Paweł i Gaweł Paweł i Gaweł
2613
BLOG

Nie zatrzymamy epidemii. Wp.pl jako latarnia na morzu fake newsów

Paweł i Gaweł Paweł i Gaweł Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 71

Jesteśmy Paweł i Gaweł, dwóch kumpli, których media wkurzają każdego dnia. Postanowiliśmy, że tu będziemy pokazywać różne rzeczy, które nas wkurzają, obrażają naszą inteligencję i dobry smak.

Na przykład dziś wkurzyła nas Wirtualna Polska. „Nowa mutacja w Polsce? Powstrzymanie epidemii może być niemożliwe” – taki tytuł widzimy na głównej stronie największego polskiego. portalu. Przerażający, nie?

image

Zrozumieliśmy z tego tytułu, że mamy już w Polsce nową mutacje Covid19 i że powstrzymanie epidemii tego nowego wirusa zapewne jest już niemożliwe. Wielu czytelników nie kliknie w tekst, tylko przyjmie to do wiadomości i spędzi wieczór w strachu. Część wpadnie w panikę, zacznie wykupować mięso papier toaletowy, ktoś zrobi coś głupiego, ktoś wpadnie w depresję, ktoś zrobi sobie krzywdę. Media mają wpływ. Zwłaszcza te wielkie.

Wielu kliknie jednak w link i przeczyta zupełnie co innego: w tekście jakiś lekarz twierdzi, że to w Wielkiej Brytanii jest wiele zachorowań, więc możemy podejrzewać, że nowy wirus też trafił do Polski. Trafił? Tego nie wiemy, niema żadnej informacji na ten temat. Pan doktor twierdzi, że może mógł trafić.

Druga myśl z tytułu: Powstrzymanie epidemii niemożliwe. A co w tekście? No to, że jeśli większość się nie zaszczepi, to powstrzymanie epidemii może być niemożliwe. Zupełnie inna myśl niż w tytule. Po pierwsze, wirus może trafić do Polski a nie trafił , po drugie epidemii możemy nie powstrzymać jeśli nie będziemy się szczepić. Przypomnę jeszcze raz tytuł: „Nowa mutacja w Polsce? Powstrzymanie epidemii może być niemożliwe”. Fajnie się bawią, prawda?

Ludzie klikają, reklamy się wyświetlają, przychody rosną, akcje Wirtualnej Polski. S.A. na giełdzie idą w górę. Tak działają dziś wielkie media, tak robią nam wodę z mózgu

Tymczasem dwa miesiące temu właściciele i szefowie wp.pl, Jacek Świderski i Joanna Pawlak mówili tak w wywiadzie dla Wirtualnych Mediów (autorem wywiady był „materiał partnera” – tak oznacza się materiały opłacone):

 „W sytuacji, gdy nawyki konsumpcyjne muszą się zmieniać, bo jesteśmy przyspawani do ekranów, portale zatrudniające profesjonalnych dziennikarzy mają swoją szalenie ważną rolę: w oceanie fake newsów mają dostarczać ludziom sprawdzone informacje. Bycie latarnią morską dla społeczeństwa to szalenie ważna funkcja”

Pani Pawlak powiedziała jeszcze to: „Musimy zdać sobie sprawę, na czym polega różnica między ułatwieniem czytelnikowi dostępu do informacji, a manipulacją. Okres pandemii pokazuje, że walka z fake newsami jest szczególnie istotna, a rola profesjonalnych dziennikarzy tym ważniejsza. Fake newsy mogą zaszkodzić społecznie. Media muszą czuć wielką odpowiedzialność.”

Taką to latarnia jest Wirtualna Polska. Tak odpowiedzialność wygląda w praktyce.

Nie bójcie się. Będziemy pisać i o innych portalach i telewizjach!


Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura