Dr Maciej Lasek i „ eksperci” z jego Zespołu podali w Załączniku nr 4 do Raportu , że samolot Tu-154 na ostatnim odcinku przed zderzeniem z ziemią zmieniał kąt pochylenia w tempie rzędu 20 stopni na sekundę !!!
To dla tak dużego samolotu niewykonalne; fizycznie niemożliwe.
Dla zobrazowania co oznacza tak szybka zmiana kąta pochylenia:
- w ciągu 1 sekundy kabina opada lub wznosi się w przestrzeni( względem środka ciężkości/ punktu obrotu) o 6 m !!!
to jak rollercoaster

W ogóle aby zmieniać kąt pochylenia, natarcia muszą zadziałać siły od powierzchni sterowych; jeśli stery są ustawione neutralnie – generalnie – zgodnie z zasadą bezwładności – samolot poruszałby się ... bezwładnie ...gwałtowne opuszczanie czy podnoszenie nosa nie wchodzi w grę...
Czy w ogóle w Smoleńsku w ostatnich 2 sekundach działały powierzchnie sterowe ? wg rozpowszechnianej niedługo po katastrofie wersji instalacja hydrauliczna po zderzeniu z brzoza uległa rozszczelnieniu- czyli w tym momencie stery by już nie działały; inna wersja mówi że samolot był do końca sprawny- a bezczelna wrzutka MAK mówi że wręcz wykryto na podstawie wyników sekcji zwłok pilotów i stężeń pośmiertnych że piloci do ostatniego momentu- w pozycji odwróconej sięgali stopą pedałów sterowych... niby po co ? i jak ? mieli próbować sterować samolotem w pozycji odwróconej - kilka metrów nad ziemią...
absurd.
Tak więc gdyby trzymać się narracji MAK - to samolot Tu-154 , tuż przed upadkiem mógłby mieć prędkość zmiany kąta pochylenia rzędu kilku stopni na sekundę ale nie dwudziestu !!!!
Zajrzałem do osiągów myśliwca F-15 , zdolnego do wykonywania manewrów wyższego pilotażu; w poniższym opracowaniu przyjęto jako odniesienie do rozważa typowe osiągi tego samolotu myśliwskiego.
https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/42461/24208568-MIT.pdf?sequence=2]
Jeśli chodzi o pitch roll ( czyli szybkość zmiany kąta pochylenia) to maksymalną wartość dla typowej konfiguracji dla warunków walki powietrznej określono na 25 stopni na sekundę; pitch roll zależy od kąta natarcia i ta wartość osiągana jest dla kąta zerowego; przy 10 stopniach maks. pitch roll wynosi ok. 17,5 stopnia na sekundę.

Jeśli chodzi o wartości pitch-roll spotykane w praktyce lotów pasażerskich samolotów odrzutowych to np. dla samolotu Airbus A318 ( długość 31 m - im samolot dłuższy tym dysponowana prędkość pitch roll - zdolność do zmiany pochylenia mniejsza) - wprowadzono automatyczne, programowe ograniczenie pitch rate do 6 stopni na sekundę -
Airbus added a "stick smoother" function, which reduces the pitch rate command of the pilot when pitch rate exceeds 6 degrees/second.
http://crewroom.alpa.org/alpa/DesktopModules/ViewAnnDocument.aspx?DocumentID=3330
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka