Katastrofa samolot Fokker F27, 2004 rok.
...landing gear was called for and selected at approximately 185 kt (limiting speed of 170 kt). The captain then took control of the aircraft and shortly afterwards the ground range selectors were heard by Cockpit Voice Recorder to be lifted and the power levers moved from the flight idle stop into the ground control range.
The left propeller then went to full reverse whilst the right propeller remained in positive pitch within the ground control range. The aircraft descended in an extreme nose low left bank attitude until impact. The aircraft crashed 2.6 nm from the runway onto an unprepared sandy area adjacent to a road and residential buildings. The aircraft broke apart on impact and a fire started immediately.
przy podejściu do lądowania ( ze zbyt duża prędkością poziomą) i prędkości ok. 342 km/godz samolot wysunął podwozie; pilot przesunął dźwignię mocy silników z "małego gazu" na zakres dla jazdy po lotnisku; lewy silnik nagle przeszedł w tryb ciągu wstecznego na pełnej mocy;prawy silnik miał minimalny ciąg do przodu; samolot przeszedł w ostre pikowanie , uderzył w ziemię ok. 4 km od pasa, wybuchł od razu pożar.
Wierzący w raport MAK skonstatowali by od razu że tej katastrofy nikt nie miał prawa przeżyć; fizycy smoleńscy byliby pewni że czarna skrzynka wypadnie z ogona jak w Smoleńsku-ponieważ parametry zderzenie były ostrzejsze niż wg raportu MAK a więc także przeciążenia działające na konstrukcję samolotu i na pasażerów musiały by być większe niż te minimum 100g w Smoleńsku.
Jednakowoż:
1. Katastrofę przeżyły 4 osoby z których jedna zmarła w drodze do szpitala ; tuż po katastrofie było więcej osób żywych ,ale ranne w zniszczonym kadłubie nie mogły go same opuścić i zginęły w pożarze.
2. Czarną skrzynkę wydobyto z ogona -z miejsca zamocowania.
3. Samolot nie rozpadł się na drobne kawałki; nie tylko że przetrwała tylna cześć kadłuba wraz z ogonem
to część środkowa kadłuba przetrwała w takim stanie, że znajdowali się w niej ranni pasażerowie , którzy dopiero w chwile później zginęli w pożarze który stopił następnie aluminiowa konstrukcje kadłuba.
1.15 Survival aspects There were four survivors initially found in the fuselage section however one died on the way to hospital. A witness, who was on the scene very quickly, stated that the main fuselage was still intact when he arrived and he could hear people inside requesting help. Attempts were made to gain access to these passengers through the front door but it would not move as it appeared to be crushed and fire prevented access to the cabin through open sections of the fuselage. The fire intensified very quickly forcing rescuers away and it quickly engulfed that section of the fuselage. A photograph taken approximately 10 minutes after the accident showed the cabin totally engulfed.
https://cfapp.icao.int/fsix/sr/reports/04000240_final_report.pdf