waldemar.m waldemar.m
385
BLOG

Poselsko-sędziowska swawola w Ukrainie

waldemar.m waldemar.m Polityka Obserwuj notkę 0

Czyli jak "sługi narodu" klanom służą!

 

Milowymi krokami zbliżamy się do tego dnia, o którym mówią – "klamka zapadła", czyli do 25 maja, kiedy to zbałamucony naród ma wybrać nowego prezydenta.

 

Im szybciej zbliżał się ten dzień i im pewniejsze było to, że nie wszystkie regiony wezmą udział w tym głosowaniu (to, jak w sam raz chyba lepiej dla Ukrainy), tym bardziej intrygujące stawało się jedno tylko pytanie:

 

A na jak długo wybieramy tego nowego prezydenta?

 

Przecież zgodnie z konstytucją, wybory terminowe powinny odbyć się w ostatnią niedzielę marca 2015 r., a więc logicznym byłoby gdyby następne wybory odbyły się właśnie w tym terminie.

 

Konstytucja składa się z dwóch części:

 

1. Tekst zasadniczy

 

2. Przepisy przejściowe

 

W tekście zasadniczym jest artykuł, który wyznacza termin wyborów zwykłych:

 

Art. 103. Prezydenta Ukrainy wybierają na pięć lat obywatele Ukrainy na podstawie powszechnego, równego i bezpośredniego prawa wyborczego, w głosowaniu tajnym. 
Zwykłe wybory Prezydenta Ukrainy przeprowadza się w ostatnią niedzielę marca w piątym roku kadencji Prezydenta Ukrainy. W razie przedterminowego skrócenia kadencji Prezydenta Ukrainy, wybory Prezydenta Ukrainy przeprowadza się w ciągu dziewiędziesięciu dni od dnia zakończenia kadencji.
 

A w tekście "Przepisów przejściowych" jest punkt w którym wyznacza się konkretną datę tych wyborów prezydenta, od których będzie się dane pięcioletnie okresy liczyć:

 

16. Zwykłe wybory Prezydenta Ukrainy po zmianie tekstu konstytucji do redakcji z dn. 28.06.1996 r. na podstawie Decyzji Sądu Konstytucyjnego z dn. 30.09.2010 r. Nr 20-rp/2010, w sprawie o dotrzymanie procedury wniesienia zmian do konstytucji Ukrainy, prowadzi się w ostatnią niedzielę marca 2015 r.

 

Oba te zapisy były wniesione do tekstu konstytucji zgodnie z Ustawą Nr 2952-VI z dn. 01.02.2011 r. "O wniesieniu zmian do Konstytucji Ukrainy stosownie przeprowadzenia wyborów zwykłych: posłów do parlamentu Ukrainy, Prezydenta Ukrainy, posłów do parlamentu Autonomnej Republiki Krym, lokalnych rad, sołtysów i merów miast"

 

Podkreślam, że ustawa ta jest czynna do dnia dzisiejszego!

 

Co to są te przejściowe przepisy?

 

To takie przepisy, które mają jednorazowy charakter i wyznaczają daty lub czynności od których należy liczyć okresy wyznaczone konstytucją.

 

Konstytucja Ukrainy była zmieniana kilka razy, ale wszystkie te zmiany nie dotknęły wymienionej wyżej ustawy, która jest czynna do dzisiejszego dnia.

 

Konstytucyjny Sąd znalazł się w ciekawej sytuacji. Zapis p.16 "Położeń przejściowych", który po marcu 2015 r. byłby zapisem martwym, tj. takim, który już odegrał swoją rolę, dzisiaj odgrywa ważną rolę, gdyż jest zapisem aktualnie obowiązującej konstytucji, a więc ma taką samą wiążącą rolę, jak art.103 tejże konstytucji.

 

Ten zapis wyznacza nie tylko datę wyborów w 2015 r., ale wyznacza automatycznie daty wszystkich następnych wyborów zwykłych, a więc nie można nim szastać, jak szmatą do podłogi.

 

Pewna część posłów sformułowała pytanie do Sądu Konstytucyjnego w taki sposób, żeby nie było wątpliwości, jakiej interpretacji zapisów konstytucji oni oczekują:

 

Punkt 16 "Położeń przejściowych" w pewnych warunkach może prowadzić do tego, że Prezydent Ukrainy wybrany na wyborach nadzwyczajnych pełnić będzie swoje obowiązki w innym okresie, niż ten, który byłby obrany na wyborach zwykłych zgodnie z art. 103 konstytucji.

 

Sąd Konstytucyjny usłyszał "podpowiedź" posłów i ... dokonując odpowiedniej ekwilibrystyki zaspokoił ich oczekiwania.

 

Swoją Decyzją Nr 5-rp/2014 z dn. 15 maja 2014 r. naruszył ład konstytucyjny, gdyż za pięć lat nie będzie wiadomo którego dnia prowadzić wybory zwykłe Prezydenta Ukrainy.

 

W tym miejscu chce się przypomnieć posłom do parlamentu Ukrainy dwa istotne momenty:

 

1. Nikt, oprócz Parlamentu Ukrainy nie może zmieniać Konstytucji Ukrainy.

 

2. Sąd Konstytucyjny już raz zwrócił posłom uwagę na tą okoliczność, że on tylko interpretuje Konstytucję, a nie stanowi o jej treści. Miało to miejsce w tym momencie, gdy posłowie nazwali ich przestępcami, którzy uzurpowali sobie prawo zmieniania konstytucji, przez co Janukowicz stał się dyktatorem. Sąd Konstytucyjny odrzucił ten zarzut twierdząc, że on tylko wydaje Decyzje i Uchwały, a zmiany do Konstytucji wnoszą posłowie.

 

Wniosek:

 

Bez wniesienia zmian do Konstytucji Ukrainy, decyzja Sądu Konstytucyjnego jest zapisem martwym, a termin, na jaki wybiera się Prezydenta Ukrainy na wyborach nadzwyczajnych rozciąga się od dnia wyborów do terminu wyznaczonego punktem 16 "Położeń przejściowych". 

waldemar.m
O mnie waldemar.m

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka