rk3745 rk3745
569
BLOG

Cloud Computing kusi

rk3745 rk3745 Polityka Obserwuj notkę 1

Chmura raczej dla roztropnych

Rośnie zainteresowanie Cloud Computing określanym także SaaS (Software as a Service). Firmy zastanawiają się czy warto skorzystać z oferty Google Docs, Google Mail, Amazon EC2, CRM Salesforce.com, etc. Chmura kusi. Możemy bardzo tanio skomputeryzować przedsiębiorstwo mając tylko komputery z przeglądarką i dostęp do Internetu. Dostawca chmury traktuje wszystkie firmy tak samo niezależnie od kraju, w którym prowadzą działalność.

Są też ciemne strony. Głównym problemem jest wysoki kredyt zaufania jakim musimy obdarzyć dostawcę chmury. Często dostawca chmury i jej użytkownicy podlegają prawu innych państw. W przypadku tradycyjnego outsourcingu, którego idea jest podobna do chmury klient ma dużą kontrolę nad dostawcą. W umowie może zawrzeć kary za niespełnienie SLA i zaniedbania w obszarze bezpieczeństwa, może zagwarantować sobie prawo do regularnych audytów a nawet może na bieżąco monitorować pracę systemów bezpieczeństwa dostawcy.

W chmurze realna kontrola dostawcy jest niemożliwa. Innym problemem jest brak elastyczności dostawcy w przypadku specyficznych wymogów pojedynczego klienta. Jeśli klient miał audyt i zarzuty dotyczą niewłaściwej realizacji wymogów prawnych dla systemów IT to prawdopodobnie będzie musiał przejeść na inny model komputeryzacji np. tradycyjny outsourcing.

Można przyjąć, że prawdopodobieństwo wycieku danych w chmurze jest większe niż w outsourcingu ponieważ z reguły dostawca usług wydaje na bezpieczeństwo tylko tyle ile musi. Im mniejsza realna kontrola dostawcy chmury tym mniejsza jego motywacja do wydatków na uszczelnianie systemów.

Mimo tych niedogodności chmura może być dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich firm jeśli ryzyka zostaną właściwie rozpoznane i zmitygowane. Najpoważniejsze problemy powoduje bankructwo dostawcy chmury, którego konsekwencją jest duże ryzyko utraty danych i utraty aplikacji.

Przed decyzją o wejściu w chmurę trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie jak łatwo możemy na bieżąco backupować swoje dane w innym miejscu oraz czy w rozsądnym czasie możliwe jest przeniesienie funkcjonalności biznesowej aplikacji do innego dostawcy albo odtworzenie jej u siebie. Poza tym warto śledzić stan finansów dostawcy chmury aby mieć więcej czasu na ewentualną ewakuację.

Chmura i e-administracja

Urzędnikom w pracy potrzebne są tylko komputery osobiste i drukarki. Gdyby cała infrastruktura teleinformatyczna dostawcy chmury była na terenie jednego państwa to chmura byłaby optymalnym rozwiązaniem dla informatyzacji urzędów. Dostawcy chmury i jej użytkownicy podlegają wtedy temu samemu prawu a ryzyka wynikające z bankructwa dostawcy można wyeliminować. Partnerstwo publiczno-prywatne doskonale pasowałoby do takiego modelu informatyzacji urzędów.

Ponieważ liczba dostawców chmury dla e-urzędów byłaby mała, to można ich wszystkich kontrolować w takim zakresie jak w outsourcingu. Chmura dla e-administracji pozwoliłaby wszystkim skupić się na swoich kompetencjach a koszty informatyzacji sektora publicznego podlegałyby takim samym ograniczeniom i tej samej racjonalności jak w sektorze prywatnym.
 

rk3745
O mnie rk3745

Kontakt: rk3745@gmail.com Pozostałe teksty: 1. Fotoradary: Automatyczny wymiar sprawiedliwości 2. Czy tajemnice państwowe służą Polsce? 3. Rola służb ochrony państwa w informatyzacji Polski 4. PESEL2 i e-PUAP pozbawią nas prywatności 5. PESEL i profilowanie 6. Korupcja w informatyzacji urzędów 7. Korupcja w informatyzacji urzędów (2) 8. Bezpieczne przelewy w bankowości internetowej 9. E-administracja wg MSWiA to raj tylko dla urzędników 10. Dowód biometryczny? Tak, ale ostrożnie! 11. Elektroniczne skrzynki podawcze, czyli lobbyści górą! 12. Prawo zamówień publicznych i projekty informatyczne 13. Obywatelska koncepcja e-usług 14. Równoważność dokumentu papierowego i cyfrowego 15. Uwolnijmy się od obowiązku meldunkowego 16. Anonimizacja jako ochrona prywatności pacjenta w systemach służby zdrowia 17. Głosowanie przez Internet 18. ePUAP bez wartości dodanej 19. Wielofunkcyjny dowód pl.ID będzie niebezpiecznym gadżetem 20. Plan Informatyzacji Państwa i projekty informatyczne 21. Dwa problemy polskiego e-podpisu 22. Branża kart płatniczych uznała dominujące standardy ochrony informacji za nieprzydatne 23. PIT przez Internet według urzędników i uwagi o użyteczności informatyzacji 24. Jak władza centralna psuje komputeryzację urzędów gminnych 25. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (1) 26. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (2) 27. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (3) 28. PIT przez Internet i bezpieczeństwo płatnika 29. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego (1) 30. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego. Rekomendacje. (2) 31. Dowód elektroniczny. Zabezpieczenia. (3) 32. Służby nie znają się na kryptografii 33. Dowód elektroniczny. Weryfikacja on-line. (4) 34. Dowód elektroniczny. Procesy. (5) 35. Dowód elektroniczny. E-podpis. (6) 36. Po co dowód osobisty 37. Dzisiejsze podejście do informatyzacji nie sprzyja wolności 38. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (1) 39. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (2) 40. Cloud computing kusi 41. Tradycyjne wybory mogą być uczciwe Ponadto polecam: 1. Czy PESEL2 jest potrzebny? Dokument Instytutu Sobieskiego 3. Stanowisko ISOC Polska w sprawie barier podpisu elektronicznego w Polsce 4. Poradnik inżyniera polskiej informatyzacji. Paweł Krawczyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka