b-Lech-blo-G.
Jestem, więc myślę. Myślę, by poznać. Poznaję, aby zrozumieć. Jestem.
5 obserwujących
286 notek
79k odsłon
220 odsłon

Wykonawcy z Domu Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej w operze Verdiego

Wszyscy na scenie-Włodzimierz Piątek
Wszyscy na scenie-Włodzimierz Piątek
Wykop Skomentuj

(Wspomnienie 2015)

  image
 Szukając Leara: Verdi  - spektakl trwa / fot. Włodzimierz Piątek

W piątek Opera na Zamku zaprasza na autorski spektakl w reżyserii Michała Znanieckiego. "Szukając Leara: Verdi" to spektakl teatralno muzyczny z udziałem artystów i seniorów. «Michał Znaniecki, znakomity reżyser operowy, który realizował spektakle na całym świecie, w Operze na Zamku wystawi swój autorski projekt "Szukając Leara: Verdi". To niespełnione marzenie Verdiego, który przez lata tworzył nigdy nie wystawioną operę opartą na historii Króla Leara. To marzenie nigdy się nie spełniło, ale niektóre fragmenty trafiły do innych oper Verdiego i są dobrze znane melomanom. W projekcie biorą udział seniorzy z Domów Pomocy Społecznej.
    Szczecińska premiera  - kolejna z cyklu po edycji wrocławskiej. Na scenie, oprócz profesjonalnych artystów gościnnych takich jak Jerzy Artysz, Ewa Biegas, Wojciech Malajkat i Michał Dudziński wystąpią seniorzy ze szczecińskich domów opieki społecznej, a także artyści Opery na Zamku.
    - Opera, która nigdy nie została napisana to była obsesja Verdiego - mówi Michał Znaniecki. - Zaczął ją pisać w wieku 30 lat, sam napisał libretto. Fragmenty tej opery pojawiały się w innych operach. Postanowiłem je zebrać i stworzyć projekt, który nazywa się "Szukając Leara: Verdi".
     W spektaklu są wykorzystywane fragmenty oper, które rzadko były pokazywane w Polsce, ale też arie bardzo znane. W szczecińskiej wersji pojawi się chór, orkiestra, balet i soliści. Prowadzącym spektakl będzie błazen Króla Leara. W tej roli Wojciech Malajkat.

     Tematy starości i przemijania stały się osią przewodnią spektaklu, pokazując jednocześnie niezwykle ciekawą historię opery "Król Lear", którą Verdi chciał skomponować przez całe życie.
     Historię Króla Leara znają nie tylko bywalcy scen teatralnych, ale przede wszystkim pensjonariusze domów pomocy społecznej, którzy zostali wykluczeni ze swoich rodzin, borykają się z gorzką nierzadko starością i poczuciem opuszczenia. W spektaklu nie grają ról, są po prostu sobą, a wspólnie tworzą chór komentujący wydarzenia, czasem opowiadając historie ze swojego życia.
    - Warsztaty z seniorami zaczęliśmy w lutym, trwały po 2-3 dni, bo nie chcieliśmy ich za bardzo męczyć - mówi Zofia Dowjat, asystentka reżysera. - Pracowaliśmy nad tym, żeby poznali opowiadaną historię i nie mieli wątpliwości jak reagować na scenie.
      W spektaklu biorą udział seniorzy z DPS przy ul. Kruczej i Romera. Dla nich to wielka przygoda. - Na scenie czuję się dobrze. Nie mam tremy i nigdy nie miałam - mówi Danuta Krawczyk, od 30 lat mieszkająca w DPS. - Mówili na mnie Cyganka, bo tańczyłam jak Cyganka i ubierałam się jak Cyganka. Zawsze byłam pierwsza do tańca i występów. W tej kwestii zawsze można na mnie polegać.
Pani Alicja Czuraba również nie stroni od występów. W DPS * Dom Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej * gra w Teatrze Empatia. W spektaklu "Szukając Leara: Verdi" wypowiada bardzo ważne kwestie. - Występowałam tyle razy na scenie, że nie mam żadnej tremy, ale ten spektakl z profesjonalnymi artystami robi na mnie ogromne wrażenie.

   Michał Znaniecki. Reżyser, dramaturg i scenograf. Zadebiutował spektaklem z muzyką Monteverdiego zrealizowanym w 1993 roku dla mediolańskiej La Scali. Był najmłodszym reżyserem pracujący m w tym słynnym teatrze operowym. Udany debiut sprawił, że Michał Znaniecki zaczął otrzymywać kolejne propozycje od włoskich scen dramatycznych i operowych. W1995 roku założył też w Mediolanie własną grupę teatralną Ape. Michał Znaniecki, który na koncie ma już ponad sto spektakli muzycznych i dramatycznych, jest jednak przede wszystkim reżyserem operowym. Polskiej publiczności dał się poznać w 1997 roku inscenizacją w Teatrze Narodowym zapomnianego dzieła Giacoma Oreficego "Chopin". Dużym sukcesem Michała Znanieckiego była inscenizacja "Cyrana de Bergerac" Luigi Albaniego w Walencji w 2007 roku z Placido Domingiem w roli tytułowej.

imageFot. Włodzimierz Piątek/Szukając Leara: Verdi, miejsce premiery Opera na Zamku

Szukając Leara: Verdi, utwór Król Lear (William Shakespeare), miejsce premiery Opera na Zamku, Szczecin,  premiera: 25 września 2015, scenariusz: Michał Znaniecki, reżyseria:  Michał Znaniecki,  dyrygent: Jerzy Wołosiuk,  przygotowanie chóru: Małgorzata Bornowska, asystent reżysera:  Zofia Dowjat, choreografia:  Diana Theocharidis,  kostiumy:  Joanna Medyńska reżyseria światła: Bogumił Palewicz, konsultant muzyczny: Jacek Kita.
image

 W Operze w holu po premierze  /  fot. Włodzimierz Piątek
Obsada

Król Lear:   Jerzy Artysz,      Fool:   Michał Dudziński / Wojciech Malajkat,   Kordelia:  Ewa Biega,   Goneryla:  Małgorzata Kustosik, Regana:  Joanna Tylkowska-Dróżdż  -  orkiestra, chór i balet Opery na Zamku  oraz mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej "Dom Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej": Ewa Ban,   Irena Cendrowska,   Alicja Czuraba,  Wiesława Hajkowska,  Anna Karasińska,  Danuta Kleczkowska-Bochnia,  Danuta Krawczyk,  Barbara Malisz,  Robert Papierz,  Gabriel Pazdzior, Henryka Szafranek,  Eunika Wachuta,  Aniela Wiśniewska  oraz  mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej "Dom Kombatanta" im. gen. Mieczysława Boruty-Spiechowicza w Szczecinie.
.image                                                           http://www.e-teatr.pl

/pl/artykuly/209002,druk.html?fbclid=IwAR1fAMVheOD-uT0KVueIsdpVEAmtEBHI5Dw_n3cCZ4gS-Y3LaAVN_BXErhs

........................................
(Wykorzystano: M. Klimczak, Głos Szczeciński nr 222
23-09-2015, e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).


Wykop Skomentuj
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura