Oto jak prostacko i manipulacyjnie Lasek próbował wcisnąć narrację MAK na stronie
http://faktysmolensk.niezniknelo.com/dokumentacja-zdjeciowa/articles/koncowka-skrzydla.html
Niby wszystko gra - jak ktoś nie ma elementarnej orientacji w obszarze wytrzymałości materiałów, fizyki newtonowskiej i działania sił i nie jest dociekliwy to mu te zapewnienia Laska zapewne wystarcza..
Przyjrzyjmy się jednak bliżej sprawie, obejrzyjmy inne zdjęcia, wniknijmy bardziej szczegółowo w obraz przełomu skrzydła, który rzekomo powstał wskutek zderzenia tegoż z pniem brzozy.
Tu w powiększeniu słynne loki - zawinięcie " jezyków" materiału pod skrzydło.
Czy mogły takie zawinięcia powstać wskutek hipotetycznego zderzenia z brzozą ?
Ignorant a może manipulant , bardzo były fizyk Michał Jaworski twierdzi , że jak najbardziej i powołuje się na doświadczenie ..
,.. Biniendy:
Niby , że tam loki i tu loki....
Tylko, żę....
Jeszcze raz popatrzmy - już dokładniej - na loki powstałe na przełomie końcówki skrzydła - zaznaczyłem układ osi w celu analizy odkształceń pod kątem kierunków działania sił i kierunku odkształceń.
Siła reakcji wskutek zderzenia z brzozą działałaby w kierunku X ( zwrot przeciwny ) - a loki zwijają się w kierunku Y, no , mówiąc dokładniej ta siła działa tak , w tym kierunku w osi zderzenia.
Niech siłą wypadkowa działa pod katem 45 stopni względem wektora prędkości ruchu skrzydła- na rysunku zaznaczyłem pas szerokości brzozy który jest wydzierany, jest zgniatany - a schematycznie zaznaczyłem w tym pasie spękania blach wskutek zderzenia ( oczywiście powstają stopniowo w miarę ruchu skrzydła) i hipotetyczne , wstępne tworzenie się "języków" materiału które w zderzeniu z pniem są odginane. łamane etc.
I tak mielibyśmy zginanie ., łamanie ich pod innym kątem niż ma to faktycznie miejsce; dodatkowo nie powstawałyby żadne zawinięcia , obraz winien być wtedy zblizony do tego:
przesuwający się pień odchyla języki materiału poza swój obrys; ma też miejsce ich łamanie i odpadanie.
Nigdy w historii katastrof nie powstały takie loki jak widzimy je na przełomie skrzydła Tu-154 w Smoleńsku:
przykładowe przełomy:
Co się pomyliło Jaworskiemu ?
osie , kierunki działania:
W przypadku loków Biniendy loki zwijają się w kierunku zgodnym z kierunkiem działania siły
, a więc w przypadku jak na zdjęciu wyżej loki zwijałyby się w kierunku X a nie Y.
***********
Osoba dociekliwa i spostrzegawcza dostrzeże i inne charakterystyczne cechy przełomu , które świadczą, że ten stan przełomu nie wynika ze zderzenia z pniem brzozy:
Ani na "lokach" dolnych , ani na wygiętych lokach górnych nie ma śladu otarcia, uderzenia - na duraluminium takie ślady, zadrapania, wgniecenia, rysy etc - musiałyby być bardzo widoczne przy tak potężnym , dynamicznym zderzeniu.
( Są dostępne zdjęcia o lepszej rozdzielczości ale na nich też nic nie widać.)
- Dziękuję za uwagę.
Uzupełnienie:
We wcześniejszych komentarzach nie doceniłem własności plastycznych duraluminium przy dużych prędkościach odkształcania, dotarłem do takich danych:
Tak więc przy zderzeniu skrzydła z brzozą z prędkością ok 76m/s kierunkowe odkształcanie fragmentów skrzydła ( zgodne z kierunkiem działania sił ) winno być wyraźnie widoczne; na przełomie brak takich odkształceń.
Dodatek: