Marek Kloch, pseudonim artystyczny Marqus Mars (MQM), jest jednym z bardziej znanych tarnowskich muzyków, założycielem kapeli ZIYO, a obecnie liderem zespołu firmowanego jego pseudonimem.
MC:
W Tarnowie narodziło się sporo znanych muzyków, powstawały grupy, które robiły tzw. kariery - np. ZIYO, Siedem. Jak Pan wytłumaczy fenomen, że Tarnów jest tak muzykalny?
MQM:
- Jest coś genialnego w zupie genetycznej Tarnowa, mamy tu sporo uzdolnionych nie tylko muzyków, ale i plastyków, np. Sasnal i kilku innych zdolnych artystów, artystek, polityków i biznesmenów.

gitara to jego życie...Fot.M.Kloch/A.Tylko
MC:
Od pewnego czasu pracuje Pan w nowej kapeli. Jak się nazywa, co już zrobiliście, jakie macie plany?
MQM:
– No, to nie nowa kapela, lecz mój stricte personalny projekt firmowany moim pseudonimem Marqus Mars. Wystarczająco długo pracowałem dla innych, teraz czas zrobić coś dla siebie. MQM jest logiczną kontynuacją mojej drogi, kariery artystycznej, począwszy od początków ZIYO poprzez Manaam i 7th Dimennsion, a teraz Marqus Mars. Zaczynamy od otwarcia strony www.marqusmars.com, gdzie w ciągu pół roku będę komponował album i udostępniał mp3-ki na tej stronie. W przyszłym roku wydamy z tego CD i zrobimy trasę koncertową. Pierwszym singlem, zarazem bonusem i klipem video jest utwór Żużlowe Jaskółki, napisany specjalnie dla naszych żużlowców i fanów żużla. Mieli słabą formę i piosenka pomogła im zostać w lidze no i zawodnicy Unii osiągnęli mistrzostwo w jeździe indywidualnej.
MC:
Był Pan założycielem i jednym z członków podstawowego, pierwotnego składu zespołu ZIYO, który w pewnym momencie był jedną z bardziej znanych kapel w Polsce. Jaki wpływ na Pana dalszą karierę muzyczną miało granie w tym zespole?
MQM:
– To dobre pytanie, pozwoli mi ono wyprostować manipulacje i zakłamania dotyczące początków ZIYO. Tak więc Jerzego Durała spotkałem w domu kultury Tamel, gdzie podgrywał w tle na basie w zespole Grysiewicza. W tym czasie z Krupą grałem w pierwszym metalowym tarnowskim zespole Samica Kleszcza. Dowiedziawszy się, że Durał ma brata dobrze grającego na gitarze, postanowiliśmy połączyć siły i założyliśmy Tower, gdzie Durał rozwinął się jako gitarzysta basowy. Czekaj śpiewał i pisał z Duralem Lady Punkowskie teksty i zaczęliśmy nagrywać pierwsze dema metodami chałpniczymi. Przed Jarocinem 85 zmieniłem nazwę zespołu na Mixt-Rock (bo zawsze lubiłem łączyć gatunki muzyczne), a na kolejny Jarocin 86 nastąpiła zmiana wokalisty z Czekaja na Majkę - i nazwy - na ZIYO, którą wymyśliła żona Durała. Majka zebrał dobre oceny na festiwalu, ale nie wpasował się w klimat zespołu, tak więc postawiłem na Durała i zaprosiłem do współpracy Derżko i tak powstał słynny 4-osobowy skład ZIYO. Durał zaczął dobrze i oryginalnie śpiewać i pisać ciekawe teksty. W tym czasie pracowaliśmy wytrwale w weekendy, bo ja studiowałem w Krakowie. Ta determinacja całej czwórki doprowadziła w końcu do sukcesu ZIYO.

Marek Kloch MQM / Fot. Marek Kloch/A.Tylko
Przyznaję się do zorganizowania i wypracowania brzmienia pierwszych dwóch płyt, które odniosły największy sukces. Po moim odejściu zespół stracił brzmienie - moim zdaniem - i zaczął nieudolnie kopiować U2, a Durał - Bono, a potem było jeszcze gorzej. Pojawił się nowy menadżer i popełniono dużo promocyjnych błędów. Dlatego odszedłem i dałem im pole do popisu. Później zespół niestety popadł w zapomnienie. Można to porównać do pozostawionego odłogiem pola.
W ubiegłym roku była szansa na reaktywacje zespołu w oryginalnym składzie z okazji 20-lecia działalności. Zorganizowałbym to, ale Durał zlekceważył tę szansę. On już nie zrozumie tego, że ZIYO to nie Durał, tylko energia czterech osób. Tak więc ZIYO to ciężkie doświadczenie, moje pierwsze kochane, ale niewdzięczne dziecko, które pomimo wszystko pozwoliło mi rozwinąć się muzycznie i metafizycznie. Tyle - w dużym skrócie - kiedyś może napisze o tym książkę.
MC:
Jak Pan ocenia obecną scenę muzyczną w Tarnowie. Widzi Pan następców Piekarczyka, Klocha, Durała, Klicha?
MQM:
– Tak widzę dobry narybek, jest paru uzdolnionych gitarzystów, instrumentalistów, wokalistów i zespołów.
MC:
Co Pan sądzi o polskiej muzyce rockowej dzisiaj. Kto Pana zdaniem może być następcą takich gigantów, jak Budka Sulflera, Wilki, Grechuta?
MQM:
– Myślę, że muzyka zatacza krąg i po chwilowym marazmie będzie odnowa dobrego grania w trochę młodszym pokoleniu. Zespół "Bracia" jest tego dobrym przykładem.
MC:
Dlaczego w Polsce nie można wyprodukować dobrego musicalu?
MQM:
– Można, mamy parę pomysłów i z moim impresariatem będziemy to powoli realizować.
MC:
Gdzie tkwi przyczyna naszych klęsk na festiwalach Eurowizji?
MQM:
– W ilości kasy? No, niestety, Eurowizja jest słabym festiwalem i mam nadzieję, że powstanie jakiś nowy europejski ambitny TV Rock Pop Hop Electronica Festiwal, bez chały.
oryg.w:wiadomosci24.pl
_________________________________________________ w czasie mojego wykładu w Chicago w lutym 2009 _________________________________________________ _________________________________________________ patrz: www.marekciesielczyk.com _________________________________________________ dr politologii Uniwersytetu w Monachium, Visiting Professor w University of Illinois w Chicago, pracownik naukowy w Forschungsinstitut fur sowjetische Gegenwart w Bonn, Fellow w European University Institute we Florencji, europejski korespondent Radia WPNA w Chicago, autor pierwszej książki w jęz.polskim nt.KGB, 12 lat radny Rady Miejskiej w Tarnowie, Dyrektor Centrum Polonii w Brniu do 31 marca 2011, Redaktor naczelny pisma i portalu Prawdę mówiąc - www.prawdemowiac.pl _________________________________________________ skopiuj poniższy adres i wklej - jest tu relacja telewizji POLONIA z mojego wykładu w Chicago w lutym 2009: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=52245621 _________________________________________________
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura