O tym ,że w przypadku badania „katastrofy” Tu-154 w Smoleńsku bardzo potrzebne, wręcz niezbędne ale i możliwe technicznie jest wykonanie wirtualnej symulacji rozbicia modelu komputerowego wg parametrów upadku jak w rzeczywistości pisałem już w 2012 roku.
Przytaczałem przykład programu KRASH i innych które były rozwijane już od lat 70. XX wieku.
Aktualnie komisja dysponuje o wiele lepszymi możliwościami gdyż postęp techniki , oprogramowania jest bardzo szybki.
W niedługim czasie zapewne takie wirtualne rozbicie Tu-154 - wariantowe zresztą-
będzie miało miejsce i udowodni ,że narracja MAK jest błędna:
- przy upadku o małej energii nie jest możliwe aby samolot rozleciał się w drobny MAK
jak to skonfabulowano.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
niegracz 16.04.12, 20:24
dotarłem po długich poszukiwaniach
ale jako pierwszy :
www.mscsoftware.com/support/library/conf/auc97/p03697.pdf
ten program w połączeniu z innymi
umożliwia nie tylko odtworzenie przebiegu rozpadu samolotu w trakcie katastrofy
ale także modelowanie różnych warunków zderzenia i badanie procesu /sekwencji rozpadu
przeciążeń a także oszacowanie obrażeń pasażerów;
w powyższym przypadku modelowano uderzenie helikopterów o powierzchnie wody,
ale program umożliwia oczywiście założenie każdego rodzaju podłoża np miękkiego gruntu.
Program ten ma zastosowanie przy badaniu katastrof lotniczych.
Program DRI/KRASH is referred to as a hybrid modelling technique, which allows a user to
provide approximate representations of structural behaviour utilizing existing test data, other
analytically developed input properties and/or heuristic reasoning, reference 2. The program is
used primarily in the modelling and simulation of aircraft (fixed-wing and rotary-wing) crash
impacts and accident investigation. The program has also been used in the simulation of rail-train
and automotive crash scenarios. The DRI/KRASH code and derivatives have been used by
numerous aircraft manufacturers and agencies including, but not limited to Airbus, Agusta,
Bell-Helicopter, CIC, CIRA, DLR, Eurocopter, Fokker, Kawasaki, MDHC, NASA-LANGLEY,
NLR, Westland Helicopters and Simula Technologies
Praktyczne wykorzystanie symulacji katastrofy - program CRASH:
katastrofa amerykańskiego samoloto-helikoptera Osprey w Afganistanie
str. 21 raportu:
program zastosowano do symulacji ( oszacowania) wielkości przeciążeń działających na załogę i
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ilustracja:
https://www.youtube.com/watch?v=HmIcUc3A_5Y
____________________________________________________________________\
Wichita
NIAR, an unincorporated division of Wichita State University, is the largest academic aviation R&D institution in the United States with global reach and expertise in research, development, testing, and certification in the following areas: