O manipulacjach fragmentem burty samolotu Tu-154 pisano już wcześniej;
burty w takim stanie nie było na wrakowisku.
Na wrakowisku wyglądało to tak:
ten zwisający-, zagięty fragment burty ma niby odpowiadać fragmentowi wyżej.
Nawet jeśli tak, to dlaczego dokonano takiego zabiegu ? Przecież to zupełnie zmienia stan odkształceń w miejscu zagięcia; owszem można by to zrobić , ale po zbadaniu tego elementu i udokumentowaniu takiego stanu.Nie zrobiono tego; komisja Laska w ogóle tym się nie zainteresowała...
Stan tego fragmentu burty dostarcza wielu informacji o działających siłach , istotnych przesłanek do ustalenia przebiegu tego zdarzenia.
1. Na ten fragment burty działały przeciążenia o wielkości co najwyżej kilkunastu g ( raczej bliżej 10g) Jak ktoś nie wie- kadłub samolotu jest konstruowany tak aby blachy poszycia nie ulegały odkształceniu przy przeciążeniach rzędu 6g ( chodzi o to aby kadłub nie odkształcał się przy twardym lądowaniu lub w trakcie lotu np.przy wpadnięciu samolotu w tzw. dziurę powietrzną.
Blacha poszycia fragmentu z napisem ..PUBLIC OF P.. na większości powierzchni nie ma nawet zmarszczek co dowodzi , że siły działające na ten fragment były niewielkie a przeciążenia najwyżej rzędu 10g.
2. Na podstawie wyglądu tego fragmentu burty samolotu można określić kierunek działania dominującej siły:
Kierunek X to kierunek ruchu samolotu - w tym kierunku siły były - niewielkie o czym niżej; kierunek Z to kierunek prostopadły do powierzchni blachy poszycia.
Jak widać fragment z oknami został wypchnięty od środka w kierunku Z.
3. I wreszcie najważniejsza obserwacja:
na podstawie stanu krawędzi czołowej ( przedniej) - czyli tej która odpowiadała (by) kierunkowi ruchu kadłuba w momencie zderzenia można stwierdzić , że ten fragment nie brał udziału w dynamicznym zderzeniu; gdyby tak było krawędź czołowa musiała by być silnie odkształcona wskutek zderzania z elementami kadłuba i podłożem.
Obrazkowo przedstawiam to niżej:
lśni jak nówka...
ten fragment nie brał udziału w katastrofie z przeciążeniami ponad 100g
jak wg narracji MAK/Laska
A jak w rzeczywistości zachowuje się blacha duraluminiowa ?
pokazano na zdjęciu z crash testu samochodu z duraluminiową karoserią:
prędkość zderzenia rzędu 60 km/h
- Dziękuję za uwagę.
Dodatek:
350g
z " mądrości" dra Macieja Laska na temat wielkości przeciążeń w "katastrofie w Smoleńsku:
***
Uzupełnienie:
odkształcanie profili duraluminiowych w warunkach zderzenia ( profile samochodowe)
https://www.european-aluminium.eu/media/1509/aam-design-3-design-for-functional-performance_2.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/dccc/ffd8f971f8586e338d38f5ecad23f3401176.pdf