Kłótnie polityczne dzieją się na całego, gdy tymczasem weszły w życie przepisy zmieniające Kodeks postępowania administracyjnego, postępowanie przed sądami administracyjnymi oraz wprowadzono przepisy regulujące odpowiedzialność finansową urzędników.
Nowela KPA wprowadza możliwość skarżenia się na przewlekłe prowadzenie postępowania, sprecyzowano prawo strony do kopiowania dokumentów zawartych w aktach sprawy, określono obowiązek ustanowienia w Polsce pełnomocnika do doręczeń przez stronę zamieszkałą za granicą, zobligowano organy nadzoru do dokonywania ocen załatwiania skarg i wniosków nie rzadziej niż raz na dwa lata. W szczególności należy zwrócić uwagę na możliwość żalenia się na przewlekłość postępowania, czyli na opieszałe działanie organu administracji – dotąd strona mogła żalić jedynie bezczynność organu, lub działanie nieterminowe.
Wprowadzono również nowe regulacje dotyczące odpowiedzialność finansową urzędników. Maksymalna wysokość odszkodowania, jaką może zapłacić urzędnik to równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Pracownik zarabiający średnią pensję w administracji skarbowej, gdyby w ciągu najbliższych miesięcy został ukarany najwyższą karą, byłby biedniejszy o około 50 tys. zł (przeciętna płaca w "skarbówce" wynosiła w 2010 r. 3955 zł)[1].Nowe przepisy pozwalają na ukaranie urzędnika, który naruszając prawo naraził przedsiębiorcę lub Skarb Państwa na straty.Procedura będzie uruchamiana, gdy urzędnik doprowadzi do szkody, a skarb państwa zapłaci za nią odszkodowanie. Wtedy kierownik jednostki, w której taki urzędnik pracuje, będzie zgłaszał sprawę do prokuratury. O tym, czy dany urzędnik zostanie ukarany orzekać będzie sąd.
Powyżej nakreślone zmiany należy ocenić zdecydowanie pozytywnie. Niemniej jednak nie zwalniają one obywatela do terminowego składania odwołań, a to jest naczelny błąd stron w konkretnym postępowaniu. Przypominam więc, iż zasadniczo termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej wynosi 14 dni od doręczenia decyzji, a do wniesienia zażalenia 7 dni.
Przypominam również, iż nieuzupełnienie braków formalnych określonych w wezwaniu – w szczególności w postępowaniu przed sądem administracyjnym – skutkować będzie odrzuceniem wniosku, a w przypadku postępowania sądowoadministracyjnego odrzuceniem skargi. Dotyczy to głównie nieuiszczenia wpisu od skargi lub niezłożenia odpowiedniej liczby odpisów skargi. Nieuzupełnienie braków formalnych w terminie wskazanym w wezwaniu zamyka drogę do merytorycznego rozpoznania sprawy przez sąd.
Pozdrawiam.
Inne tematy w dziale Polityka