Fundacja Republikańska Fundacja Republikańska
511
BLOG

Unia podnosi nam ceny paliw

Fundacja Republikańska Fundacja Republikańska Polityka Obserwuj notkę 1

Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt tzw. ustawy okołobudżetowej[1]. Ustawa ta w sposób kompleksowy nowelizuje kilkanaście ustaw. Z podatkowego punktu widzenia szczególnie interesujące są te zapisy, które zwiększają obciążenia podatkowe. Niniejszy tekst analizuje kwestie związane ze wzrostem akcyzy na paliwo.

Proponowane zmiany

Nowelizacja ustawy akcyzowej jest bardzo lapidarna (zmienia się raptem dwa przepisy), niemniej jej konsekwencje będą odczuwalne w naszych portfelach. Nowelizacja bowiem podnosi stawki akcyzy na olej napędowy z 1048 PLN do 1196 PLN od 1000 litrów tego paliwa.

Ministerstwo Finansów tłumaczy tę zmianę wymogami prawa europejskiego, z czym – niestety – należy się zgodzić. Akcyza jest bowiem  podatkiem zharmonizowanym w obrębie Unii Europejskiej, co oznacza że wszystkie państwa członkowskie muszą stosować w swoim krajowym ustawodawstwie wspólne rozwiązania. Wśród tych rozwiązań są m.in. minimalne poziomy opodatkowania paliw wynoszące:

·        330 EUR/1000 litrów dla olejów napędowych,

·        359 EUR/1000 litrów benzyn silnikowych.

Dyrektywa Energetyczna[2] regulująca kwestie opodatkowania wyrobów energetycznych, w tym paliw silnikowych, zawiera niekorzystny dla Polski sposób przeliczania wyżej wymienionych kwot granicznych na polskie złote. Nakazuje ona bowiem przeliczać limity corocznie z zastosowaniem oficjalnych kursów ogłaszanych pierwszego dnia roboczego października w Dzienniku Urzędowym UE (seria C). W tym roku w pamięci kierowców szczególnie wybije się data 3 października, kiedy został ogłoszony referencyjny kurs wymiany walut. Jedno euro kosztowało wówczas 4,3815 złotego. Dla porównania, rok wcześnie kurs ten wynosił 3,937 złotego.

Obecna sytuacja, czyli o ile powinno być tańsze paliwo?

Mając na względzie powyższe warto przyjrzeć się obecnej sytuacji oraz konsekwencjom zmian, jakie zastaniemy po nocy sylwestrowej. Tabela poniżej przedstawia kalkulacje obowiązujące w obecnym stanie prawnym.

Tabela1: Obecne opodatkowanie akcyzą paliw i porównanie z minimum europejskim

 

Benzyna

Olej napędowy

Stawka wynikająca z Dyrektywy Energetycznej (EUR)

359

302[3]

Kurs EUR z 2010 r.[4]

3,937

Minimum na 2011 r.

1413,383

1188,974

Rzeczywiste stawki

1565

1048

Opłata paliwowa[5]

95,19

239,84

Suma

1660,19

1287,84

Tyle rząd mógł obniżyć stawki akcyzy

246,807

98,866

 

Z powyższych kalkulacji wynika więc, że stawki akcyzy na paliwa, w chwili obecnej są wyższe niż wymagane minimum. Innymi słowy, gdyby Ministerstwo Finansów przejawiło taką wolę, paliwo mogłoby być tańsze o:

·        ok. 25 gr na litrze benzyny

·        ok. 10 gr na litrze oleju napędowego.

Ministerstwo Finansów nie jest jednak chętne do obniżania obciążeń podatkowych, i – na nieszczęście podatników – sojusznikiem Ministerstwa w kwestii akcyzy jest z jednej strony osłabienie złotówki, a z drugiej koniec okresu przejściowego dla obniżonej stawki akcyzy na olej napędowy. Od 1 stycznia margines przedstawiony powyżej znacznie się zmniejszy.

Sylwester 2012, czyli całoroczny kac paliwowy

Jak zaznaczono powyżej, od 1 stycznia 2012 r. akcyza na olej napędowy wzrośnie, przy czym przyczyny tego wzrostu są dwie:

·        Koniec okresu przejściowego dla minimum równego 302 EUR/1000 litrów,

·        Wzrost kursu EUR/PLN (osłabienie złotówki).

Tabela poniżej przedstawiam kalkulacje dla sytuacji, którą zastaniemy budząc się po tegorocznej nocy sylwestrowej.

Tabela2: Opodatkowanie akcyzą paliw od 1 stycznia 2012 r. i porównanie z minimum europejskim

 

Benzyna

Olej napędowy

Stawka wynikająca z Dyrektywy Energetycznej (EUR)

359

330

Kurs EUR z 2011 r.

4,3815

Minimum na 2012 r.

1572,96

1445,90

Rzeczywiste stawki

1565

1196[6]

Opłata paliwowa[7]

99,19

249,92

Suma

1664,19

1445,92

Tyle rząd będzie mógł obniżyć stawki akcyzy

91,23

0,03

 

Kurs euro oraz lekki wzrost opłaty paliwowej sprawiły, że w zasadzie niemożliwe jest obniżenie akcyzy na olej napędowy. Z kolei akcyza na benzynę może zostać obniżona o ok. 9 gr na litrze (choć uwzględniając działalność Ministerstwa Finansów taka obniżka nie wydaje się prawdopodobna).

Co powyższe oznacza dla kierowców? Przede wszystkim to, że od 1 stycznia 2012 r. obciążenia podatkowe oleju opałowego będą wyższe o około 20 groszy na litrze[8] i – przynajmniej w 2012 r. – nie będzie możliwości obniżenia tego poziomu.

Radosław Piekarz, eskpert Fundacji Republikańskiej (www.cafr.pl)



[1] Projekt z 13 listopada 2011 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

[2] Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r.

[3] Stawka 302 EUR jest stawką przejściową wynegocjowaną przez Polską. Od dnia 1 stycznia 2012 r. stawka ta przestaje obowiązywać, zaś zaczyna obowiązywać stawka standardowa wynosząca 330 EUR od 1000 litrów oleju.

[4] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:268:0002:0002:PL:PDF; Dziennik Urzędowy UE serii C, 268 z 2 października 2010 r.

[5] Opłata paliwowa jest brana pod uwagę przy kalkulowania minimum w myśl art. 4 ust. 2 Dyrektywy Energetycznej.

[6] Stawka wynikająca z omawianego projektu

[7] Opłata paliwowa rośnie o wskaźnik inflacyjny równy 4,2%

[8] Warto pamiętać o tym, że wzrost akcyzy automatycznie przekłada się na zwiększenie opodatkowania paliwa VAT, gdyż VAT nakładany jest na cenę zawierającą akcyzę. Innymi słowy akcyza jest opodatkowana VAT.

Idea Państwo polskie nie spełnia swojej roli. Jest słabe, nierządne, skorumpowane. Dlaczego? Ponieważ brakuje w Polsce narzędzi niezbędnych do skutecznego rządzenia, a życie publiczne jest skolonizowane przez osoby i grupy działające przede wszystkim we własnym - a nie wspólnym - interesie. Aby zmienić ten stan rzeczy, potrzebne jest, z jednej strony, odbudowanie etosu służby publicznej. Z drugiej strony, należy dostarczyć politykom wiedzy o tym, jak skutecznie rządzić. Jesteśmy przekonani, że republikanizm, jednocześnie nawiązujący do najlepszej polskiej tradycji i wykraczający poza partyjne interesy i ideologiczne spory, jest odpowiedzią na oba te wyzwania. Republika (rzeczpospolita) to wspólne dobro, o które dbają razem wszyscy obywatele jednoczeni uznaniem dla praw i pożytków z życia we wspólnocie. Przeczytaj manifest ideowy Jesteśmy republikanami Fundacja Republikańska Fundacja Republikańska jest pierwszą z tworzonych przez nas instytucji obywatelskich. Zostala powołana w październiku 2009 roku, a oficjalna inauguracja działalności Fundacji miała miejsce na I Kongresie Republikańskim w Warszawie, 14 listopada 2009 roku. Prowadzi pracę formacyjną wśród młodzieży szkół średnich i studentów w celu dynamicznej rozbudowy potencjału ludzkiego - wychowywania obywateli. Ponadto zajmuje się działalnością typu "think tank". W końcu, Fundacja Republikańska stanowi zaplecze intelektualne dla działalności społecznej w formie instytutu naukowo-badawczego, zajmującego się monitorowaniem działań władzy publicznej i przygotowywaniem propozycji zmian instytucjonalnych. Fundacja Republikańska dysponować będzie zapleczem instytucjonalnym, logistycznym i finansowym dla wielu projektów realizowanych przez ogólnopolskie środowisko republikańskie. Wraz ze Stowarzyszeniem Republikanie.org stanowić będzie bazę dla integracji i współpracy różnych instytucji obywatelskich, które działają zgodnie z zasadami określonymi w manifeście republikańskim i realizują cele statutowe Fundacji i Stowarzyszenia. Centrum Analiz Fundacji Republikańskiej Centrum Analiz Fundacji Republikańskiej (CAFR) to niezależny ośrodek badawczy, legislacyjny i edukacyjny powołany przez Fundację Republikańską. Działa na rzecz poprawy jakości polityk publicznych realizowanych w Polsce i Unii Europejskiej poprzez prowadzenie badań naukowych, monitoring działań władz i przybliżanie polskim uczestnikom życia publicznego informacji na temat rozwiązań i przebiegu debat prowadzonych w innych państwach. Celem CAFR jest oddziaływanie na decyzje dotyczące życia publicznego, dla poprawy ich jakości i zapewnienia dobra wspólnego wszystkich obywateli.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka