MagicznyNikt MagicznyNikt
66
BLOG

Dzień 3 (przygotowania)

MagicznyNikt MagicznyNikt Internet Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Eksperyment trwa. 

Dziś próbowałem ustawić powiadomienia aplikacji LinkedIn, zgodnie z zasadą "Turn off all notifications except from people" (Wyłącz wszystkie powiadomienia poza tymi od ludzi). Pojawiły się dwa problemy. 

Pierwszy: niesłychana mnogość dziwacznych powiadomień. Dziesiątki kategorii ustawień i setki samych ustawień. W tym na przykład takie: "Profile update recommendations for photo" ("Rekomendacje aktualizacji profilu dotyczących zdjęcia"). W pierwszej chwili rozbawiło mnie to: będzie mi maszyna sugerować zmianę zdjęcia. W drugiej jednak już zrobiło mi się smutno - bo skoro ustawienie jest, znaczy, że ktoś z tego korzysta, a tym samym, musi mu maszyna podpowiadać. Przypomniała mi się od razu historia jednego z redaktorów "Komputer Świata", który to cieszył się, że ma Asystenta Google, bo powie mu: "OK Google, zapisz w kalendarzu: pranie w środę" i wie, że ma zrobić w środę pranie. Wtedy też śmiałem się z tego, że zamiast spojrzeć na górę prania, musi pytać Google o zgodę na pranie, ale znów - po chwili ta sama refleksja. A co jeśli wkrótce naprawdę będziemy pytać maszynki o zgodę na pranie bo sami nie będziemy pamiętać?

Drugi: jak pod przykrywką troski o mnie portal ukrywa chęć kontroli, wtrącania się w mój profil, sprawdzanie czy byłem, co robiłem, jak przeglądałem. 

Cieszę się, że podjąłem tę decyzję, żeby ograniczyć mój cyfrowy żywot. Mam więcej czasu, mimo że to dopiero przygotowania. 

A na koniec fragment scenariusza:

- To świat, który został postawiony ci przed oczami, żebyś był ślepy na prawdę.

- Jaką prawdę?

- Że jesteś niewolnikiem, Neo. 

Do zobaczenia. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie