalej droga prowadziła po piargu, a kwiatki zawsze znalazły sobie właściwe miejsce pomiędzy kamieniami.

imageimage

Wreszcie skręciliśmy w lewo, by z bliska spojrzeć na pokrytą śniegiem północną stronę pierwszej przełęczy. Od razu wiedzieliśmy, że to nie jest Bezimiennaja, a my nie jesteśmy szaleńcami i tej z pewnością nie będziemy przekraczać.

Po odwrocie odpoczęliśmy przy głazie; na południowej stronie widać, że śnieg pojawia się dopiero w wyższych partiach.

Doszliśmy do pięknego, osłoniętego od wiatru lustrzanego jeziora i ustaliliśmy, że rekonesans pora zakończyć, jutro tędy pójdziemy. Przy powrocie poszliśmy zbyt daleko wzdłuż potoku i trzeba było przeprawić się, by wrócić do namiotów.

W następnym dniu szliśmy już z całym ekwipunkiem, a wkrótce, gdy minęliśmy wczorajsze jezioro, trafiliśmy do osady krewnych naszych znajomych Tatarów.

imageimage

Znowu pozwoliliśmy się ugościć i posileni wyszliśmy wyżej, gdzie napotkane, wysoko już położone jezioro zachęcało do odpoczynku. Tylko Danka nie zniechęciła się widokiem śniegu i zażyła kąpieli.

Podejście na przełęcz było bardzo strome, ale kamieniste i praktycznie bez śniegu. Najtrudniejsze było ostatnie 300 m, które trzeba było przejść po osuwającym się piargu – trzy kroki w górę, dwa kroki osunięcia w dół, jednak nabieraliśmy wysokości, co łatwo było ocenić patrząc wstecz.

Z tej przełęczy dobrze było widać szczyty Pamiru. Wbrew regułom postawiliśmy namioty na samej przełęczy, bo nastawialiśmy się na zrobienie zdjęć Pamiru o wschodzie słońca, gdy obraz będzie wyraźniejszy. Wyszliśmy jeszcze na skaliste zbocze ok. 100 m powyżej przełęczy, łatwe, tam można było wyjść nawet w pidżamie.
W nocy zaczęło coraz mocniej wiać, musieliśmy jak niepyszni cofnąć się i przenieść namioty 30 m w dół. Rano Pamir był zasnuty chmurami, żadnych zdjęć nie było, zwinęliśmy obóz i rozpoczęliśmy długie zejście z gór. Tylko gruba warstwa śniegu tuż pod przełęczą wymagała większej uwagi, potem zbiegłem szybko daleko w dół, by zrobić zdjęcie schodzącej z przełęczy tyraliery.
imageimage

Wkrótce spotkaliśmy kolejną część tej samej rodziny i zastanawialiśmy czy ta prawdziwie biblijna scena oznacza oddzielanie czarnych owiec od białych. Tak rzeczywiście było.

Schodziliśmy dalej z gór cały czas trzymając się rzeki, która wiła się, czasem spieniona burzliwie opadała, potem znikała w szerokich rozlewiskach. Na chwilę zatrzymaliśmy się, by spojrzeć na kuszące wejście do nowej doliny.

Krótki odpoczynek i idziemy dalej, bez wielkiego wysiłku, bo wciąż w dół, a plecaki z każdym dniem lżejsze.

imageimage

Czasem jednak rzeka znikała w wąskim wąwozie i trzeba było podejść wysoko  w górę, by ją z drugiej strony odnaleźć.

Wreszcie weszliśmy w strefę kwiecistych łąk i znalazło się dobre miejsce na obóz, obficie skropiony deszczem, a okresami zasnuty mgłą.

Rano szliśmy już drogą. Minęliśmy wioskę zniesioną z powierzchni kilkanaście lat temu potężną lawiną kamieni. W jej miejscu rozsiane były wielkie głazy i pozostały tylko te ruiny opuszczonego domu, który ocalał by świadczyć o skali tragedii.

imageimage

Nasza rzeka stała się burzliwa i niebezpieczna, a wielokrotnie ją przekraczaliśmy korzystając odważnie z prowizorycznych mostków. Zdarzało się, że droga znikała w rzece, ale i tak dało się łatwo przejść.

Wreszcie rozbiliśmy po raz ostatni namioty. To było dobre miejsce do pożegnania z rzeką i z górami. Znalazło się też miejsce osłonięte głazami od głównego, mocnego prądu rzeki, w którym można było się do woli wykąpać, aby godnie powrócić „do cywila”.

A na sam koniec Danka zrobiła nam zdjęcie.

-Finis-

P.S. Trudno nie dziękować Stwórcy za piękno, którym nas otoczył. W relacjach z tych trzech wędrówek chciałem pokazać, że niekoniecznie trzeba wchodzić na szczyty, bić rekordy i wspinać się sportowo, by docenić piękno gór i nauczyć się pokory wobec zagrożeń towarzyszących odkrywaniu ich niezwykłości. Jest tak wiele ciekawych miejsc do wędrowania, że nie da się wszystkich zobaczyć, ale warto wszystkich zachęcić do poszukiwań i pójścia na przykład w inne rejony Pamiro-Ałaju. Także dlatego, by choć trochę odciążyć nasze oblężone Tatry.

Zawsze występuję pod własnym nazwiskiem, mimo że wielokrotnie byłem na portalu S24 obrażany. Teraz uzupełnię swoją identyfikację notką o mnie zamieszczoną w Britishpedia.  Broda Rafał prof. dr hab. O: profesor zw. Instytutu Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN w Krakowie, uznany w świecie specjalista w zakresie struktury jąder i oddziaływań jądrowych; B: Cieszyn, 19.01.1944; P: Jan - był absolwentem WSH w Warszawie, głównym księgowym m.in. w F. "Celma" Cieszyn; Eryka Barbara z d. Richter - była bibliotekarzem w Szkole Muzycznej w Cieszynie; MS: Olga z d. Budiańska; Ch: Aleksander 1974 - jest absolwentem UE z tyt. mgr; Joanna 1976 - jest absolwentką UJ Kraków z tyt. mgr germanistyki, obecnie z tytułem dr University of Tennessee; wnuki: Alina, Urszula, Jędrzej; GrA: wuj Eryk Nanke był mjr WP, dowódcą Plutonu Łączności Radiowej Artylerii w Bitwie o Monte Cassino, brał udział w obronie Tobruku, po wojnie osiadł w Wielkiej Brytanii, do ojczyzny powrócił w 1996 roku a swoje przeżycia opisał w publikacji "Cena bycia innym"; E: 1966 - mgr fizyki, 1971 - doktorat w UJ Kraków; 1981 - habilitacja w IFJ PAN w Krakowie; 1991 - tytuł profesora n. fizycznych; Ca: od 1966 pracownik naukowy IFJ PAN w Krakowie, począwszy od asystenta stażysty do profesora zw., pełniąc funkcję kilkanaście lat kierownika pracowni (wcześniej Zakładu) Struktury Jąder Atomowych; zagraniczne pobyty naukowe: 1968 - 1971 Zjednoczony Instytut Badań Jądrowych w Dubnej, Rosja; 1972 - 1974 Instytut Nielsa Bohra w Kopenhadze, Dania; 1977 - 1979 oraz 1989 - 1991 Instytut fur Kernphysik KFA Juelich, Niemcy; 1982 - 1984 oraz krótsze pobyty w Purdue University w West Lafayette w stanie Indiana, Stany Zjednoczone w charakterze visiting professor, eksperymenty w Argonne National Laboratory, Stany Zjednoczone; WaCW: 230 publikacji naukowych; 5 najważniejszych tytułów: N=40 neutron subshell closure in the Ni-68 nucleus -Phys. Rev. Lett.74,868(1995) Spectroscopic studies with the use of deep-inelastic heavy-ion reactions -Journal of Physics G - Nuclear an Particle Physics 32, R151 (2006) Yrast isomers in tin nuclei from heavy-ion collisions and the neutron h11/2 subshell filling - Phys. Rev.Lett.68, 1671 (1992) Inelastic and transfer-reactions in Mo-92 + 255 MeV Ni-60 collisions studied by gamma-gamma coincidences -Phys. Lett. B251, 245 (1990) Doubly magic Pb-208: High spin states, isomers, and E3 collectivity in the yrast decay -Phys. Rev. C95, 064308 (2017); Aw: Złoty Krzyż Zasługi; Krzyż Wolności i Solidarności; Złota Odznaka Miasta Krakowa; 1 nagroda zespołowa MNiSZW; Nagroda indywidualna III Wydziału PAN; Me: Członek PTF, American Physical Society; założyciel i przewodniczący Klubu "Myśl dla Polski"; współtwórca oraz były członek partii Liga Polskich Rodzin; Ach: zainteresowania naukowo-badawcze: badania struktury jądra i reakcji jądrowych metodami spektroskopii Gamma; współtwórca metody pomiarów krotności Gamma; odkrycie podwójnie magicznych jąder 146Gd, 68Ni i spektroskopia wielu jąder w tych obszarach; rozpracowanie metody badań jąder z nadmiarem neutronów w spektroskopii z użyciem głęboko nieelastycznych zderzeń ciężkich jonów; opublikowanie przeglądowego artykułu dot. tej metody w prestiżowym czasopiśmie J.Phys.G.Nucl.Part.Phys. 32 (2006) R151-R192; zaangażowanie w badania opadu radioaktywnego po "Czarnobylu" w szczególności obszerne badania zjawiska tzw. gorących cząstek; wypromowanie 5 doktorów, recenzowanie kilkudziesięciu prac doktorskich, habilitacyjnych i wniosków profesorskich; czynny udział w licznych konferencjach międzynarodowych i dziewięciokrotnie jeden z głównych organizatorów Międzynarodowej Konferencji "Szkoła Fizyki Jądrowej w Zakopanem"; udział w odzyskaniu niepodległości poprzez wieloletnią działalność niepodległościową, skutkującą represjami ze strony władz komunistycznych np. odebraniem paszportu na 3 lata (status pokrzywdzonego w IPN); kandydowanie na senatora RP i uzyskanie 133,5 tys. głosów w ciągu 5 tygodni kampanii wyborczej; LS: angielski, rosyjski, niemiecki; H: polityka, muzyka, brydż, turystyka górska - udział w 3 dużych wyprawach w Azji; PMM: odkrycie metody badania jąder neutrono-nadmiarowych; wykłady na prestiżowych międzynarodowych konferencjach; pobyt w Instytucie Nielsa Bohra i poznanie wielu wybitnych ludzi nauki; OA: 1999 - 2016 szeroka działalność publicystyczna w Radiu Maryja i wielu wydawnictwach m.in. Gazeta Polska, Nasz Dziennik, Głos Nasza Polska a obecnie na forach internetowych; Encyklopedia Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej (7. edition) BPH - British Publishing House Ltd.