Samoloty rządowe TU154M nr 101 i nr 102 wg danych oficjalnych , wyprodukowano w 1990 roku.
Resurs techniczny – 30 000 godz./15 000 lądowań/25 lat
6 miesięcy;
Przeprowadzone remonty(wg oficjalnych danych):
a) I remont główny wykonany w „Внуковский Авиаремонтный Завод № 400 ГА” („ВАРЗ-400”), Moskwa, Rosja, b) II remont główny wykonany w „Внуковский Авиаремонтный Завод № 400 ГА” („ВАРЗ-400 c) III remont główny wykonany w OAO „Авиакор-Авиационный Завод” w Samarze, Rosja, zakończony: TU154M nr 101 – 21.12.2009 r.; (z Polski wyleciał 20.05.2009, do Polski wrócił 23.12.2009)
TU154M nr 102 – 19.09.2010 r.; (z Polski wyleciał 12.01.2010, do Polski wrócił 21.09.2010)
Z tym III remontem głównym obu samolotów rządowych było całkiem inaczej i nietypowo w porównaniu do dwóch poprzednich remontów głównych.
Antoni Macierewicz tak ten przetarg i remont komentował:
„Macierewicz napisał m.in., że służby rosyjskie decydowały o tym, "jakie firmy i w jakim zakresie będą przeprowadzały remonty najważniejszych polskich samolotów". Eksperci zespołu podkreślili, że doszło do niedopełnienia obowiązków przez osoby odpowiedzialne za przygotowanie, prowadzenie i rozstrzyganie przetargów na remont samolotów Tu-154M i ich silników oraz za zapewnienie bezpieczeństwa przetargów i remontów. W tym kontekście wymieniono m.in. ówczesnych szefów SKW i ABW.
Według raportu "o wyniku polskiego przetargu faktycznie zdecydowały władze państwowe Rosji", zaś "Federalna Służba Współpracy Wojskowo-Technicznej FR wskazała rosyjskiego wykonawcę remontu (zakłady Awiakor z Samary) oraz nadzorowała i kontrolowała każdy etap planowanego i realizowanego przetargu oraz remontu polskich Tu-154M".
Jak napisano w raporcie, MON, posiadając informacje wskazujące na nierzetelność wykonywanych w Samarze remontów, zrezygnował z usług Bumaru, w lutym 2009 r. ogłosił nowy przetarg i "ułatwił jego wygranie firmie MAW Telecom tworzącej konsorcjum z firmą Polit Elektronik reprezentującą interesy wskazanej przez władze FR firmy Awiakor".
Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75478,13716813,B__wiceszef_MON__Wbrew_twierdzeniom_zespolu_Macierewiicza.html#ixzz2qHXGm3yq
Trzeba tu przypomnieć, że z katastrofą smoleńską i umową gazową z Rosją oraz remontem TU154M nr 101 wiązano śmierci dwóch osób;
- 12 kwietnia 2009 roku zaginął szyfrant Stefan Zielonka (było to w okresie rozstrzygania losów umowy gazowej z Rosją i przetargu na remont TU154M nr 101 i nr 102 (kontrakt na remont podpisano 9 kwietnia 2009, a 20.05.2009 TU154M miał wylecieć do Samary)
- 23.12.2009 roku popełnił samobójstwo Grzegorz Michniewicz, dyrektor generalny kancelarii premiera Donalda Tuska, pełnomocnik ds. Informacji niejawnych. Człowiek posiadający certyfikaty dostępu do najtajniejszych informacji. Było to w dniu powrotu TU154M nr 101 z remontu w Samarze.
Czytelnicy moich notek powinni wiedzieć, że w opracowanej hipotezie na temat przyczyn i przebiegu zdarzeń związanych z tragedią smoleńską przyjąłem następujące założenia dotyczące samolotów rządowych TU154M nr 101 i nr 102:
- wg oficjalnych danych, oba samoloty wyprodukowano w 1990 roku i posiadały one resurs techniczny – 30 000 godz./15 000 lądowań/25 lat
6 miesięcy; więc mogły być eksploatowane do 2015 roku nr 101 i 2016 roku nr 102(i zapewne tak powinno być po zaplanowaniu i wykonaniu III remontu głównego maszyn w 2009 i 2010 roku).
Tymczasem pierwotne plany przewidywały wycofanie maszyny z eksploatacji w latach 2008–2010.
Jest podejrzenie, że samolot nr 102 mógł być starszy od nr 101 i dlatego pomimo dokumentów pozwalających mu być użytkowanym przez 6 lat po ostatnim III remoncie głównym, (resurs międzyremontowy ustalono na 6 lat)
w inscenizacji katastrofy zniszczono TU154M nr 102, a nr 101 wrócił do Polski we wrześniu 2010 roku
- w okresie od 20.05.2009 do 10.04.2010 roku oba samoloty pojawiały się w Polsce
- 10.04.2010 roku oba samoloty wystartowały z Okęcia na lot do Smoleńska(a są też poszlaki na to, ze 7.04.2010 roku , podczas uroczystości w Katyniu z udziałem premiera Tuska i premiera Putina, oba samoloty lądowały w Smoleńsku)
- samolot TU154M nr 101 po przeprowadzonym remoncie w Rosji psuł się notorycznie. Już 7 stycznia 2010 r. – a więc ledwie dwa tygodnie po powrocie maszyny z Samary – po starcie pojawiła się informacja o zakłóceniach systemu nawigacyjnego samolotu. 17 stycznia 2010 r. podczas lotu nie działał jeden ze wskaźników wibracji silnika nr 1. Druga usterka to brak działania systemu automatycznej identyfikacji samolotów przy użyciu sygnału radiowego. 22 stycznia 2010 r., Tu-154 101 poleciał z misją humanitarną na Haiti. Na lotnisku w Portoryko stwierdzono awarię sterowania klapami. Dzień później stwierdzono niesprawność autopilota. Zauważono także uszkodzenie agregatu sterowania wychyleniem lotek. W wyniku tej bardzo poważnej awarii polska załoga zmuszona była odbyć bez autopilota kilkunastogodzinny nocny lot przez Atlantyk.
To wskazywałoby na potwierdzenie mojej hipotezy, ze TU154M nr 101 do 10.04.2010 roku nie przeszedł III remontu głównego, a tylko remont wnętrza samolotu.
To samo w tym okresie mogło dotyczyć samolotu TU154M nr 102(remont wnętrza i wymalowań zewnętrznych) bo do wydarzeń z 10.04. 2010 roku scenarzyści potrzebowali dwu z odnowionym wnętrzem i zewnętrznym wymalowaniem samolotów, by nikt nie mógł się zorientować, że wsiada do samolotu nr 102 mającym być w tym czasie w Samarze.
Jakich jeszcze podmianek dokonano na samolocie nr 101, podczas pobytu w Samarze przed(bo zapewne tam odnawiano wnętrze i wymalowanie zewnętrzne) i po 10 kwietnia 2010 roku, tego nie wiemy(trzeba to sprawdzić na obiekcie stojącym w Mińsku Mazowieckim, zanim go nie sprzedadzą na wschód, po umorzeniu śledztwa przez Prokuraturę Wojskową)
Oto zdjęcia obu samolotów czyli TU154M nr 101 i nr 102 wykonane na EPWA w czerwcu 2009 roku (od 20 maja 2009 roku TU154M nr 101 miał przebywać w Samarze)
http://images2.jetphotos.net/img/1/0/8/3/44976_1276626380_tb.jpg
Airline: Poland - Air Force
Aircraft: Tupolev Tu-154M
Location: Warsaw Chopin Airport - EPWA
Country: Poland
Registration: 101 CN: 90A-837
Photo Date: June 2009
Crashed on Smolensk-Siewiernyj at 10.04.2010
By: Pasazer.com
Flight Line Images
Added: Jun 28, 2010
http://images2.jetphotos.net/img/3/4/6/2/98670_1320601264_tb.jpg
Airline: Poland - Air Force
Aircraft: Tupolev Tu-154M
Location: Warsaw Chopin Airport - EPWA
Country: Poland
Registration: 102 CN: 90A-862
Photo Date: June 03, 2009
By: Damian Lesniak
EPWA Spotters
Added: Nov 25, 2011
Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka