Kupiłeś bilet na samolot? Linia lotnicza i tak może odmówić Ci wejścia na pokład

Co robić, gdy linia lotnicza odmówi wejścia na pokład?
Co robić, gdy linia lotnicza odmówi wejścia na pokład?
Linie lotnicze stosują overbooking tłumacząc się pandemią. Pasażerowie skarżą się, że niektóre linie lotnicze sprzedają większą liczbę biletów, niż mają miejsc na pokładzie.

Linie lotnicze stosują overbooking tłumacząc się pandemią

Pasażerowie skarżą się, że niektóre linie lotnicze sprzedają większą liczbę biletów, niż mają miejsc na pokładzie, uzasadniając to pandemią - podało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień czy pozytywnych wyników testów na Covid-19 - informuje ECK. Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji czy zmianę terminu wylotu - dodano.

Co robić, gdy linia lotnicza odmówi wejścia na pokład

W przypadku gdy linia lotnicza odmówi komuś wejścia na pokład z powodu braku miejsc, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, klient ma określone prawa. To: prawo do posiłków i napojów oraz do wyboru między zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Jeśli musimy czekać przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy, a także transport między lotniskiem a hotelem, przewoźnik powinien nam zapewnić zakwaterowanie w hotelu. Ponadto należy się nam odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).

ECK podkreśla, że w przypadku overbookingu przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści, na warunkach uzgodnionych z danym pasażerem.

W wyliczeniu wysokości odszkodowania przydatny będzie Kalkulator Praw Pasażera (https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/).Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty - napisano w informacji.

Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i na własny koszt trzeba wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinno się zadbać o dowody w postaci paragonów - radzi ECK. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika.

Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych znajduje się na stronie.

W przypadku gdy nie można dojść do porozumienia ze sprzedawcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, można zwrócić się o pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Więcej informacji na stronie.

KJ

Czytaj też:



Lubię to! Skomentuj6 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości