90 obserwujących
462 notki
313k odsłon
127 odsłon

TRAFFIC. Wieczór autorski cz.3. odpowiedź na recenzję Małgorzaty P.

Wykop Skomentuj2

   

                              image


                                 trafficowe opakowanie cygar z podobizną poety Walta Whitmana 

                                                  


  Temat rozmowy:    

* link do recenzji z tomu TRAFFIC blogerki Małgorzaty P.

* link do 27 wierszy TRAFFIC w I i II wersji – dla tych Czytelników, którzy nie mają tomu. Niewielki nakład tomu 500 egzemplarzy tłumaczy ten link 


    Plan tekstu: 


Wprowadzenie

Tom poezji jest jak pokaz mody – zawsze jest projektem artystycznym

Do poezji przyszedłem z parateatru. Mam inne rozumienie sztuki od poetów

Kilka zdań o samej recenzji


1/ Salon24.pl

2/ O metodzie czytania tomu poezji

3/ Wiersz jako „odpalenie petardy”

4/ Metoda składania tomu

4.1/ konieczność sporządzenia indeksu nazw

4.2/ konieczność logicznego sprawdzenia zakresu stosowanych terminów

5/ Poeta cierpi za miliony


I/ SUBIEKTYWNY ODBIÓR ŚWIATA JAKO CAŁOŚCI

I.1. Intymny świat

II/ ŚWIAT JAKO STRUKTURA SPOŁECZNA ZARZĄDZANA PRZEZ SFERĘ POLITYKI I CO Z TEGO WYNIKA

III/ SFERA WOLNOŚCI CZŁOWIEKA I JEGO WYBORÓW: DROGI ŻYCIOWEJ. REGIONALIZM, KORZENIE

IV/ MIŁOŚĆ JAKO TAJEMNICA

IV.1 Poezja a gatunek homo Sapiens LL

V/ RELACJA FILOZOFIA-POEZJA. NAUKA. NAUKA. NAUKA

V.1 Poezja a opowieść o Kosmosie

V.2 Poezja a Nauka: stosunek do gatunku Homo Sapiens LL

V.3 Rzeczy ostateczne

V.4 Afirmacja Istnienia.

V.5 Niektóre systemy religijne, filozoficzne i odniesienia do nich zawarte w tomie TRAFFIC

V.5.1 Grecki antyk, grecka filozofia, Hellada. Parmenides i heksametr daktyliczny. Nauka i Poezja. Wspomnienie śp. Kazimierza Jasmana

V.5.2 Filozofia indyjska, Wedyzm, Cywilizacja Wedyjska

V.5.2.1 Układanka słowna w stylu wedyjskich tekstów w tradycji /linii/ Gaudija Waisznawa, religii Wajsznawitów Bengalskich, czyli popularnie Hare Kriszna Movement

V.5.2. 2 Jogasutry Patańdzialego: Leon Cyboran i „Patanjalayogasutrani”

V.6 Jeszcze raz o Wieloświatach


ANEKS 1: Logika Poezji

Zakończenie



Wprowadzenie


Tekst jest szeroką formą podziękowania dla Recenzentki, i myślę, że będzie na miejscu, jak zacytuję też przynajmniej jedną wypowiedź innych recenzentów, zachowując właściwe proporcje.

Recenzja zawiera kilka ciekawych tez i pytań – może i zastrzeżeń, przekornych i zawadiackich nawet – wartych odpowiedzi. A nawet koniecznych odpowiedzi.

Re /odpowiedź/ traktuje super poważnie Recenzentkę, świadomy jej oczytania i zorientowania w literaturze polskiej oraz trwałego nawyku w smakowaniu polskiej kultury. I Zakopiańskiej kultury:)


                    image

                            trafficowe opakowanie cygar: humoryści, kpiarze, w centrum Mark Twain



           

Piszę metodą blogerską, nie dbając zbytnio o cyzelowanie zadań, a trzymając się meritum, i podając od razu rzeczowe tezy i definicje.  

Ustalając ostateczny plan tekstu i styl przez ostatnie dni wysłuchałem na You Tube dwie konferencje prasowe Quentino Tarantino, Brada Pitta i Leonardo di Caprio w Moskwie i Berlinie nt ich ostatniego filmu „Pewnego razu w Hollywood”. Swobodnej i niewymuszonej, na luzie, rozmowie, bez prowincjonalnego pretensjonalizmu, ale merytorycznej, jak w kawiarni w dobrym towarzystwie.

Postanowiłem użyć konwencji „Wieczoru autorskiego” – czysto subiektywnej formy wypowiedzi, zawierającej historię powstania tomu /część I/, dokumentację tomu /część 2/ oraz odpowiedź na recenzję z TRAFFIC /część 3/. Ramy odpowiedzi przerosły bowiem ramy edytora Facebook.

Odpowiedź używa w środku tekstu kilku różnych stylów, również retorycznych pytań, szukając możliwości znalezienia w oparciu o Recenzję swoistej matrycy – składającej się z kilku punktów, którą można byłoby użyć do recenzowania poezji. Tłumaczy to też półroczną „produkcję” odpowiedzi.


Tom poezji jest jak pokaz mody – zawsze jest projektem artystycznym


Tomy, które zawsze dla mnie są projektami – jak wzory ciuchów, desingi – rozpoczynam nieraz z dnia na dzień i często mają po kilka wierszy, niemniej sygnalizują zawsze rozpoczęcie nowej drogi poszukiwań estetycznych i filozoficznych. Na oglądaniu mody spędzam zresztą bardzo dużo czasu, tak jak na słuchaniu muzyki i oglądaniu filmów – zawsze najnowsze produkcje.

„Projekt” daje pewien dystans do własnej wypowiedzi. Polegający na świadomym unikaniu mówienia o swojej poezji. I jej definiowania.

Proszę zauważyć, że poeci nigdy nie mówią o czym jest ich poezja, lub jaki zawiera szerszy projekt poetycki lub estetyczny. W odróżnieniu od filmowców, malarzy, rzeźbiarzy, grafomanów i przedstawicieli innych dyscyplin sztuki. Ci ostatni reklamują swoje dzieło lub owijają je w całe karty wypowiedzi pseudofilozoficznych czy egzystencjalnych mniej lub bardziej śmiesznych mniej czy bardziej udanych – zanim jeszcze film czy kompozycja ujrzy światło dzienne. Jest to cel marketingowy – film ma się zwrócić finansowo i zarobić pieniądze na honoraria. Albo cel prowokacji artystycznej – autor daje całą opowieść do kilku uderzeń na bębenkach, lub do wielometrowej plastikowej maszkary, wyjaśniając jak to dzieło przełamuje schemat postrzegania świata, i jak otwiera nową drogę publiczności.

Wykop Skomentuj2
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura