16 obserwujących
532 notki
494k odsłony
423 odsłony

Prof. B.Jancelewicz zakwestionował rolę brzozy w "katastrofie" w Smoleńsku. 1.2

Wykop Skomentuj8

prof. Bohdan Jancelewicz

 – Prawie 50 lat pracowałem w komisjach badających wypadki lotnicze, uczestniczyłem w badaniach kilkudziesięciu. Byłem członkiem komisji rządowej badającej wypadek samolotu Ił-62 Lotu, który w 1980 r. rozbił się, podchodząc do lądowania na Okęciu, oraz konsultantem ekspertów pracujących przy badaniu najbardziej tragicznej w skutkach w naszej historii katastrofy kolejnego Iła-62M z 1987 r. Dlatego niejako instynktownie postanowiłem zweryfikować zarówno protokoły MAK, jak i komisji Millera dotyczące katastrofy smoleńskiej.
    Otóz prof. Jancelewicz na podstawie  zapisów  parametrów  lotu oraz  własnych obliczeń stwierdził  że :

To można wyczytać z danych zebranych przez rejestrator parametrów lotu, czyli tzw. czarnej skrzynki, która zbiera ponad 50 różnych informacji, między innymi stosunek siły nośnej do siły ciężkości. W zapisie rejestratora widać dokładnie, że, jak powiedziałem, już

po pierwszym zderzeniu z drzewami tupolew stracił gwałtownie siłę nośną 30 proc. poniżej wartości, która zapewnia lot poziomy.

W tym momencie w ciągu niespełna dwóch sekund rozgrywał się wypadek.

Samolot przepadał, będąc 12 m nad ziemią.

Nawet gdyby nie zahaczył o brzozę, nie miał szans uniknąć katastrofy.

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1681742,2,prof-jancelewicz-o-tym-jak-doszlo-do-katastrofy-pod-smolenskiem.read

POLSKIE TOWARZYSTWO MECHANIKI TEORETYCZNEJ I STOSOWANEJ M E C H A N I K A W  L O T N I C T W I E ML-XVI 2014 TOM II pod redakcją Krzysztofa Sibilskiego,

– UWAGI O BEZPOŚREDNICH PRZYCZYNACH WYPADKU ORAZ OSTATNICH SEKUNDACH LOTU SAMOLOTU Tu-154M 101 Bohdan Jancelewicz Emerytowany profesor Politechniki Warszawskiej

Te czynności pilotażowe, wobec małej odlegości od przeszkody, nie skutkowały jednak uniknięciem kolizji z koronami drzew. Nastąpiło ścięcie części koron w wyniku zderzenia slota-mi, podwoziem i klapami. Niezwykle istotnym skutkiem aerodynamicznym tej kolizji było zniekształcenie wychylonych slotów i szczeliny pod slotowej, a tak-że uszkodzenie wychylonych klap. W wyniku tych znieksztalceń zmieniła się nagle charakterystyka aerodynamiczna płata nośnego, kąt natarcia stał się kątem pozakrytycznym. Rejestrator głosów w kokpicie (CVR)zarejestrował przekleństwo wypowiedziane przez pilota. Samolot po niesymetrycznym ode-rwaniu strug na płacie nośnym opadał z lewym zwisem w kierunku ziemi.Zderzenie z ziemią było już nieuniknione

Odłamanie końcowej części skrzydła nie było bezpośrednią przyczyną wypadku,

http://ptmts.org.pl/pliki/wydawnictwa/ML-2014-TII-str-1-444.pdf


Jak widać różni specjaliści , eksperci- nie kwestionowani !!

potrafią przedstawić w tej  samej kwestii 2 sprzeczne  stanowiska 

i oba słuszne !!

To stanowisko prof.  Jancelewicza  było prezentowane  i na konferencjach  i  opublikowane w fachowym czasopiśmie - nikt go  nie zakwestionował.

Co z tym fantem zrobić ?  A brzoza  okazała się zbędna.


Wykop Skomentuj8
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka