Dr Maciej Lasek i „ eksperci” z jego Zespołu podali w Załączniku nr 4 do Raportu , że samolot Tu-154 na ostatnim odcinku przed zderzeniem z ziemią zmieniał kąt pochylenia w tempie rzędu 20 stopni na sekundę !!!
To dla tak dużego samolotu niewykonalne; fizycznie niemożliwe.
Dla zobrazowania co oznacza tak szybka zmiana kąta pochylenia:
- w ciągu 1 sekundy kabina opada lub wznosi się w przestrzeni( względem środka ciężkości/ punktu obrotu) o 6 m !!!
to jak rollercoaster
W ogóle aby zmieniać kąt pochylenia, natarcia muszą zadziałać siły od powierzchni sterowych; jeśli stery są ustawione neutralnie – generalnie – zgodnie z zasadą bezwładności – samolot poruszałby się ... bezwładnie ...gwałtowne opuszczanie czy podnoszenie nosa nie wchodzi w grę...
Czy w ogóle w Smoleńsku w ostatnich 2 sekundach działały powierzchnie sterowe ? wg rozpowszechnianej niedługo po katastrofie wersji instalacja hydrauliczna po zderzeniu z brzoza uległa rozszczelnieniu- czyli w tym momencie stery by już nie działały; inna wersja mówi że samolot był do końca sprawny- a bezczelna wrzutka MAK mówi że wręcz wykryto na podstawie wyników sekcji zwłok pilotów i stężeń pośmiertnych że piloci do ostatniego momentu- w pozycji odwróconej sięgali stopą pedałów sterowych... niby po co ? i jak ? mieli próbować sterować samolotem w pozycji odwróconej - kilka metrów nad ziemią...
absurd.
Tak więc gdyby trzymać się narracji MAK - to samolot Tu-154 , tuż przed upadkiem mógłby mieć prędkość zmiany kąta pochylenia rzędu kilku stopni na sekundę ale nie dwudziestu !!!!
Zajrzałem do osiągów myśliwca F-15 , zdolnego do wykonywania manewrów wyższego pilotażu; w poniższym opracowaniu przyjęto jako odniesienie do rozważa typowe osiągi tego samolotu myśliwskiego.
https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/42461/24208568-MIT.pdf?sequence=2]
Jeśli chodzi o pitch roll ( czyli szybkość zmiany kąta pochylenia) to maksymalną wartość dla typowej konfiguracji dla warunków walki powietrznej określono na 25 stopni na sekundę; pitch roll zależy od kąta natarcia i ta wartość osiągana jest dla kąta zerowego; przy 10 stopniach maks. pitch roll wynosi ok. 17,5 stopnia na sekundę.
Jeśli chodzi o wartości pitch-roll spotykane w praktyce lotów pasażerskich samolotów odrzutowych to np. dla samolotu Airbus A318 ( długość 31 m - im samolot dłuższy tym dysponowana prędkość pitch roll - zdolność do zmiany pochylenia mniejsza) - wprowadzono automatyczne, programowe ograniczenie pitch rate do 6 stopni na sekundę -
Airbus added a "stick smoother" function, which reduces the pitch rate command of the pilot when pitch rate exceeds 6 degrees/second.
http://crewroom.alpa.org/alpa/DesktopModules/ViewAnnDocument.aspx?DocumentID=3330