Z raportu MAK wersja polska strona 102 dowiadujemy się o kolejności poszczególnych zdarzeń :
10 kwietnia 2010 roku :
10:42 - otrzymanie informacji o utracie łączności radiowej ze statkiem powietrznym przez dyżurnego Regionalnej bazy poszukiwawczo-ratowniczej (RPSB) od dowódcy jednostki wojskowej 06755;
10:43 - ogłoszenie alarmu przez kierownika RPSB i wydanie rozkazu do wyjazdu zmiany dyżurnej;
10:46 - wyjazd samochodu Kamaz-43108 oddziału pożarniczego jednostki wojskowej 06755 na miejsce zdarzenia lotniczego;
10:48 - wyjazd samochodu GAZ-4795 NPSG (3 ludzi) RPSB z lotniska Smoleńsk „Południowy” na lotnisko Smoleńsk „Północny”;
10:50 - otrzymanie informacji o zdarzeniu lotniczym przez dyżurnych operacyjnych MCZS okręgu Smoleńskiego od naczelnika RPSB;
10:51 - wyjazd na miejsce zdarzenia lotniczego dyżurnej ochrony MCzS (PCz- 3 - dyżur na lotnisku od 08:00w celu zabezpieczenia przyjęcia lotów szczególnie ważnych, OP SMAZ, PS PASS, PCz-5, SCz-2) – ogółem 40 ludzi i 11 jednostek techniki:
10:53 - naczelnik GU MCzS Rosji okręgu Smoleńskiego wydał rozporządzenieo przybyciu na miejsce CzS wszystkich sił;
10:54 - siły UWD okręgu Smoleńskiego i FSO wykonały zabezpieczenie miejsca upadkusamolotu w promieniu 500 metrów, 80 ludzi, 16 jednostek samochodowych.
10:55 - przybycie pierwszego zespołu strażackiego z PCz-3, podano dwa strumienie GPS-600 (pianowe) i 2 strumienie SWP;
10:57 - informacja dotarła do ODS CUKS RC z SOD CUKS MCzS Rosji dla okręgu smoleńskiego;
10:58 - do ODS CUKS RC wpłynęło zawiadomienie z FGU „Rosaeronawigacja”;
10:58 - przybycie na miejsce zdarzenia lotniczego pierwszej brygady medycznego pogotowia ratunkowego;
10:59 - likwidacja otwartego ognia na miejscu upadku samolotu;
….....
na podstawie filmu nakręconego przez polskiego reportera Sławomira Wiśniewskiego :
http://www.youtube.com/watch?v=iQ_5PrVDl9g
na podstawie filmu nakręconego przez mechanika pobliskiego warsztatu :
http://www.youtube.com/watch?v=ixR-9yQrlo0
oraz na podstawie relacji tego mechanika :
http://www.fakt.pl/Tupolew-plonal-na-moich-oczach,artykuly,72526,1.html
proszę umiejscowić w czasie podanym w raporcie MAK filmWładimira Iwanowa– mechanika ze Smoleńska oraz film Sławomira Wiśniewskiego.
Z relacji Władimira Iwanowa :
,,Byłem pochłonięty pracą, gdy moją uwagę zwrócił huk podchodzącego do lądowania samolotu. Podniosłem głowę. Nagle, nie dalej jak 65 metrów od mojego warsztatu, zobaczyłem błysk i drzewa łamiące się jak zapałki. Od razu pobiegłem w tamtym kierunku.'' wynika, że świadek :
a)słyszał nadlatujący samolot
b)słyszał huki zderzającego się z ziemią samolotu
c)widział łamiące się gałęzie drzew
d)pobiegł natychmiast w stronę miejsca zdarzenia odległego ok. 150 metrów.
Na podstawie powyższych danych należy przyjąć czas w którym mechanik dobiegł ( a musiał biec, gdyż na początku filmu był mocno zdyszany) na miejsce wypadku. Przyjmiemy ok. 60 sekund oraz należy dołożyć 20 sekund na zabranie ze sobą aparatu telefonicznego, który być może znajdował się w szatni. Czas trwania filmu to 84 sekundy. Na koniec filmu słyszymy jak wkraczają na ten teren oddziały porządkowe o 10:54.
Podsumowując czasy realizacji poszczególnych czynności wykonanych przez mechanika z nawiązką otrzymamy ok. 3 minuty czyli 180 sekund od momentu zakończenia filmu.
10:54 odjąć 3 minuty daje czas 10:51, czyli czas w którym Władimir Iwanow usłyszał nadlatujący samolot, wybuchy, trzaski i huki.
Zakładając, że Sławomir Wiśniewski słyszał to samo zdarzenie, a był w tym momencie oddalony od Władimira Iwanowa o 200 metrów, poczynił następujące kroki aby udać się na miejsce zdarzenia :
a)60 sekund czas na ubranie się, pobranie sprzętu i wyjście na zewnątrz hotelu
b)300 sekund przejście 500 metrów na miejsce zdarzenia i rozpoczęcie kręcenia filmu.
Łączny czas wynosiok. 6 minut, czyli 10:51 + 6 minut daje czas rozpoczęcia filmu 10:57.
Jaki samolot i jakie wybuchy słyszeli Wiśniewski i Iwanow, skoro nasz Tu154M według raportu MAK uległ wypadkowi o 10:41 ?
Dzisiaj przed sejmową komisją Macierewicza składał relacje Sławomir Wiśniewski. Może dowiemy się bezpośrednio od niego czy po usłyszeniu przelatującego samolotu, huków i trzasków postanowił wziąć prysznic, założyć garnitur, porozmawiać przy okazji z panią w portierni, pomylić kierunek swego marszu itp.
Schemat obrazuje lokalizację miejsca zdarzenia oraz przybliżone trasy jakie mieli do pokonania świadkowie.

Inne tematy w dziale Rozmaitości