Izraelski film Liban dostał Złotego Lwa w Wenecji; to najwyższe splendory festiwalowe, jakie dotychczas zdobyli Izraelczycy. Kino izraelskie zaczyna coraz wyraźniej zwyżkować. Szkoda tylko, że tematyka tych filmów - zamiast oscylować wokół spraw ogólnie znanych - jest niemal wyłącznie (wojenna-antywojenna) i pewnie jeszcze taka pozostanie czas jakiś (...).
W ciągu ostatnich dwóch lat nominacje do Oskarów uzyskały filmy Beaufort i Walc z Baszirem, które zostały zauważone i wyróżnione na paru ważnych festiwalach międzynarodowych. Podobnie jak obecny laureat z Wenecji, opowiadają o rozterkach żołnierzy izraelskich w czasie tzw. pierwszej wojny libańskiej (1982), w wyniku której Arafat został usunięty z Bejrutu.
Liban jest filmem klaustrofobicznym - wszystko dzieje się wewnątrz czołgu; reżyserowi Szmuelowi Maozowi – opowiadającemu tak naprawdę historię własnej traumy ciągnącej się za nim od ponad 20 lat - udało się wcisnąć nas w ten cholerny czołg. Liban ma niezłe rozwiązania techniczne - jest dobrze zrobiony i momentami przejmujący. Po prostu dobre kino.
Izraelczycy przyjęli weneckiego Lwa z mieszanymi uczuciami: jedni są zadowoleni, ale inni uważają, że Liban został doceniony w Europie, bo... „wyraża treści pacyfistyczne i antyizraelskie”. W necie przelewa się od takich komentarzy. Jakiś rezerwista napisał: zabiłem na tej wojnie paru wrogów i sam o mało nie zginąłem, i tak samo wychowałem swoje dzieci.
STARAM SIĘ GADAĆ DO RZECZY.
Opublikowałem powieści „ GRUPY NA WOLNYM POWIETRZU ” (Świat Literacki, W-wa 1995 i 1999) i „ STREFA EJLAT ” (Sic!, W-wa 2005); tom opowiadań ” TEN ZA NIM ” (Świat Literacki, W-wa 1996); ” WZGÓRZA KRZYKU” (Świat Literacki, W-wa 1998) - zbiór reportaży i wywiadów zamieszczanych w latach 90. w GW i tygodniku Wprost; „WŁAŚNIE IZRAEL” (Sic!, W-wa 2006) - wywiad-rzeka o Izraelczykach. “ TSUNAMI ZA FRAJER. Izrael - Polska - Media” (wyd. Sic!, W-wa 2008) - zbiór felietonów blogowych, zamieszczanych w portalach: wirtualnemedia.pl i salon24.pl.; פולין דווקא (Właśnie Polska)- reportażowa opowieść o Polsce z rozmowami o kulturze - Jedijot Sfarim, Tel Awiw 2009; WARSZAWSKI BEDUIN (Aspra-Jr, W-wa 2012)- biografia Romana Kesslera. @ ZDZICHU: WITH A LITTLE HELP OF HUMAN SHIELDS. Spiro Agnew: The bastards changed the rules and didn’t tell me. I LOVE THE SMELL OF NAPALM IN THE MORNING (Apokalipsa teraz). "Trzeba, żeby pokój, w którym się siedzi, miał coś z kawiarenki" (Proust). MacArthur: Old soldiers never die; they just fade away. Colombo: Just give me the facts. "Fuck the Cola, Fuck the Pizza, all we need is Slivovica". Viola Wein: Lokomotywa na Dworcu Gdańskim nie miała nic wspólnego z wierszem Juliana Tuwima.
FUCK IT! AND RELAX (John C. Parkin)
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka