Tytuł nawiązuje do amerykańskich kopalń srebra z okresu wielkiego kryzysu i charakretyzuje potencjał reformatorski partii opozycyjnych.
Na Podkarpaciu chcą się dogadać niszowe partie, aby stworzyć wspólny komitet wyborczy. Ponieważ nawiązały kontakt z think tankiem „Partia50plus” nie odmówiłem. Obiecałem, że stworzę materiał do dyskusji. Układające się strony mają korzystać z „mojej produkcji” na nE począwszy od notki Filary państwowości naszej
Postawiłem jeden warunek. Żadnego „nie, bo nie”. Nad wszystkimi postulatami dyskutujemy zgodnie z metodyką SWOT. Na pierwszy ogień ma iść ankieta, aby wstępnie zorientować się jak poszczególne postulaty będą postrzegane. Respondenci mają odpowiedzieć czy proponowane postulaty niosą ze sobą perspektywę:
-
zmiany korzystnej „+”
-
nie wniosą niczego „0”
-
zmiany niekorzystnej „-”
zarówno w odniesieniu dla nich samych jak i dla państwa.
Korzystam z tego, że blogerzy mają cięte języki i coś zaatakują. Potraktuję to jako działanie „pro publico bono” i dopracuję ankietę. Dlaczego nie mam mieć praktycznych korzyści z blogowania?
Ankieta
lp
|
Postulat
|
Cel
|
Skutek dla:
|
Ciebie
|
Państwa
|
Naprawa polityki
|
1
|
Doprowadzenie do faktycznego rozdziału władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej poprzez wyeliminowanie możliwości pełnienia przez posłów wszelkich funkcji w administracji rządowej.
|
- Zmuszenie partii politycznych do artykulacji interesów społecznych w programach wyborczych i wyeliminowanie raka lobbingu z polskiego życia politycznego,
- Zmuszenie partii politycznych do tworzenia rezerw kadrowych dla władzy wykonawczej.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
2
|
Zastąpienie subwencji budżetowej na działalność partii politycznych subwencją obywatelską tworzoną z kwotowych odpisów w deklaracji PIT (na podobieństwo finansowania organizacji pożytku publicznego)
|
- Realne upowszechnienie biernego prawa wyborczego poprzez obniżenie progu inicjatywy politycznej dla nowych partii mających „zdolność parlamentarną”.
- Wprowadzenie realnej kontroli nad działalnością partii politycznych w trakcie trwania kadencji władz.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
Nowa architektura finansowa.
|
3
|
Przywrócenie państwu korzyści z emisji pieniądza poprzez zastąpienie emisji fiducjarnej (na poczet długu bankowego) emisją rzeczywistą dla poprawienia procesu wymiany dóbr przy wzroście PKB.
|
- Wyeliminowanie obciążeń społeczeństwa renta emisyjną banków. Zwiększenie popytu na produkowane dobra.
- Eliminacja sztucznego zadłużenia budżetu i obywateli.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
4
|
Wyeliminowania możliwości wtórnej emisji pieniądza przez banki komercyjne. Doprowadzenie do konieczności pełnego pokrycia pożyczek wkładami.
|
- Zapewnienie realnej wartości waluty.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
5
|
Skierowanie kwot emisji pieniądza głównie do systemu emerytalnego.
|
- Stabilizacja systemu emerytalnego.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
Zdynamizowanie gospodarki
|
6
|
Poszerzenie prawnych możliwości tworzenia przedsiębiorstw o spółkę „właścicielsko – pracowniczą” z kapitałem właścicielskim i własnością pracowniczą.
|
- Stworzenie możliwości kształtowania się partnerskiego modelu stosunków przemysłowych w procesie pracy.
- Otwarcie możliwości przejmowania przez przedsiębiorstwa funkcji ubezpieczyciela w obszarze „filaru kapitałowego”.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
7
|
Wprowadzenie zmian w systemie emerytalnym umożliwiających spółkom właścicielsko-pracowniczym i ich związkom (klastrom) włączania zarachowanych funduszy filaru kapitałowego do obrotu gospodarczego we własnych przedsiębiorstwach bezpośrednio – z pominięciem OFE i giełdy.
|
- Stworzenie możliwości szybkiego dokapitalizowania przedsiębiorców sektora MiŚP funduszami emerytalnymi. Dotychczas s tej możliwości mogły korzystać jedynie spółki giełdowe.
- Pozyskanie przez przedsiębiorców lojalnych pracowników skłonnych bardziej angażować się w poprawę kondycji ekonomicznej swych firm.
- Korzystna zmiana wizerunku przedsiębiorcy oraz celów działania firm.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
8
|
Stworzenie prawnych możliwości „produktowej” integracji przedsiębiorców w oparciu o koncepcję „przesunięcia momentu sprzedaży kosztów wszystkich kooperantów na moment sprzedaży produktu końcowego” (na podobieństwo japońskich keiretsu pionowych, koreańskich czeboli).
|
- Rozwój klastrów produktowych dających możliwość małym i średnim przedsiębiorcom działania w „dużej skali” w oparciu o siłę klastra przy zachowaniu wszelkich prerogatyw jako właściciela i zarządcy.
- Prawne udostępnienie formy organizacyjnej, szczególnie przydatnej do gospodarczej aktywizacji obszarów wiejskich.
|
+
0
-
|
+
0
-
|
Każdy komentarz, a zwłaszcza złośliwy, mile widziany.
Inne tematy w dziale Gospodarka