16 obserwujących
617 notek
549k odsłon
7883 odsłony

Tu-154 w Smoleńsku na ostatnim odcinku manewruje jak myśliwiec F-15.

Wykop Skomentuj4

    Dr Maciej Lasek i „  eksperci”  z jego  Zespołu  podali w  Załączniku  nr 4 do Raportu  , że  samolot Tu-154 na ostatnim  odcinku  przed zderzeniem z  ziemią   zmieniał kąt  pochylenia w tempie rzędu  20 stopni na sekundę !!!
  To dla tak dużego  samolotu  niewykonalne; fizycznie niemożliwe.

Dla zobrazowania  co oznacza tak szybka  zmiana kąta pochylenia:

-  w ciągu 1 sekundy kabina opada lub wznosi się w przestrzeni( względem środka  ciężkości/ punktu obrotu) o 6 m !!!

to  jak  rollercoaster

image

  W ogóle aby zmieniać  kąt pochylenia, natarcia  muszą  zadziałać siły  od powierzchni  sterowych; jeśli  stery są ustawione  neutralnie – generalnie – zgodnie z zasadą  bezwładności – samolot  poruszałby się ... bezwładnie ...gwałtowne opuszczanie  czy podnoszenie  nosa  nie wchodzi  w grę...

  Czy  w ogóle  w Smoleńsku  w ostatnich 2 sekundach działały powierzchnie sterowe ? wg  rozpowszechnianej  niedługo po katastrofie  wersji  instalacja  hydrauliczna  po zderzeniu z brzoza uległa rozszczelnieniu- czyli w tym momencie stery by już  nie działały;  inna wersja mówi że samolot był do końca  sprawny- a bezczelna  wrzutka MAK mówi że  wręcz wykryto na podstawie wyników  sekcji zwłok  pilotów  i stężeń  pośmiertnych że  piloci  do ostatniego momentu- w pozycji  odwróconej  sięgali stopą  pedałów sterowych... niby po co ?  i jak ? mieli próbować sterować samolotem w pozycji odwróconej -  kilka metrów  nad ziemią...

absurd.

  Tak więc gdyby trzymać się  narracji MAK -  to samolot  Tu-154  , tuż przed upadkiem mógłby  mieć  prędkość  zmiany kąta pochylenia  rzędu  kilku  stopni na sekundę ale nie dwudziestu  !!!!




   Zajrzałem do  osiągów   myśliwca  F-15 , zdolnego do wykonywania manewrów  wyższego  pilotażu;  w poniższym opracowaniu przyjęto jako odniesienie  do rozważa typowe  osiągi   tego   samolotu  myśliwskiego.

https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/42461/24208568-MIT.pdf?sequence=2]


Jeśli  chodzi   o  pitch  roll ( czyli szybkość  zmiany kąta  pochylenia) to  maksymalną  wartość  dla typowej  konfiguracji dla warunków  walki  powietrznej określono  na 25 stopni na sekundę;  pitch roll  zależy od kąta  natarcia i ta wartość  osiągana jest dla kąta  zerowego; przy  10 stopniach  maks. pitch roll  wynosi ok. 17,5 stopnia na sekundę.

 

image

 

  Jeśli chodzi   o wartości pitch-roll  spotykane  w praktyce  lotów  pasażerskich  samolotów  odrzutowych  to np. dla samolotu Airbus  A318 ( długość   31 m - im samolot dłuższy tym  dysponowana  prędkość  pitch roll - zdolność do zmiany  pochylenia mniejsza) - wprowadzono automatyczne,   programowe ograniczenie pitch rate  do 6  stopni na sekundę  - 

Airbus added a "stick smoother" function, which reduces the pitch rate command of the pilot when pitch rate exceeds 6 degrees/second.

 http://crewroom.alpa.org/alpa/DesktopModules/ViewAnnDocument.aspx?DocumentID=3330

Wykop Skomentuj4
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka