Marc Chagall, Białe ukrzyżowanie
Marc Chagall, Białe ukrzyżowanie
Malgor Malgor
1016
BLOG

królem jestem, królem jestem, jestem królem... (Wielkanoc)

Malgor Malgor Święta, rocznice Obserwuj temat Obserwuj notkę 156

W dwukonnej karecie 

starozakonny staruszek

w cylindrze na głowie

jedzie z synagogi

kiwa się, mówi do siebie:

królem jestem, królem jestem, jestem królem.

Mężczyźni stoją szpalerem

Kobiety wyglądają z okien

Dzieci wieszają girlandy

Żandarmi klękają na bruku.

Wtedy Jahwe wyciągnął rękę

zdarł jemu z głowy cylinder

nasadził ciernistą koronę.

Zaczem karetą dwukonną

staruszek starozakonny

wjechał prosto do nieba.

Dymy stoją nad miastem

Dzieci wieszanych girlandy

Kobiety leżą na bruku

Żandarmi stoją szpalerem.

                                               Mentona, kwiecień 1956

                                               Aleksander Wat, Wielkanoc; z tomu Wiersze, Warszawa 1957

klucz do wiersza?

naprawdę powinnam go proponować?

kiepska to dla mnie rola, nie jestem historykiem, trzymam się z daleka od wyznawców i rewizorów...

no i uważam, że w Wielkanocy, jak często bywa w poezji, wszystko, co ważne i warte namysłu jest na powierzchni; zostało zapisane, uporządkowane w wersach, zadysponowane przez wielkie/małe litery, osadzone w koniecznych kontekstach historycznych i kulturowych...

wystarczy zatem przeczytać wiersz (bajkę?), w elementarnym skupieniu i bez uprzedzeń...

wystarczy nie kombinować interpretacyjnie, ideologicznie...

----------

ze spraw ważnych, i dlatego precyzyjnie zapisanych przez Autora:

słowa - te właśnie, w takim właśnie szyku, powtórzeniu, inwersji, derywacji...

postacie - pojedyncze i zbiorowe, ich ranga, usytuowanie wobec siebie oraz w przestrzeni...

czas i miejsce - zintensyfikowane; kontekst z tytułu i fabuły wiersza zostaje dopełniony kontekstem biograficznym z sygnacji pod wierszem...

symbole i alegorie - jednoznaczne, a jednocześnie transgresyjne...

fabularność i sekwencyjność zdarzeń - starannie kadrowana, przypisana do obszarów...

emocje i nastrojowość - dyskrecja interpunkcyjna, sakralizująca rytmizacja, "matematyka" poetycka...

moc świadectwa - to, co opisane w wierszu, naprawdę się zdarzyło i naprawdę zostało zapamiętane...

----------

jedyne, co ode mnie, jako poszerzenie lektury, to obraz Marca Chagalla, Białe ukrzyżowanie, 1938

olej na płótnie o wymiarach 155 x 140 cm, obecnie w zasobach Art Institute w Chicago

https://www.rp.pl/Rzecz-o-historii/201219431-Obraz-pelen-tajemnic-Biale-ukrzyzowanie.html

Malgor
O mnie Malgor

nie obrażam, czasem coś za szybko napiszę; albo - emerytką jeszcze nie jestem, więc nie hejtuję:)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura