Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Fot. PAP/EPA/YONHAP
Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Fot. PAP/EPA/YONHAP

Lotnisko z Seulu doradcą strategicznym CPK

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 35

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostanie doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

W grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata. Jej wartość na okres trzech lat opiewa na 3,5 mln euro.

Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.

– Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym – powiedział we wtorek Horała podczas spotkania z dziennikarzami.

– Współpraca z portem Incheon daje CPK dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – powiedział.

Port w Seulu jest czwartym na świecie jeśli chodzi o ranking Skytrax pod względem jakości obsługi, a na tej jakości - jak zaznaczył Horała - najbardziej CPK zależy.

– To lotnisko, która ma ogromne know-how, będzie nas wspierało wiedzą, której w Polsce nie ma, gdyż nigdy takiego projektu w Polsce nie realizowaliśmy – powiedział.

Zaznaczył, że „to oczywiście dopiero wstęp do współpracy”. – Mamy nadzieję, że jeżeli się ona będzie dobrze układała, to będziemy zakres tej współpracy stopniowo, w trakcie posuwania się do przodu projektu, poszerzali w kierunku partnerstwa strategicznego, a docelowo - być może - inwestora branżowego. To oczywiście pokaże przyszłość – powiedział.

Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Obecny na spotkaniu wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, w imieniu nadzoru właścicielskiego nad CPK, wskazał na profesjonalizm i transparentność w wyborze doradcy strategicznego. – CPK ma to być infrastrukturalne, technologiczne i geopolityczne koło zamachowe Polski, jako państwa, które będzie budowało swoją siłę w regionie i w całej Europie – powiedział. 

Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda, wybór doradcy strategicznego to „bardzo ważny etap w przygotowywaniu budowy CPK”. Przypomniał, że spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną. Jak przekazał, cena zaproponowana przez Koreańczyków była znacząco niższa niż w przypadku Japończyków. Pozostałe dwa kryteria także wypadły na korzyść Seulu.

– Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – powiedział Wild.

Jak mówił, „dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej”. – Jeżeli oczywiście nie wydarzy się po drodze procedura odwoławcza do Krajowej Izby Odwoławczej, to powinno się to skończyć finalizacją umowy, która powinna być podpisana w najbliższych tygodniach – wyjaśnił.

Wild tłumaczył, że zadaniem doradcy strategicznego będzie „wsparcie Rzeczpospolitej i CPK jeśli chodzi o dookreślenie produktu docelowego, który ma zostać stworzony, czyli dookreślenie pewnej wizji strategicznej, która została zaprezentowana, a także zapewnienie know-how, jeśli chodzi o wiedzę operacyjną”.

– Można obrazowo powiedzieć, że rola doradcy strategicznego to jest zapewnienie takich drugich oczu przy odbiorach prac, które będą dostarczali inni wykonawcy. Ostateczne decyzje są podejmowane po stronie polskiej. Natomiast konieczne jest, aby poszczególne dzieła, które będą składały się czy na projekty, czy na master plan, czy na projekty budowlane, były weryfikowane z perspektywy tego, czy są w wstanie doprowadzić nas do celu, jakim jest jeden z dziesięciu najlepszych portów świata – tłumaczył. Przypomniał, że spółka jest w trakcie przetargu na master plan.

Wild przekazał, że umowa ma być podpisana na trzy lata, ponieważ CPK zakłada możliwość przekształcenia współpracy w partnerstwo na poziomie strategicznym, czyli wzięcie częściowo odpowiedzialności też inwestycyjnej za CPK bądź przez samego doradcę strategicznego, bądź przez firmy z nim związane. Jak mówił, spółka daje sobie na to czas do 2023 r., kiedy ma się skończyć etap prac przygotowawczych. Pierwsza łopata ma być wbita w 2023 r. i wtedy mają ruszyć roboty budowlane.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

KW

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka