Największe kontenerowce świata są rozładowywane w porcie w Gdańsku. Fot. portgdansk.pl
Największe kontenerowce świata są rozładowywane w porcie w Gdańsku. Fot. portgdansk.pl

Terminal kontenerowy w Gdańsku będzie jeszcze większy

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 23

Port kontenerowy w Gdańsku, który już dziś przyjmuje największe kontenerowce na świecie, zostanie rozbudowany.  Firma zainwestuje 280 mln zł. - To jedno z bijących serc globalnej gospodarki - mówi wicepremier Mateusz Morawiecki.

Władze portu DCT Gdańsk poinformowały o planach inwestycyjnych firmy: w ciągu trzech lat terminal zostanie rozbudowany i unowocześniony. Inwestycje pochłoną 280 mln zł. - To niezwykle ważny projekt dla polskiej gospodarki - powiedział w sobotę (7.10.2017) wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Terminal kontenerów DCT Gdańsk jako jedyny na Bałtyku może przyjmować największe kontenerowce świata. Obsługuje rocznie ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Port jest wyposażony w 11 suwnic nabrzeżowych typu STS (żurawie do obsługi statków, wysokie na 130 metrów) oraz 35 suwnic placowych typu RTG (mniejsze urządzenia pozwalające przenosić kontenery, które już zostały wyładowane na plac składowy).

W ramach zaplanowanych inwestycji DCT chce do 2020 r. m.in. doposażyć swoje nabrzeża przeładunkowe w dwie kolejne suwnice STS i pięć suwnic placowych RTG, co pozwoli zwiększyć wydajność przeładunkową terminalu. Powiększona zostanie powierzchnia placów składowych.

Miesięcznie do DCT przyjeżdża po ładunki 25 tysięcy kierowców. Plan inwestycyjny zakład też całkowite zautomatyzowanie kompleksu bramowego, który pokonują samochody ciężarowe wjeżdżające na teren terminalu i opuszczające go. Jak poinformowano, automatyzacja i optymalizacja systemu sprawi, że kierowcy nie będą musieli wysiadać z pojazdów podczas przekraczania granicy terminalu, co z kolei podniesie poziom bezpieczeństwa ich obsługi i uczyni cały proces wydajniejszym.

Kolejnym punktem planu jest też rozbudowa bocznicy kolejowej o dwa dodatkowe tory oraz wydłużenie do maksymalnej dopuszczalnej obecnie długości w Europie wszystkich torów do 750 metrów. Ta część inwestycji prowadzona będzie głównie z myślą o zwiększeniu zdolności przeładunkowej na kolei i transporcie większej ilości towarów do Czech i Słowacji. Żołnowski wyjaśnił, że „mocniejsze pojawienie się na rynkach czeskim i słowackim jest celem strategicznym firmy”.

Morawiecki: Tu bije serce globalnej gospodarki

- To jeden z wielkich projektów, który ma pomóc polskim, mniejszym i średnim firmom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tutaj jest jedno z serc globalnej gospodarki. Tu właśnie widać, że przejmujemy część handlu z portów Północnej Europy - powiedział wicepremier Morawiecki. - Tutaj możemy obsłużyć całą środkową Europę i Ukrainę i tę część Rosji, właśnie z Gdańska, właśnie z Trójmiasta, to chcemy to robić. Chcemy wykorzystać tę wielką szansę, jaka tutaj się pojawiła. Szansę też klimatyczną, bo do bardziej północnych portów Bałtyku te wielkie kontenerowce, z różnych względów, nie mogą zawijać - dodał.

- Statki są po to, aby wozić ładunki, a nie po to, aby stać w portach, dlatego cały czas inwestujemy, cały czas się rozwijamy – powiedział wiceprezes DCT Gdańsk SA Adam Żołnowski.

Port kontenerowy w Gdańsku

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został uruchomiony 1 października 2007 r. Powstał po to, by na Morzu Bałtyckim można było przyjmować głębokowodne, transoceaniczne kontenerowce. Przed jego wybudowaniem tak duże statki zatrzymywały się w portach leżących przed Cieśninami Duńskimi i dokonywano tam przeładunków na mniejsze statki (feedery) oraz na pociągi towarowe i ciężarówki. W ciągu dziesięciu lat działalności terminal sześciokrotnie zwiększył swe możliwości operacyjne. W 2016 r. w Gdański przeładowano prawie 1,3 mln TEU. Uruchomienie nabrzeża T2 pod koniec 2016 r. podwoiło możliwości przeładunkowe portu do 3 mln TEU.


źródło: PAP

BG

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka